Weltevreden Van Nationaal Belang!?

• Mike Ekelschot

En waarom zou “iemand uit de molenwereld” NIET zo'n voorstel mogen doen?

Het is immers niet zo dat ‘uw’ mening ‘mijn’ mening of ‘andermans’ mening moet

zijn omdat ‘wij’ de molenwereld vormen, verre van zelfs.

Uw reactie “Mijns inziens is het totale nonsens..” onderstreept alleen die persoon zijn beperkte capaciteit of onwilligheid zich in te leven in andermans leefwereld,

gedachtegang of motivering. In mijn ogen een zeer ongepaste opmerking….

De Bataviawerf heeft op het water na ook totaal geen affiniteit met de Zuiderzee, immers hoorden deze werven bij de grote steden van het Hollandse 17de eeuw.

De oorspronkelijke Batavia werd gebouwd in Amsterdam en nu in Lelystad, is

dat zo vreemd, raar of ontoepasselijk? Moet dit schip dan nu midden in A'dam gebouwd worden?

Een originele windzaagmolen zou, nogmaals, zeer educatief en historisch verantwoord zijn aan de uitbreiding van deze scheepswerf als compleet plaatje,

laat zeggen: “levend openluchtmuseum”.

Als Vlaming met “Hollandse roots” ben ik trots op (en donateur van) die mooie

schepen en scheepswerf in Lelystad (genoemd naar nog zo'n grote Nederlandse man). En de dag dat dáár een molen zou worden gebouwd ben ik als molenmaker bereid vrije tijd er in te steken omdat ik geloof dat hiermee iets moois tot stand zou komen!

• Danny Bertou

Waar nog bijkomt dat De Weltevreden, JSB parafraserend, behoort tot de uitontwikkeling van de klassieke zaagmolen en als model alle wetten van de logica tartte. Persoonlijk zie ik liever zien dat de Weltevreden op een andere dan de oorspronkelijke locatie herbouwd wordt(zolang windvang en belevingswaarde gewaarborgd zijn), dan dat het materiaal en dat van de Clarissa Maria in de container verdwijnen. Nog in 1952 werd de Ons Genoegen in Alblasserdam afgebroken, de laatste vertegenwoordiger van deze superzaagmolens(met zelfs een dubbele zaagvloer), en de Weltevreden zou dit gat mooi op kunnen vullen. Het is immers niet zomaar een dertien-in-een-dozijn-molentje dat terugkeert….

• Jaap van Driel

Dat molens die der dagen zat zijn en niet meer in hun biotoop te handhaven zijn, worden verplaatst, is al vele malen eerder vertoond bijvoorbeeld Arnhem, Enkhuizen. “Echte” biotopen zijn gemakkelijk na te maken. Er is voldoende documentatie over en de oorspronkelijke moleninfrastructuren zijn toch al praktisch overal geslachtofferd aan de grond speculanten.

Net als oude mensen kunnen ze uitstekend op een nieuwe, mooie pretparklocatie nog lange tijd voortleven, -sukkelen, -vegeteren of juist doorwerken in de goede handen van liefhebbende verzorgers (fulltime molensuppoosten d.w.z. moderne molenaars - op klompen uiteraard), orthopedische chirurgen (molenmakers), plastische chirurgen (af en toe een PIP-lift) onder het wakend toezicht van zorgmanager Bazelmans (die wel aan de Balkenende-norm moet voldoen).

Wie doolt er nog rond in HEL (het echte leven)? De trend is toch theorie aan de hand van CD's met PowerPoint-presentaties: virtuele, digitale molens zonder geur of tactiele eigenschappen…

Niet zo kinderachtig zeg.

Gewoon genieten - zoals van tropische vissen in een aquarium.

::: JaaP >>>