schuifijzers gevraagd

  • Mario Collombon

    Voor de Annemie zijn we op zoek naar 2 stuks schuifijzers. Is er misschien iemand die er nog een paar heeft liggen en ze van de hand wil doen?

    groet Mario

  • Nico Jurgens

    Wellicht een overbodige opmerking, maar verschillende vrijwillige molenaars hebben die zelf gemaakt. Gebruik daarvoor staafijzer (mag natuurlijk ook rvs zijn). Harpsluitingen schuiven vaak wat stroef. Als dat een probleem is, dan koop je voor een paar dubbeltjes bij de Boerenbond nylon isolatortjes. Daarvan boor je het gat mooi cilindrisch uit. Zet dan een passend roestvrijstalen busje om het boutje van de harpsluiting en je hebt een simpel katrolletje. Zit al op veel molens.

    Groeten, Nico Jurgens

  • Mario Collombon

    Hallo Nico,

    Als ik kon lassen zou ik ze zeker zelf maken, simpel zat wat dat betreft. Ik kan het ook door iemand laten lassen. Maar als iemand er nog een paar heeft liggen is dat natuurlijk het handigst.

    groet Mario

  • Nico Jurgens

    Je kunt ook rechte stukken staaf nemen en die inklemmen in een paar blokjes eikenhout. Zorg dat ze er niet uit kunnen schuiven, want van zo'n hoogte komen ze hard aan.

    Maar als je ze in een kleine constructiewerkplaats laat maken (zo'n werkplaatsje dat is voortgekomen uit een oude smederij), dan kunnen ze die ijzers ook wel voor een paar tientjes maken zoals je ze hebben wilt.

    Groeten, Nico

  • chiel treffers

    Mario, als je ze dan moet laten maken, zorg ervoor dat de strip die langs de roekant op de heklatten geschroefd (of beter: met een doorgaand boutje en moertje) beweegbaar cq. kantelbaar aan de schuifstang wordt bevestig zodat je je schuifijzer met de juiste afschuining op het hekwerk kunt aanbrengen, wel alvast grofweg de hoek bepalen en dat kan uiteraard onderaan het hek, hoef je niet per se naar boven.

  • Mark den Boer

    Mario,

    Kies alsjeblieft voor de beste (en dus gesmede) oplossing in plaats van allerlei lasdingen en boutgevallen bovenin je gevlucht te knopen. Voor een beetje smid is dit een erg leuke en eenvoudige opdracht. Eenvoudig betekent dat het ook wel betaalbaar is.

    Over 50 jaar gaan mensen nog denken dat schuifijzers gelast horen te zijn!!! Met een beweegbare verbinding omdat mensen kennelijk niet in staat waren even een hoek op te meten…!!! Help elkaar en koop eerlijk gesmede waar!!!

    Al is natuurlijk ook mooi als iemand nog originele schuifijzers heeft liggen. Blijft het goedkoopste, dus ik begrijp je oproep volkomen.

    En nee, ik bied me niet aan. Ons minimumtarief begint bij 200 euro, maar dat heeft met andere (organisatorische) zaken te maken.

    Groeten en succes,

    Mark

  • Bart Hoofs

    Mogelijk dichter bij huis vrijwillige smeden zoals bij museum Eynderhoof in Nederweert of bij het Boerenbondsmuseum in Gemert. Of eens navragen bij Adriaens want daar hebben ze naar ik begreep ook nog een smidse.

    Succes!

  • Nico Jurgens

    Dus gewoon even 200 euro ophalen en Mark die dingen laten maken. Doe er dan maar meteen vier, of het moet zijn dat het zeker is dat de molen van Acht tot in de verre toekomst met twee zeilen blijft draaien.

    Groeten, Nico

  • Bart Hoofs

    Dag Nico,

    Was dat maar zo makkelijk. De eigenaresse heeft al heel veel eigen geld in de molen gestoken zoals een nieuwe ringleiding etc. etc. Nu zegt ze naar mijn smaak terecht dat de gemeenschap ook maar moet meebetalen. In die zin heb ik haar geadviseerd om te zien naar een fatsoenlijk PIP-plan en mogelijk kan ze ook meedelen als in 2009 de provincie Noord-Brabant weer geld beschikbaar stelt voor restauratie(achterstand). Als molenliefhebbers kunnen we een eigenaresse die onbekend is met de materie een eind op weg helpen in molenland. Dat werkt naar beide kanten enthousiasmerend. Ook dat is molenbehoud ;-)

  • Nico Jurgens

    Ha, dat is inderdaad heel nuttig! Alleen, zou ze geen 265 euro per nacht vragen, dan was het voor mij een prima uitvalsbasis als ik een klus in België heb. Nu rijd ik er toch maar even voorbij.

    Groeten, Nico