Hallo,
Wie kan mij meer vertellen over het malen van mout, dit met alcoholische dranken als doeleinden.
alvast bedankt,
Heklat
wat ik ondertussen wel weet is dat mout in principe gereinigd en ontkiemde graankorrels zijn. De manier waarop ze zijn gedroogd bepaald ook verschillende soorten ( zo wordt turfmout onder brandend turf gedroogd).
Als dit klopt (correct me if i'm wrong) zie ik geen rede waarom je dat niet kan vermalen.
Hoe doen ze dat dan in schiedam en uden?
gegroet.
Moutschroot gebruiken ze als grondstof voor whisky's , bier, jenever, …
Gerst reinigen > gerst aanvochten > kiemen > verhitten > malen/schroten > mout(schroot)
Strikt gezien is het dus eerst gerst en pas aan het einde van de rit moutschroot.
Zelf vermoed ik dat mout“meel” minder correct is dan “schroot” daar er niet
wordt “uitgemalen” maar “(grof) vermalen” .
(qua benaming ligt dit in de trend van “meel malen” ipv het correcte “graan malen (tot meel)” natuurlijk en zal ook wel o.a. streekgebonden zijn (geweest)*
In Schiedam en Uden hebben ze ook “gewoon” maalstenen.
Die mannen uit Uden zitten hier ook op het prikbord peins'k dus even geduld….
*] een heklat noemen ze hier immers ook schei…
Als ik in Uden op de molen kom en deze maalt, is dat lang niet zo grof als je denkt, juist best fijn.
Waarom ze dit doen hebben ze mij eens verteld, maar dat is mij niet meer precies bijgebleven. Diegene die met het vermalen mout verdergaat vond dit in ieder geval fijner (letterlijk en figuurlijk) om mee te werken.
Groeten, jeroen
We hebben jaren geleden eens op de Doornboom in Hilvarenbeek gerst tot mout gemalen voor bierbrouwerij “De Roos” in Hilvarenbeek. Dat bleek geen succes omdat ondanks dat de stenen ver van elkaar waren er teveel ondermeel ontstond.
Men heeft toen een schrootmolen gekocht en dat is naar wens.
Laatst toen ik op bezoek was op molen “De Korenbloem” in Ulvenhout waar elke week gerst wordt gemalen voor Zuidam distillers in Baarle-Nassau vernam ik dat het toch redelijk fijn mag zijn omdat dan het alcoholpercentage hoger is.
Inderdaad malen we hier in Uden mout voor Zuidam Whisky en Jenevers.
En wij hebben samen met Zuidam (en dus niet in Ulvenhout, Bart!) de juiste fijnheid proef ondervindelijk bepaalt.
Hoe fijn mag zijn is sterk afhankelijk van hoe het verder verwerkt wordt en wat er van geproduceerd gaat worden.
Bij Bier moet de zemel als filter dienen dus is het geen malen maar breken. Dus ik kan me voorstellen dat een molenaar daar niet blij van wordt.
En de moutmolens in Schiedam malen geen korrel mout meer.
De enige mout die bijvoorbeeld de Vrijheid de laatste jaren heeft is de 1 a 2 kg die Linda en ik als grap bij hadden.
Patrick
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?