Goh wat wordt die molen toch steeds slechter.Jammer is dat.
En dan is ie nog geeneens zo gek oud.
Diep zonde. grt Robert
Die tekenfilm ken ik nog van vroeger. Wel best geinig is dat het blauwe vogeltje op d'r nest meegedraaid en steeds gepasseerd wordt door dezelfde ontbrekende kam, terwijl de diameters van de wielen verschillend zijn! Is me nog sterk bijgebleven. Een geknapte “bezettouw” binnen in de molen? Maar wel heel mooi getekend voor Amerikaanse begrippen!
Die bewuste Disney-tekenfilm hebben we hier thuis op video, voor als de kinderen van mijn zus komen. Die “Old Mill” zag er na het noodweer nog beduidend beter uit dan het wrak in Dokkum.
Rob Simons zegt dat het binnenwerk nog in redelijke staat is, maar nu de kap zowat verdwijnt is de vraag voor hoe lang!
Gemeente Dokkum, koop dat molentje aan en doe er iets goeds mee, zou ik zeggen.
Rob P.
Even concreet in plaats van allerlei leuke theoretische zaken posten.
Welke buurtmolenaar daar of Friese molenaar pakt de koe bij de horens?
Wie belt de eigenaar en kijkt hoe ver we komen. Daarna kan nog altijd worden bezien wat te doen. Frank Terpstra pak jij de koe bij de horens?
In het geval Annemie Acht pakte Mario Collombon de koe bij de horens en met een positief gevolg. De eigenaresse bleek bereidwilliger als men uit het krantenartikel kon lezen.
Maar van de andere kant we kennen de RACM als cultuurbehoeder en heeft deze instantie al actie ondernomen? Men komt wel met allerlei leuke visie's e.d. maar aan het gewone werk kan ook best nog wat verbetering gebeuren. Vrijwilligers die als waakhonden de RACM inseinen maar nimmer een reactie van de dienst ontvangen… !!!
Durk Piersma schreef:
>
> Ha die Thomas,
>
> De molen is in de zestiger jaren, in opdracht van Pier Prins,
> voormalig directeur van Prins Machinefabriek te Dokkum, daar
> geplaatst.
>
> Hij heeft daar indertijd zo’n 35 hectare grond aangekocht,
> heeft daar zand laten wegzuigen en zijn fabrieksterreinen mee
> opgehoogd. Hierdoor ontstond een prachtig natuurgebied met
> kleine meertjes. Wij gingen daar in de herfst vaak
> snoekvissen, want Pier was weer een broer van mijn zwager,
> kun je het volgen Thomas?
>
> De molen heeft maar weinig gedraaid, want binnen enkele jaren
> was de biotoop zeer slecht door omringend geboomte. Het
> onderhoud deed hij zelf, maar liet veel te wensen over.
>
> Een jaar of drie geleden heeft hij het hele natuurgebied,
> inclusief “molen”, verkocht aan Kooistra te Damwoude, en wat
> voor plannen die er mee heeft is mij niet bekend.
>
> Groetnis, en nog de beste wensen.
> Durk
Heey Durk, jij ook nog de beste wensen:) Wel zonde inderdaad dat de molen 30 jaar geleden er nog helemaal goed bijstond.. Je zou toch wel denken dat de nieuwe eigenaar wel wat aan die molen zou willen doen.. Maar kennelijk is het niet iemand met een molenhart die zich graag inzet voor de restauratie van de molen. Op zijn minst zou ik de molen goed inpakken met zeilen om voornamelijk dat binnenwerk nog zo goed mogelijk te houden.. maar ook dat zie ik niet gebeuren. Erg zonde voor dit molentje.. hopelijk zal deze ooit nog eens helemaal gerestaureerd draai en maalvaardig te bewonderen zijn…
Gr, Thomas
Ha die Bart
Even een vraagje,
is deze molen wel een rijksmonument????
als dit wel zo is dan lijk mij dat de overheid hier wel een steekje heeft laten vallen…….
aan de andere kant als het geen rijksmonument is dan is er voor de gene die zich voor deze molen willen gaan inzetten,een groote mate van vrijheid van handelen,en dus snel.
en dat lijk mij voor deze molen geen overbodige luxe.
er zijn toch in zo n molenrijke prov toch wel een paar koene ridders die voor deze in grote nood zijnde molen in de bres willen springen,WAT EEN UITDAGING.
gewoon aanpakken en dan kijken hoe ver je er mee komt ,nee heb je en ja kun je krijgen.
we zullen het dan met grote belangstelling volgen.
wordt vervolgd???????
vr gr Aad
Wat kunnen we doen aan het behoud van de Mearmin? (Deze molen heet namelijk de ‘Mearmin’ en de toevoeging ‘Mar’ is hier overbodig).
Of vinden we dat deze jonge ‘nieuwbouwmolen’ uit 1968, samengesteld met elementen uit drie andere poldermolens, in de jaren 80 onterecht monument werd en eigenlijk cultuur-historisch niet op deze plaats thuishoort en dus wel (weer) mag verdwijnen…? Daar is nu niet veel meer voor nodig!
Huidige situatie: Pier Prins is te oud geworden om natuurgebied en molen te onderhouden en heeft dit, nadat de gemeente het gebied niet wilde overnemen (lees: kopen) verkocht aan een projectontwikkelaar. Dichtbij wordt namelijk nieuwbouwwijk 'De Trije Terpen aangelegd. Bij de molen heeft de projectontwikkelaar duidelijk geen belang en deze wordt nu moedwillig verwaarloosd!
De stichting Monumentenbehoud Dongeradeel heeft pogingen ondernomen om het karkas te redden, maar het laatste jaar is het heel stil geworden rond de ‘Mearmin’. Ondertussen hebben weer en wind vrij spel in de molen gekregen…
Misschien kan het binnenwerk beter opgeslagen worden, zodat in ieder geval de historische elementen uit drie verdwenen monumenten bewaard blijven en hergebruikt kunnen worden voor het behoud van andere molens.
Met vriendelijke molengroet,
Warner B. Banga - Dokkum
In reactie op alle berichtgeving rond molen de mearmin, kan ik vertellen dat er een volledig restaruatie plan voor deze molen is.
Ook is er een verzoek gedaan bij de RACM voor de achterstandregeling, echter hier is niets uitgekomen.
Het is aan de huidige eigenaar wat deze gaat doen. Wij hebben in ieder geval de eigenaar geadviseerd die molen zo snel mogelijk in te pakken om zo het zeer gave en mooi achtkant te behouden.
Ik heb de molen vorig jaar nog bezocht en het is inderdaad een zeer mooi molentje.
Is ook niet zo slim van die mulders dat ze die zeilen ervoor hebben laten liggen
Wat betreft de marmeermin valt het me op van de foto`s die je ziet in de database en deze dat de molen ondanks de zeer slechte staat van het gevlucht toch telkens anders staat, binnenroe-buitenroe-overhoeks.
Wie waagt zich er nog aan die molen tekens in een andere stand te zetten??
groeten Mario
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?