Ik doe dat omdat ik van mening ben dat je beter niet de ruimte wilt laten om indien de wind van achter komt en de pal dan aan het werk zou moeten, het kruis/wiel eerst een aanlopie kan nemen voordat-ie door de pal tegengehouden wordt. Want dan staat-ie ook in 1x met een klap stil. (Klap, klappie, de mate waarin zal variëren, maar goed lijkt me dat niet.)
Het omgekeerde min of meer van ruimte in je roetouw houden zodat de vang eerst kan aanrijgen, zonder dat het touw het gevlucht gaat tegenhouden.
Alleen, het kan alleen als je (ik) in staat bent het kruis tegen de vang in terug te trekken/duwen. Bij de Sluismolen lukt me dat niet meer. Voor de brand was de vang anders, de vangbalk lichter, zelfs zonder ballast, of met minder ballast erin lukte me dat. Nu zonder ballast ook niet zomaar. Misschien als ik op schoenen loop (meer grip in het gras) en soms lukt het me wel met het roetouw (vast aan roe en oogbout, en dan zijwaarts trekken) maar da's niet zo'n elegante methode en valt evengoed nog niet mee.
Groetsels,
Andreas de Vos