dat l
ijk mijn stug willem tarwe en roggen ge malen en toch 3800 omwentelingen
gemaakt in3,5 uur
vr gr wout.
Een tegenvallende niet constante oostenwind die nogal heen en weer “zwiepte”. Met twee vol en twee half was het toch goed malen in Uden.
Het is inderdaad een apart gezicht om buin meel uit de maalbak te zien stromen.
Toch is het uniek om op zo'n dag een ton chocolademout te malen. Aan het eind van de dag leken we meer op mijnwerkers dan molenaars.
Beste Wout,
Wat jij (om volstrekt onduidelijke reden) in twijfel trekt, is helemaal niet zo twijfel achtig. De molen met een kleine vlucht (21 meter) heeft een trage overbrengingsverhouding van 1: 5,30. Bij 80 einden maakt de steen dus 80/4 x 5,3 = 106 omwentelingen per minuut. Dat is zoals je weet (en mocht je dit niet weten: neem dat dan maar van mij aan) een hele normale gang voor een steen.
Stel dat de molen gedurende die 3,5 uur continue 80 einden zou hebben gedraaid, dan zouden er: 80/4 x 60 min x 3,5 uur = 4200 omwentelingen op de teller hebben gestaan. Daar zit ik met mijn 3800 omw. nog onder, dus zo onverstandig hard ging het nu ook weer niet…
met belerende groetjes ;-)
Willem
P.S. dit geeft overigens wel aan hoe lastig het iig voor een korenmolen is om een gemiddelde snelheid van 80 einden te halen. Watermolenaars durven hun molen soms ECHT hard te laten lopen. Ben wel benieuwd om zij gemakkelijk 80 einden gemiddeld halen over een periode van meerdere uren (en dan wel met een vlucht van min. 20 meter bedoel ik)
Ja ook ik was gisteren te vinden op een molen, dit keer ben ik es vreemdgegaan in Roosendaal;)
Nadat me ma eindelijk klaar was met shoppen in de Rosada outlet naar de standerdmolen gereden alwaar ik afgesproken had met Niek van Ekelen..
Wat ik aantrof was een pracht van een staakmolen in een niet-pracht van een omgeving. De molen was de hangplek van Roosendaal geworden, dus alle kettingen waren van de staart af, een roedeketting die snaarstrak vastzat en een bliksemafleider, beide aan een zwaar hangslot. Ook het zeil was van het onderste end verwijderd omdat het vaak losgemaakt werd!
De molen moest een kwart ruimend om naar het oosten, mooi voor een flatgebouw!
Eens boven hebben we het vangtouw laten zakken en het bovenwiel losgemaakt en de molen leeg opgetrokken.
Ook Giel Treffers kwam er nog gezellig bij!
Nadat de lokale jongere jeugd met elkaar overlegden wie het dichtst bij de wieken durfde te komen riep Niek de kinders maar naar binnen om ze historisch bij te spijkeren:D .
In de tijd dat de kinders binnen waren heb ik er nog 2 lange halven voorgelegd…
Rond de klok van 4 afgetaaid naar de Hoeksche Waard…
Groeten uit de HW,
Ruben
Gemiddeld 80 enden over een middag of dag lukt vrijwel niemand met een grote molen. Ik heb op de Hiemertermole wel eens gemiddeld 110 enden gehaald, maar zelfs dat was een uitzondering omdat ik er toen de hele middag niet meer aan hoefde te komen. Zodra je keer moet vangen zakt het gemiddelde al drastisch. Die molen heeft maar een vlucht van 12m, dus omgerekend zou je met een vlucht van 24m 55 enden moeten halen en met 28m vlucht 47 enden. (gemiddeld over een dag).
Zaterdag heb ik 10.000 omwentelingen gehaald; de molen liep echt wel af en toe boven de 100 enden, maar gemiddeld kwam ik niet verder dan 42 enden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?