Mijn ervaring met Dekkers ( ik heb er een tijdje mee mogen werken in mijn opleidingstijd bij Barend Zinkweg), wanneer de molen vaart maakte rond vol en voor de prins, dan gingen de zeilen bol staan en klapperde als ene gek, als je dan de molen in het werk zette, liep het al wat rustiger, maar wanneer je ging zwichten was van klapperen al bijna geen sprake meer, het zwichten ging dan van volle naar lange hoge lijnen ( correct me if i am wrong Barend). Het voordeel van Dekkers is voornamelijk dat je er sneller mee aan de gang kunt bij weinig wind, dus het beter benutten van de wind, maar bij windsnelheden van 6 of meer is het niet erg leuk meer.
Bij mijn molen in Rijsoord, heeft men van hogerhand geopperd fokken aan te brengen bij de overplaatsing/restauratie. Complete waanzin zowel op gebied van historie als qua biotoop. oud-molenaar Dekker ( nee geen familie van…..) heeft weten te voorkomen dat de fokken er kwamen, en heeft bovendien gezamelijk met Peter Mans een uiterst goed functionerend oud hollands tuig uitgetekend, waardoor het maximale rendement uit dit tuig gehaald kan worden.
Tom