Foto's Marmeermin te Dokkum....

• Meelmuisje

Beste Prikkers

Toenet krijg ik foto's van de Marmeermin toegestuurd van iemand. waar die foto's precies vandaan komen weet hij niet precies.. maargoed!

De foto's zijn zo te zien zoiezo niet oud. De molen verkeerd in een nog slechtere staat dan op de foto's van de molendatabase. Verder staat de molen ook overhek i.p.v. rechtop.

Dit is het adres van het album: http://www.mijnalbum.nl/Album=NUQPDKKS

Ik heb zelf 1 x geprobeerd om daar lang geleden bij te komen maar dat lukte niet. De molen staat heel erg verscholen achter een bos en valt ook helemaal niet op.

Zal deze molen ooit nog gerestaureerd worden… njaa beter.. herbouwd kunnen we wel zeggen..

Groetjes, Thomas

• Marcel Stroo

Dit is wel heel erg triest. Het lijkt alsof iemand langzaam de molen aan het slopen is.

Marcel Stroo

• Durk Piersma

Ha die Thomas,

De molen is in de zestiger jaren, in opdracht van Pier Prins, voormalig directeur van Prins Machinefabriek te Dokkum, daar geplaatst.

Hij heeft daar indertijd zo’n 35 hectare grond aangekocht, heeft daar zand laten wegzuigen en zijn fabrieksterreinen mee opgehoogd. Hierdoor ontstond een prachtig natuurgebied met kleine meertjes. Wij gingen daar in de herfst vaak snoekvissen, want Pier was weer een broer van mijn zwager, kun je het volgen Thomas?

De molen heeft maar weinig gedraaid, want binnen enkele jaren was de biotoop zeer slecht door omringend geboomte. Het onderhoud deed hij zelf, maar liet veel te wensen over.

Een jaar of drie geleden heeft hij het hele natuurgebied, inclusief “molen”, verkocht aan Kooistra te Damwoude, en wat voor plannen die er mee heeft is mij niet bekend.

Groetnis, en nog de beste wensen.

Durk

• Kees Vanger

Ik heb vroeger (rond 1978?) één keer samen met Dhr. P. Prins -eigenaar van dit mooie natuurgebied en van een bedrijf in Dokkum dat toentertijd o.a vangrails en broeikassen construeerde- een middag met de molen voor de prins (leuke woordspeling) gedraaid.

De molen was geheel maalvaardig en zou worden gebruikt om het meer op peil te houden. De molen zag er toen nog goed uit en draaide er die middag lustig op los.

De molen heeft daarna volgens mij bijna niet meer gedraaid en kwam helaas steeds meer klem te staan tussen de bomen.

Triest om te zien hoe de molen er nu bij staat.

Kees Vanger

• R. Swijghuizen

Diep triest…

• Ruud van den Aakster

Doorzonmolen?

Dat dit nog kan in 2009..het lijkt er op dat deze molen moedwillig verwaarloost wordt.

Volgens mij is het slim om in deze molen een helm te dragen.

Zonde van zo'n jonge molen.

• Martin E. van Doornik

Kan De Fryske Mole hem niet overnemen en verplaatsen? Anders komen er vandalen met een doosje lucifers…. Het verbaast me dat de trap in de molenwrak nog goed te bestijgen is, aan de blauwe overall en schoenen te zien.

• Barend Zinkweg

Ja dat is natuurlijk ook zo: de sloper heet Pluvius.

• leo middelkoop

Kan de eigenaar niet gewezen worden op wat er nu nog van deze molen over is? Het interesseert hem zo te beoordelen volstrekt niet, dus kan hij er mogelijk gemakkelijk afstand van doen.

In dat geval kan er misschien nog iets worden gered, zoals enige wielen, de as en een enkele balk.

De huidige situatie doet mij een beetje denken aan de Disneyfilm “The old mill”, u weet wel, met die achtkante standerdmolen.

Groet,

Leo

• Rob Simons

Deze? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=UMwa3ZwTwyA

Het binnenwerk ziet er nog redelijk uit ja, hopelijk kan de molen worden gered…

Groeten,

Rob