Nog Gedraaid Vandaag?

• Aad schouten

Gisteren een aardig daagje gemalen.

wegens nog een aardige plaat ijs in de vliet rustig aan gedaan.

het water moet zonder dat er water halverwege bijkomt door bv een wetering,deze vliet van zo n kilometer lang is dan net een duiker waar een laag ijs in zit en dat geeft een knap verhang.

dus de molen heeft eerst een poos in de lege gemalen en later twee halve er voor gelegen en daar mee zo tot middernacht gemalen zo n 15 uur dus.

s middags ruimde de wind iets en aan het begin van de avond zakte de wind er uit maar dat duurde geen uur en later op de avond kromp de wind in en trok de wind goed aan.

het was dat ik stopte en anders was het toch zwichten geworden.

al met al een leuk daagje gemalen.

vr gr Aad

• Willem Bever

Ook op Aarlanderveen hebben we gisteren een aardig ‘trekkie’ kunnen malen.

Zoals de Bovenpiet al eerder vermelde om 7.00 u begonnen op het zuiden , rondvol.

Dit ervoor weten te houden tot c.a 14 00 u, toen de wind al wat ruimde naar z-zw.

Omdat de berichten hielden van in de middag naar z-w ruimende en afnemende wind, was ik niet van plan om te zwichten, maar vanaf c.a 13.30 u ging het toch bij tijd en wijle wel erg ‘razend rond in wijde bocht’ , en daar mijn wederhelft zich niet meer geheel op haar gemak voelde, toch maar gezwicht naar vier lange schuine, waar de molen het ook nog heel best mee deed.

Na 16.00 u kachelde de wind in, en heb ik de molen weer vol gelegd.

Nadat het donker was kromp de wind geleidelijk weer naar diep zuiden, en rees weer.

Tot middernacht gemalen , en het is dat ik er toen mee stopte, maar anders had ik gerust alles weg kunen rollen, en in de lege door kunnen gaan waar de molen het ook best op gedaan had, zoals de wind er door kwam.

Vanmorgen om 8.00 u weer begonnen in de lege op het z-zw, en loopt, ook nu de wind inmiddels weer geruimd is naar w-zw, best door.

Gisteren begonnen we met 15 cm op winterpeil, en nu komt het winterpeil in zicht.

Gisteren maalde de Putmolen v.a 10.30 u ook mee met twee schuine, maar vandaag blijft het er tot nu toe stil……..

Groet van de Bever, die het weer van vorig weekend helemaal niet erg vond, maar het nu ook best naar z'n zin heeft.

• Robert Van't Geloof

Ook de vriendschap was weer los.

Eerst gesmeerd en alles. Om 09:15 van zw naar zzo gekrooien los getrokken.

In de lege Maar al snel toch maar 2 borden er uit getrokken. Daarmee liep de molen tot 14:15 goed mee door. Rond 09:45 kwam Friso ook. Hij wilde gaan vliegeren. In de middag bij hem thuis. Toen stelde ik voor om te vliegeren op het land ten noorden van de molen. Toen is ie hem gaan halen. En hebben we heerlijk kunnen vliegeren. Rond 13:30 kwam kees van dijk even buurten. En we moesten kruien Dus toen kon kees eens voelen hoe die nu krooi. Want hij heeft nog niet gekrooien na de vervanging van het kruiwerk. Hij vond het best licht. Toen de molen zzw stond vang eraf. En liep de molen goed door. Rond 14:15 liep hij wel zeer nijdig . Dus 4 borden uit . Daar liep de molen tot 15:30 goed mee.

Toen hebben we em stil gezet En op zw gekrooien. G r robert

• Haantjes mulder .

Ha die Bevert

.

ik ben van daag ook los met het haantje en die doet het heel goed in de lege

ben met vier stampers mais aan het breken voor de kippen.

en ik heb ook de tjasker los gehakt er zat nog erg veel ijs in het water.

in de volle looptie als een spoor.

pa houd vandaag zondag zij die toen ik vroeg of ik de molen los mocht maken

wel jammer met zo n mooie wind

Ja ja het doet mij goed om tehoren dat boermulder zijn water al weer aardig weg heeft.

ik moest van pa zeggen,dat komt om dat deze molen een vijzel heeft,en ik zeg hij heeft ook busselneusen.

veder wens ik jullier bij deze nog een fijne maaldag.

vr gr van ook een molenaar die lekker aan het malen is.

