Schipmolen Oostenrijk

• Martin E. van Doornik

Lees ik op pagina 40 van de ANWB-Kampioen (april 2009) een artikel over de Mur-Radweg en bij de plaats Mureck (ten zuiden van Graz) in Oostenrijk is er een nog in werking zijnde Schiffsmühle op de rivier Mur, vlakbij de grens met Slovenië. Er staat een foto bij in de Kampioen. Wie vakantieplannen heeft om naar Oostenrijk te gaan, moet dit zeker gaan zien.

• Martin E. van Doornik

Hier een foto:

Die Besichtigungen der Schiffsmühle ist von März bis Oktober, täglich von 10.00 – ca. 16.00 Uhr möglich. Dabei ist der gesamte Mahlgang von der Einspeisung bis zu den Siebkästen, der Antrieb über das Wellrad, und die Kraftübertragung durch das Getriebe zu sehen.

Besichtigungspreise

Besichtigung ohne Führung

Erwachsene: 2,00 Euro

Kinder (im schulpflichtigen Alter): 1,00 Euro

Besichtigung mit Führung

Erwachsene: 3,00 Euro

Gruppen (ab 12 Personen): 2,50 Euro

Kinder (im schulpflichtigen Alter): 1,50 Euro

• Enkie

Beste Martin

Ook aan de Westfalische Muhlenstrasse bij Minden is een Schiffmuhle te bewonderen de molen ligt aan de Weser. Dit is behoorlijk dichter bij dan Oostenrijk.

Even omhem te vinde type gewoon op google muhlenstrasse en scrol dan lans de molens.

EnkieMartin E. van Doornik schreef:

>

> Lees ik op pagina 40 van de ANWB-Kampioen (april 2009) een

> artikel over de Mur-Radweg en bij de plaats Mureck (ten

> zuiden van Graz) in Oostenrijk is er een nog in werking

> zijnde Schiffsmühle op de rivier Mur, vlakbij de grens met

> Slovenië. Er staat een foto bij in de Kampioen. Wie

> vakantieplannen heeft om naar Oostenrijk te gaan, moet dit

> zeker gaan zien.

• Martin E. van Doornik

Ja, ik ken de Mühlenstraße Minden-Lübbecke wel. Ben daar twee keer geweest. De Schiffsmühle van Minden is nieuw gebouwd in 1998. Die van Mureck is in originele oude staat en net over de grens van Slovenië ligt nog een schipmolen bij Verzej. Nog veel verder stroomopwaarts, in Kroatië, aan dezelfde rivier Mur ligt een nieuwe schipmolen bij Središće. Het zijn toch van die zeldzame drijvende riviermolens….

• Bob Poppen

Degenen die toch iets dichterbij een Schiffsmühle willen bekijken kunnen ook terecht in het Internationale Mühlenmuseum Gifhorn.

Daar werd in1989 in samenwerking met het Hongaars openluchtmuseum Szentendre bij Budapest de Donauschiffsmühle an der Ise nagebouwd.

En als je daar toch eenmaal bent kun je tevens de vele andere molens bekijken die in dit openluchtmuseum staan.

• Jacob Dekker

Beste Martin,

Ik ben ook naar aanleiding van dat artikel in De Kampoen op zoek gegaan naar afbeeldingen op internet en ik heb er wel 5 gevonden. Ik heb die gedownload en ik wilde ze op Mijn Album zetten, maar dat is niet gelukt ondat de resolutie te laag was. Behalve deze:

Groet, jAAp

• Robert Van't Geloof

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=355&i=67796&t=67796

Zie link. Volgens mij is ut de zelfde Schipmolen. Groeten van Robert

• Martin E. van Doornik

Google “Schiffsmühlen” (ü = Alt+129) en je komt een hele lijst tegen. Vooral bij Wikipedia heb je scherpe foto's van goede resolutie. Eerst 2 x vergroten met klikken van de muis en dan met de rechter muisknop downloaden. Vergeet niet jpg achter de punt te zetten en daarna in de molenmap te plaatsen. Anders kun je die later niet openen. De schipmolens op de Mur staan op pagina 2 bij Google met verschillende foto's, waarbij die van Mureck gezonken is!

• Martin E. van Doornik

Ik ben in 1988 in Gifhorn geweest. Leuk museum, maar qua molentechnisch nogal ondeskundig in elkaar geflanst. De schaalmodellen in het kruisvormige tentoonstellingsgebouw vind ik veel leuker. Zo zag ik in een van die molens een bovenwiel en een “bijbehorende” schijfloop met elk een sterk verschillende steek! Zo kunnen ze nooit draaien. De askop van de “Sanssouci” al eens goed bekeken? De beltmolen uit S-H bij de ingang heeft muren die wit gesausd zijn zoals je verwacht in een Spaans restaurant…. De standerdmolen maakt wel een originele indruk, hij is dan ook overgeplaatst. De volgende keer hoeft voor me niet meer.

• Stefan Boumans

Ik zal er nog maar eens een keer over vallen. Ik begrijp dit niet echt.

Wat is nou de zin van het plaatsen van een zo groot mogelijke foto, als de weergave toch aan een maximum aantal pixels gebonden is?

Die foto met zoveel mogelijk pixels, 1920 in de breedte en 1080 in de hoogte, wordt verkleind tot 800 pixels om afgebeeld te kunnen worden in deze prikbordpagina. Wat schiet ik dus op met al die extra pixels? Helemaal niets.

Het is alsof de postbode met een heel groot pakket voor de deur staat. Hij meldt zich maar bij de portier, want het pakket kan niet door de brievenbus. Vervolgens gaat die portier het pakketje verkleinen, zodat het uiteindelijk wel door de brievenbus kan. Ik kijk in mijn brievenbus en wat zie ik: een pakketje in kleine(re) afmetingen. Ik heb er uiteindelijk dus helemaal niets aan dat er een groter pakket verzonden is en de portier heeft er ook nog tijd in moeten steken.

Als je echt zo graag de mensen voorziet van zoveel mogelijk pixels, plaats dan gewoon een link naar de oospronkelijke foto(pagina) zelf. Dan kunnen lezers altijd zelf beslissen of ze die willen zien of downloaden.