Database Holl. Molen verbeterd

• Jan Althof

Dag Bob,

Dank voor de tip. Meteen bij de favorieten gezet.

Groet,

Jan.

• Andre Koopal

Aangezien ik een van de mensen ben die zich met dit deel van wikipedia bezighoud een kleine aanvulling. Wij zien deze entries van molens nadrukkelijk als een ingang richting de andere databases. Bij alle molens staat in de ‘infobox’ dan ook een link naar beide databases.

Belangrijkste idee is om vanuit andere artikeltjes over bijv. dorpen, steden en bijv polders te kunnen linken naar de molens. Daardoor komt de wat meer gemiddelde nederlander bij de molens terecht en vinden ze op die manier meer informatie.

We hopen dit jaar alle artikelen af te krijgen. Voor de foto's zijn aanvullingen natuurlijk welkom, dus als mensen bereid zijn, laat het even weten, dan kan ik er wel mee helpen. Bedenk je wel daarbij dat wikipedia ervan uitgaat een volledig vrije encyclopedie te zijn, dus als je foto's upload, moet je ze vrij geven voor hergebruik, ook commercieel, onder de voorwaarde van bronvermelding.

Over de opmerking over de verschillen in de databases, dat komen wij ook tegen, en niet alleen bij openingstijden. Zo staat er bij de Coppensmolen in Zeeland (NB) op molendatabase dat er 1 koppel stenen is, en bij de hollandse molen dat er 2 zijn. Als iemand het juiste weet, laat het weten … :-)

Daarnaast staan er bij de hollandse molen wat meer rompen, die bij molendatabase naar de verdwenen molendatabase zijn geschoven, en staan er daar meer windmotoren in vermeld.

Groetjes,

Andre Koopal

• leo middelkoop

De vraag: “wat is een molen” is erg lastig of, beter gezegd, niet te beantwoorden. Alle provinciale molenboeken die ik ken (ik ken ze volgens mij allemaal!) hebben een iets andere invulling daarop.

Probeer het zelf maar eens.

Beste groet en succes!

Leo

• Andre Koopal

Hoi Leo,

Ik ken het probleem en heb er ook wel discussie over. Zie mijn opmerkingen over de verschillen ook zeker niet als een verwijt ofzo. Juist bij de windmotoren (en stalen weidemolens) is het lastig, zijn er nog niet echt goede inventarisaties, en is het monumentenbesef er nog een stuk minder. Ook rondom de houten weidemolentjes is het lastig.

Voor wikipedia is het trouwens makkelijk, de basisregels zeggen ‘geen eigen onderzoek’ dus nemen wij gewoon alleen een molen op als hij in een van de molendatabases staat :-)

Kwa rompen ben jij natuurlijk in de relatief luxe omstandigheid dat er ook de verdwenen molendatabase is waarin ook de rompen staan. Als een molen dus zijn kruis kwijt raakt zonder zicht op herstel kan jij hem relatief makkelijk doorschuiven naar de verdwenen molendatabase. Voor de Hollandse Molen betekend verwijderen feitelijk de informatie weggooien, en dat doe je liever niet.

Groetjes,

Andre

• Henk

Ook ik heb veel moleninformatie.(Geen mega maar giga-bites.)

Probeer hieruit vrijwel dagelijks Nelly en haar helpers van gegevens te voorzien.

Zodat een ieder hier van kan genieten.

• Barend Zinkweg

Hulde Henk. Als je deelt heb je meer :-).