Vandaag was mijn eerste draaidag van 2009. Ik mocht vandaag meedraaien op de poldermolen te Waardenburg. Het voorspelde weerbericht viel me 'smorgens mee.
Rond 10.30 was ik op de molen. Hij stond nog in de wind(Z), dus Gerard zei dat ik de vang mocht lichten. Zelfs zonder zeilen liep de molen een rustige gang. We hadden nog gedacht aan 2 korte halven, maar voor mijn gevoel leek 2 hoge lijnen beter. Nadat we die voorgelegd hadden bleek inderdaad dat het de juiste keuze was, want we hebben de rest van de dag niet meer hoeven zwichten of bijleggen.
De molen liep de hele dag rond de 60 enden.
Omdat het de afgelopen tijd gevroren heeft lagen zowel de voor- als de achterwaterloop nog dichtgevroren, dus malen was er niet bij. In de middag begon het licht te regenen. In de middag zijn we naar ZZW gekruid. Om 15.00 zijn we gaan afzeilen en werd ik weer opgehaald. Geslaagde eerste draaidag dus
Ik wil molenaar Gerard van der Heide hartelijk bedanken voor deze fijne dag!
Hieronder een overzicht van de uren die ik in 2008 maakte:
Aantal draaidagen: 25 (waarvan 18 op Ter Leede)
Aantal draaiuren: 129
Gemiddeld per draaidag: +/- 5 uur
Voor de prins gedraait: 20x
Gemalen: 10x
Als je voor de prins en malen bij elkaar optelt kom je op meer dan de 25 dagen, maar dat komt omdat op een dag soms gemalen werd en ook voor de prins werd gedraait. Vanaf 23 februari ben ik dit allemaal gaan bijhouden. (gewoon voor de gein) en op 29 november was mijn laatste dag op een molen in 2008.
Hartelijke groeten,
Justin van den Heuvel