Rob,
Voor op een korenmolen is een Dekker niks, door het vlakke tuig zal de molen zeer ongelijk lopen wat malen moeilijk maakt, ook de regulateur zal het uiteindelijk niet meer aankunnen.
Ik heb een tijdje terug es met Dhr. van Heesen staan praten over de Dekkers op het vliegend Hert te s'-Gravendeel. De beste man vertelde mij dat het in het begin wel leuk ging, maar het ongelijke lopen maakte het malen toch maar lastig.
Uiteindelijk wou van Heesen ook maar weer van die “klotedingen”af, want er werd alleen nog maar bij constante oostenwind gemalen met de molen, veevoeder. op alle andere winden werd er met de hamermolen gemalen.(electrisch).
Wat nu een molenaar zou roepen is: maak er dan regelkleppen, of remkleppen in, dan loopt ie constanter! tja, wat men dan weer aan zijn hol heeft hangen is dat de stang van de remklep in het dekkerprofiel komt te zitten, dus deze zal uiteindelijk ooit eens gesmeerd moeten worden, wat een lastig karwei wordt.
Ook is het zo dat een Busselneus veel goedkoper is, 60 % minder gegalvaniseerd staal dan bij een dekker,
en een Bussel heeft meerdere voordelen tegenover een Dekker.
Gerrit Pouw schrijft hierover het volgende:
1. Een busselneus is goedkoper in materiaal, er is 60% van de gegalvaniseerde plaat nodig die een dekker verijst.
2. slechts de helft van het aantal mallen is nodig dan een dekkerwiek.
3. de zeilslag was veel minder bij een dekker, zodat de zeeg dieper kon worden gemaakt, de molen makkelijker aanliep en meer trekkracht bood. Ook is er minder hakwerk aan de hekstokgaten nodig.
4.Het holle profiel met de dikke ronde profielvoorzijde gaf een uitstekend aanloopkoppel met een opmerkelijke trekkracht.
5.De kosten van het aanbrengen waren ten gevolge van 1, 2, en 3 aanmerkelijk lager dan die van een Dekker.
6.Het windvangend oppervlak staat gelijk aan dat van een oud tuig, dus veel stormzekerder dan een dekker.
7.De gang van de molen was vrij regelmatig, ten tegenstelling van een Dekker,
een Dekker heeft een zeer vlakke hekvorm en is veel gevoeliger voor een windvlaag.
tot zover het stukje van Gerrit Pouw,
maar op punt 7 heb ik nog wel een opmerking, men zegt dat een Dekker niet stormgevoelig is, maarrrr… een Dekker is wel zeer gevoelig voor windvlagen en staat bij WK 6 stil aan de ketting, maar als het dan ineens WK 8 is (een goeie storm dus) wordt er gezegd dat Dekkers zo mooi stormvast zijn, terwijl ze niet meer met die molens durven te draaien dan en de busselmolen nog neijdig door maalt.
Nog even wat Dekkernadelen:
Een hekstok is moeilijk te vervangen in een dekker.
de roede is totaal onzichtbaar, dus roest en al dat soort dingen ziet men niet, en kan men dus ook niet verhelpen.
een dekkermolen biedt weinig trekkracht door het vlakke gebeuren, maar daardoor reageert het wel fel in de vlagen. Ook is het zo dat een dekker weinig weerstand heeft, maar dat kan men met een bussel ook bereiken.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een aluminium fok of een busselneus.
Mocht ik ooit nog eens de Jackpot winnen laat ik een poldermolen bouwen met Fokken van aluminium, zonder remkleppen, maar zo dat de gehele fok kan draaien doormiddel van de zwichtring, niet om de molen keurig netjes op constante snelheid te houden!, maar met de volgende bedoeling:
Als men gaat vangen trekt men doormiddel van de zwichtring de 4 fokken geheel dwars zodat de trekkracht die de molen eventueel door de vang laat gaan wegvalt.
Zo is de molen dus beter te houden;)
Fokken volgens Viergever noem ik het dan maar:D
Groeten uit de Hoeksche Waard, die gelukkig weer dekkervrij is;)
Ruben Viergever