IJsbeitel

• Aad schouten

Hallo Jan.

De vijzel ligt hier op het zuiden,dus zodra het even niet zo hard vriest dan ligt de vijzel al los .

de afvoer van de douc en de keuken die komen net voor en achter de wachtdeur uit.

ook heb ik het idee dat het ijs aan staal eerder los laat dan aan hout,maar of dit hout snijd weet ik niet.

wie het weet mag het zeggen.

vr gr van uit een winterse waerd

• Barend Zinkweg

Het archief van de Polder Nieuw-Pendrecht heb ik ooit doorgeploegd en ik ben het ijsvrij maken van het scheprad maar drie keer tegen gekomen.

In 1849 diende de molenmaker een rekening in “met het loshakken van ijs van scheprad, Gert 7/8 dag, Maarten 5/8 dag F1,65”. Een jaar later is het kennelijk weer nodig: “loshakken scheprad 3 man halve dag F1,60”. Dat was in januari en in februari nog eens.

Hoe men dat deed staat er niet bij, maar dat het een klus was, waar ze even mee bezig waren, is wel duidelijk.

• Sjerp de Jong

Overlijdensgeval op de Non was Piet Dijkstra, de schoonzoon van de molenaar op de Non die in februari 1948 is verongelukt bij het ijskappen uit de vijzel. Ik heb daarover geschreven in de útskoat ongeveer 15 jaar geleden nadat ik had gesproken met de inmiddels overleden weduwe.