schuifijzers gevraagd

  • Mario Collombon

    Hey Mark,

    Goeie tip! Maar zoals Bart in z`n berichtje ook al aangeeft heeft de eigenaresse de laatste tijd al flink wat kosten moeten maken, en ook (voor ons plezier) een paar 2e hands zeilen gekocht. Dus we proberen alles zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen daarom zou een paar schuifijzers overnemen het mooist zijn. En hergebruik is toch het mooist als het ff kan :)

    We doen trouwens voorlopig 2 zeilen omdat de molen erg licht loopt en er dus gewoon goed mee vooruit kan. Omdat de molen hooguit een paar keer per maand los is is het jammer om er nog 2 zeilen meer op te leggen die nauwelijks uitgerold zullen worden en dus alleen maar weg kunnen rotten.

    Groeten Mario

  • Mark den Boer

    Pfoe, voor dat bedrag kun je wel 8 schuifijzers maken… Beetje afhankelijk of je met basismateriaal rond 20 dik genoeg bent en of het mogelijk is om 3 uit een lengte te halen (van ‘tegenwoordig’ 6100 mm). Dus zou je al haast met een andere molen moeten ‘poolen’.

    Is bekend hoe een schuifijzer eruit ziet op een molen van Himbergen uit 1890 of daaromtrent? Aan de achterzoomzijde een stuk plat smeden zodat deze aan het hekwerk vernageld kan worden. Aan de roedezijde idem? Alleen over een grotere afstand zeker… Al waren ze prima in staat een mooie 1/2 withworth in de zijwand van de roede te tappen natuurlijk.

    Ook al om dat ik vind dat je zo weinig mogelijk met spullen over de wereld moet slepen zou ik toch Eynderhoof maar proberen. Of toch hopen op die ene molenaar die denkt: vooruit, die rvs glimmers verslijt ik niet meer en de oude heb ik nu 26 keer aan de kant gelegd (en 13 keer geschopt). Ik schenk ze aan de Annemie…

    Groeten,

    Mark

  • Mark den Boer

    Okee, dit had er nog bij gemoeten. Het gaat niet om schuifijzers maar meer om prikijzers Namelijk om een Penter (met aangewelde ring) en een pikhaak. Beiden artikelen die niet meeverhuisd zijn van Dordrecht naar Arnhem en waar ik deze winter even tijd voor gemaakt heb. In april zal ik de plastic boothaak die we tot nu toe hanteerden met groot genoegen ritueel slachten. Dan klink ik deze ervoor in de plaats.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=OH4OOLJY

    Groeten.

    Mark

  • Mario Collombon

    Hoi Mark,

    heb jij misschien ook een duidelijke foto van een gesmeed schuifijzer?

    groeten Mario

  • Mark den Boer

    Beste Mario,

    Kun je naslaan op: Schuifijzers zoals ze waren en zoals ik ze heb gekend van Treurfent. Of: de ontwikkeling van het schuifijzer in De Kempen en De Peel van Van Wiebok. Wellicht dat Het Schuifijzer in historisch perspectief van Geenhut&Hertvlucht nog uitkomst bieden kan?

    Kortom, en nu zonder gein: ik denk dat je heel goed moet zoeken wil je documentatie vinden waarin is vastgelegd wat de varianten waren in tijd, verspreiding en uitvoering van de verschillende schuifijzers. Er zijn maar enkelen die dat misschien weten en die zeggen meestal dat ze het niet zéker weten. (Hoed je voor de mensen die het zeker zéggen te weten).

    Gaan we nog voorbij aan de keuze die gemaakt wordt of je die schuifijzers dan wel weer aan moet brengen (mijn zegen heb je alvast, ze kunnen er altijd weer af!!!) en of ze dan wel met of zonder tuigje geplaatst moeten worden.

    Enfin, wel een heeeeeel omstandige manier om te zeggen dat ik daar geen foto van heb. De enige manier om daar aan te komen is een schuifijzer smeden en daar een foto van nemen. Moet ik wel eerst weten hoe zo'n ding er precies! uit ziet…

    Mark (voorlopig uitgeschoven)

  • Patrick

    Ze zal wel een andere doelgroep hebben.

    Hier in Uden betaal je voor Bed en Breakfast in een oud klooster maar 50 euro.

    Het blijft lastig om een (koren) molen een andere en rendabele bestemming te geven.

    Maar ik hoop dat ze zeer veel “minder prijsbewuste” klanten krijgt.

    En dat ze ook bijvoorbeeld in Reek een vestiging opend.

    Patrick

  • Mario Collombon

    Het verschil in prijs is misschien dat je in dat klooster 1 kamer tot je beschikking hebt (?) en hier de hele molen, op de kap na :) . Ik vind het ook een erg prijzig nachtje, maar de volgende maanden zitten toch alweer aardig volgeboekt. Er zijn ook veel zakenlui die Eindhoven aandoen waar ze op kan gaan mikken als doelgroep.

  • Nico Jurgens

    Heb nog even de kwitantie opgezocht. In België betaalde ik 25 euro per nacht. inderdaad maar één kamer, maar verder voortreffelijke pensions.

    Ik bedoel er niets kwaads mee, maar dan kan ze van de inkomsten elke zeven jaar een spiksplinternieuwe molen zetten. Zouden een paar schuifijzertjes er dan niet vanaf kunnen? ‘Al te goed’ is buurmans gek. Ik begrijp uit de reactie van Mark dat hij van één nachie slapen wel tien schuifijzers smeedt.

    Voor de rest snap ik best dat er geen geld verspild moet worden.

  • Nico Jurgens

    Die boeken moet ik nog ergens hebben liggen, maar ik weet zo gauw niet waar. Met duizenden boeken in een veel te klein huis raakt er wel eens één buiten beeld.

    In Borkel zaten vier schuifijzers die twee aan twee gelijk waren. Wat is dan de gestandaardiseerde en bij Monumentenwet geautoriseerde juiste uitvoering?

    Kijk eens in Nuenen, Vessem of Luyksgestel of daar nog oude schuifijzers zitten. Dat zijn allemaal broertjes van de molen van Acht. En doe me een lol, gebruik die naam ‘Annemie’ niet meer. Liever glimmende roestvrijstalen schuifijzers op een naamloze molen dan nauwkeurige replica's op een molen die ‘Annemie’ heet.

    Groeten, Nico

  • Mario Collombon

    Tja waarom betaal je bij de een meer voor een nachtje dan ergens anders, daar gaat het allemaal niet om. We zoeken gewoon een paar schuifijzers omdat we voor onze lol daar bezig zijn en er met simpele middelen wat van willen maken, vinden we ze niet (want we gaan niet wachten tot we een ons wegen) dan laten we er gewoon een paar maken, dat zijn de kosten ook niet dus dat kan er vast ook wel van af.