Waarvoor dient de kneppel ?

• Camiel Damen

Ik weet niet over welke molen je het had en ik hoef het ook niet te weten, maar voor Borkel raad ik je toch aan om eerst de loper te lichten en vervolgens je werk in de kap te doen. Deze volgorde hield ik met een aardige wind so wie so altijd aan.

Tonnie (koosnaam van de Borkelse molen, inmiddels toch wel redelijk bekend in de molenwereld) mag dat wel voor “vooruit” een formidabele vang hebben, maar voor “achteruit” doet hij weinig. Dit verschijnsel zie je trouwens erg veel op molens met een prima vang.

• Rob Simons

Andreas de Vos schreef:

>

> Ik duw de Eendracht na stilzetten en pal indoen altijd terug

> tegen de pal. (…)

>

> Gevolg is dat ik de pal van De Eendracht er nooit uit krijg

> als t kruis niet even een stukje gedraaid heeft (de goeie

> kant op dus).

Waarom doe je dat dan?

• Willem Bever

Inderdaad Rob, Dat vroeg ik me eigen ook al af.

Groet, de Bever.

• Barend Zinkweg

Ik duw het kruis ook altijd terug na het inlaten van de pal. Dan zit de pal “goed” in: kam-op-kam. Ik denk dan, dat die beter z'n werk doet.

• Andreas de Vos

Hoi Mario,

Wat jij zegt klopt inderdaad, maar we gaan natuurlijk niet de vang ff lichten met wind van achteren :D

Groetsels,

Andreas de Vos

• Andreas de Vos

Ik doe dat omdat ik van mening ben dat je beter niet de ruimte wilt laten om indien de wind van achter komt en de pal dan aan het werk zou moeten, het kruis/wiel eerst een aanlopie kan nemen voordat-ie door de pal tegengehouden wordt. Want dan staat-ie ook in 1x met een klap stil. (Klap, klappie, de mate waarin zal variëren, maar goed lijkt me dat niet.)

Het omgekeerde min of meer van ruimte in je roetouw houden zodat de vang eerst kan aanrijgen, zonder dat het touw het gevlucht gaat tegenhouden.

Alleen, het kan alleen als je (ik) in staat bent het kruis tegen de vang in terug te trekken/duwen. Bij de Sluismolen lukt me dat niet meer. Voor de brand was de vang anders, de vangbalk lichter, zelfs zonder ballast, of met minder ballast erin lukte me dat. Nu zonder ballast ook niet zomaar. Misschien als ik op schoenen loop (meer grip in het gras) en soms lukt het me wel met het roetouw (vast aan roe en oogbout, en dan zijwaarts trekken) maar da's niet zo'n elegante methode en valt evengoed nog niet mee.

Groetsels,

Andreas de Vos