Database Holl. Molen verbeterd

• Hans de Kroon

Onlangs is in het digitaal molenbestand op www.molens.nl bij alle molens/molenrompen op basis van GPS-gegevens een kaartmodule toegevoegd onder het tabje “Kaart”.

Belangrijk is dat de vermelde gegevens zoveel mogelijk kloppen. Molenaars/moleneigenaren kunnen altijd van hun molen via het speciale digitale correctieformulier onder het tabje “Informatie” ontbrekende of gewijzigde gegevens insturen, zij worden dan zo spoedig mogelijk verwerkt.

Van de reeds ingevoerde historische en technische gegevens stelt de Vereniging De Hollandsche Molen het zeer op prijs als men regelmatig wil controleren of alle vermelde gegevens nog correct zijn. Ook zijn ontbrekende, betere of recentere foto's van alle molens/molenrompen altijd zeer welkom!

U kunt uw digitale foto's insturen via dhm@molens.nl

• Tom Blaak

Hans, wat ik me toch keer op keer af vraag en misschien begeef ik me op glad ijs, maar waarom wordt er bij de Hollandse molen geen koppeling gemaakt met molendatabase.nl? Dan hebben we Nederland 1 database, en dat is genoeg lijkt mij. De bijdragen die ik lever doe ik aan molendatabase.nl omdat ik deze beschouw als de enige echte database, en het van de zotte vindt om dit aan de 2 databases te sturen.

Zelf kijk ik eerlijk gezegd heel weinig op de database van DHM omdat ik molendatabase.nl. prettiger leesbaar vind en ook een stuk actueler. Je kunt maar beter eerlijk zijn, nietwaar?

Groet,

Tom

• Hans de Kroon

Bedankt voor je reactie, Tom.

Ik ben niet op de hoogte waarom deze tweedeling is ontstaan. De Holl. Molen is de koepel voor het nationaal molenbehoud in Nederland en daardoor ontstaan er werkzaamheden waarbij momenteel niet zonder een digitaal molenbestand gewerkt kan worden. Deze databank is ook openbaar te raadplegen via www.molens.nl Deze database zal dit jaar verder uitgebreid worden met andere modules die alleen intern te raadplegen zal zijn, maar waardoor de kwaliteit van de advieswerk van De Holl. Molen met sprongen vooruit zal gaan.

De Molendatabase is particulier initiatief en kan in principe morgen niet meer on-line zijn als de initiatiefnemers ermee ophouden. Dat zie ik niet zo snel gebeuren bij De Holl. Molen.

De lay-out van een website kan vanwege persoonlijke smaak wel of niet bevallen. Daar zul je mij niet over horen. De Holl. Molen maakt voor de huisstijl en de vormgeving van www.molens.nl gebruik van een profesioneel bureau en heeft in vormgevingsland een goede naam opgebouwd.

• Stefan Boumans

Als je de kaart bekijkt, wordt de molen met een symbool op de kaart getoond, waarna deze lichtjes naar beneden wordt gedrukt door een klein infovenster dat erboven verschijnt.

Wanneer je nu inzoomt op de kaart, verdwijnt het molensymbool zelf al gauw uit het zicht. Dat is niet echt prettig, natuurlijk, want je wilt juist weten waar die molen zelf is. Aanpassen van het formaat van de kaart (groter) of van het infovenster (kleiner), of weglaten daarvan (bijvoorbeeld alleen laten verschijnen bij klikken op het symbool), kan de eenvoudige oplossing zijn.

Daarnaast zou het handig zijn wanneer er meteen diep op de kaart ingezoomd kan worden en dit niet steeds meermaals in enkelvoudige stappen dient te gebeuren.

• willem entrop

Hallo Tom,

Terecht vraag je je af waarom de molendatabase en de database van DHM niet zouden kunnen worden samengevoegd. Een verdere verbetering die zou leiden tot een uniek molen-naslagwerk op internet is om ook de database ‘verdwenen molens’ aan zo'n compilatie toe te voegen. Er liggen bij mij vele mega-bites aan moleninformatie op zo'n samengevoegde molendatabase te wachten. Kom dames en heren van de resp. redacties van deze sites: Steek de koppen eens bijelkaar, vergeet het oud-zeer en maak er eens iets unieks van.