• Willem Bever

Ha die Haantjes mulder,

Het is nog al wat !, zo'n productiemolen , en dan in de lege?

Zou het soms komen door de nieuwe buitenroei?

Als dat zo is, dan heb ik nog meer eer van m'n werk.

Voor de Ondermolen hier liggen inmiddels twee volles, en daar doet-ie het weer aardig mee.

Groet van ‘den Bevert’.

• Haantjes mulder .

Ja we hebben al heel wat keren gemalen en gestampt en de molen doet het echt beter met de nieuwe roe.

hij doet het eerder met minder wind en als ik echt maald dan kan ik ook merken dat het beter gaat hij heeft meer kracht.

halver middag heb ik er nog twee halve voor gehad

nu staat als stil ,maar voor morgen geven nze ook nog een mooie wind op

dan ga ik weer tarve malen.

ma heeft nog mooie foto s en die gaan we nog een keer hier op zetten hoor.

vr gr jannick

• Meelmuisje

Vandaag ook weer eens los gegaan in Muiderberg.

Ook hier is het ijspret over dus kon er weer volop gemalen worden. Toen ik aankwam stond de molen al flink door te malen met 4 volle. Even later kakte de molen helemaal in omdat de wind flink was geruimd. Dus de molen verkrooien van Z naar Z-W. Valt toch wel op bij De Onrust dat ie echt niet voorruit te branden is als ie iets te ver uit de wind is.. In het begin van de middag zelfs nog naar het W-ZW mogen kruien waarmee ie weer erg best liep. Vanaf half 2 trok de wind nog meer aan waardoor ie eigelijk tot half 3 continu boven de 80 enden heeft gelopen. en het moet toch wel allemaal leuk blijven! Dus toen toch maar weer aan de vang moeten zitten om wat zeil weg te rollen.. ook omdat de wind ook onregelmatig begon te worden i.v.m. met meer buien. Uiteindelijk tot half 5 flink doorgemalen met 2 vol 2 half waardoor hij zich in de vlagen toch wat meer inhielt maar de gang er nog mooi achter had zitten. Op het laatst nog even met 2 volle gemalen omdat het tijdens inhalen flink ging regenen.. dus had ik alleen even de halfjes weggerolt. Was een erg mooi maaldaggie! Lang geledne dat ik De Onrust er weer eens flink op los had zien malen. Vorig jaar trouwens 341.700 omw. gemaakt. Toch wel netjes.. helemaal als je je bedenkt dat we half november nog maar op de 210.000 stonden…:D

Groetjes, Thomas die vandaag weer eens een waterrat was!

• Ruben 4-Gever

Ook De Hoop draaide&maalde zaterdag weer volop!

Ik was al iets eerder naar de molen gegaan i.v.m. een kleine verassing voor Jan, hij is vrijdag gaan samenwonen met zijn geimporteerde engelse vriendin.

Dus voor die rede heb ik De Hoop laten draaien met een nederlandse en een engelse vlag:) de reacties waren positief:)

Voor de koffie heb ik borden gestoken en daar lieptie best mee.

Na de koffie heb ik de steen eraan gehangen, een 250 KG tarwe over de steen heen:)!

De zeilvoeringen waren wisselend tussen leeg zonder borden en 4 halfjes.

Verder draaide de Poldersche molen de hele dag in de lege met een nijdig gangetje.

Dinsdag de eerste verlichte boerderijentocht;)!

Groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever

• M. Sijbom

Vanmorgen lekker op de Weddermarke gedraaid.

Begonnen om 9:30 en om 13u stond hij weer stil. Er stond een flinke wind uit het ZO. Met twee halfies draaide hij mooi 70 enden voor de prins. Rond half twaalf ruimde de wind naar het Zuiden en trok iets aan. Vanaf toen heeft de molen nog lekker op de blote benen gedraaid.

Vriendelijke groet

M. Sijbom