Groeten

Willem

• Rob Pols

Ik zie niet in waarom er niet meerdere molendatabases naast elkaar kunnen bestaan. Er zijn toch ook verschillende automerken en computers? Ik merk overigens niets van een bepaald soort “concurrentie”. Als ik Hans blij kan maken met een foto van een bepaalde molen, dan stuur ik hem die, ook al ben ik fotoredacteur van de andere molendatabase. Ik denk dat het juist goed is dat er verschillen zijn. Zelf denk ik dat “onze” database wat dieper op de materie ingaat en dat de database van DHM wat laagdrempeliger is, dus ook voor een wat breder publiek.

Eén ding begrijp ik niet en dat is dat bezoekmogelijkheden zoals die worden vermeld in de twee databases en de verschillende molengidsen nogal uiteenlopen. Zo staat in de database dat de Loenderveense Molen in Loenen wel is te bezoeken en in de Database van Nederlandse molens dat de molen niet te bezichtigen is. Zo kom ik wel meer van dat soort dingen tegen.

Gr. Rob

• leo middelkoop

Je kunt maar beter terughoudend zijn met het vermelden van bezoekmogelijkheden.

Ik zeg uitdrukkelijk in het voorwoord van de database:

"Let wel: de opgegeven bezoekdagen en -tijden zijn uiteraard onder voorbehoud en bieden geen absolute garantie dat de molen op die dagen of uren inderdaad geopend is! De liefhebber die van ver moet komen, wordt aangeraden, van tevoren met de molenaar ter plaatse contact op te nemen.

Evenzeer is het mogelijk, dat bij molens, al staat dat hier niet aangegeven, thans wèl voor een bezoek moet worden betaald. Al doen wij ons best: het is niet mogelijk om altijd helemaal bij de tijd te zijn.

De redactie aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor eventuele fouten of misverstanden op dit gebied!!"

Waar ik niet weet, wat de bedoeling is, meld ik tegenwoordig domweg: “Niet bekend”. Zodra ik info krijg van een molenaar of via een website, probeer ik dit zo snel mogelijk aan te passen.

Lang geleden heb ik overigens al vastgesteld dat het verschil tussen ‘niet te bezichtigen’ en ‘op afspraak’ soms verrassend klein is.

Maar langskomen bij een molen en merken dat je, tegen de verwachting in, er NIET in kunt, is teleurstellend. Langskomen bij een molen waar je verwacht, niet in de mogen en je zit daar even later aan de koffie, is dan een leuke meevaller!

Groet,

Leo

• Bert Bulder

Dag Hans,

“Ik ben niet op de hoogte waarom deze tweedeling is ontstaan.” Oeps… en jij was er nog wel zo direct bij betrokken…

Groet,

Bert

• Nelly Sonneveld

Beste Hans,

'De Verdwenen molendatabase' is inderdaad een particulier initiatief, maar ik wil graag even laten weten aan alle bezoekers van deze website dat het natuurlijk nooit zo zal zijn dat ik hem even “uit de lucht ga halen” wanneer ik er geen zin meer in zou hebben.

Deze website wordt heel serieus bijgehouden en onderhouden door professionele mensen, en zal dan ook niet zomaar verdwijnen. Zoveel gegevens een beeldmateriaal is te kostbaar en te waardevol.

Wanneer het ooit mocht gebeuren dat ik deze website niet meer kan onderhouden, zoek ik uiteraard naar een oplossing zodat de gegevens gewoon online blijven voor iedereen.

Maar voorlopig hoeft niemand zich daar druk over te maken, zolang ik op deze aardbol rondloop zal die database blijven bestaan :-)

Wat samenwerking betreft: In de toekomst zal het archief van de DHM ‘gelinkt’ worden aan de Verdwenen molendatabase, zodat de bezoekers nog meer informatie kunnen vinden door simpel door te klikken naar het dan ‘digitale’ archief van de DHM. Dit zal overigens over en weer gaan gebeuren.

• Bob Poppen

Wanneer er slechts één database zou zijn, moet alles in één keurslijf worden gewrongen. De praktijk heeft geleerd dat zoiets nooit tot tevredenheid van iedereen is te realiseren. En met één database vernietig je het particulier initiatief en al het inventieve wat daarbij hoort.

Meer “ingangen” tot bronnen geeft ook meer kans op het vinden van de gegevens die je zoekt.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de zoekmogelijkheden op genealogisch gebied, ook die zijn, dankzij meerdere sites, enorm toegenomen.

En inmiddels is er zelfs een derde molendatabase en wel op Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Molen

Helemaal onderaan op deze pagina kun je, per provincie, naar de diverse molens doorklikken.

Het is wel de bedoeling dat er in de toekomst een “Portal” komt, van waaruit je naar de diverse databases kunt surfen, zodat het zoeken en vinden wordt vergemakkelijkt.