Naamgeving molens

• Martin E. van Doornik

De Middelste Meuln is in 1908 voorzichtig afgebroken en naar Culemborg verplaatst. Daar heeft hij tot een brand maar heel kort gestaan. De ronde stenen onderbouw staat er nog. Ik ben enkele jaren eigenaar geweest van een huis dat op de plaats van de Middelste Meuln (Molenstraat 34) heeft gestaan, maar in de tuin geen spoor van gevonden…. Daarvoor stond er een standerdmolen. De bijbehorende “sarrieshut” stond aan de overkant van de Molenstraat en is in 1941 wegens verval gesloopt. Ik heb wel een foto van.

• Martin E. van Doornik

De Andelster molen De Jonge Hendrik heette vroeger de Noordermolen, dit ter onderscheiding van de in 1878 afgebrande Zuidermolen, die bij de kerk van Den Andel stond. Daarvan staat de molenaarswoning nog steeds, zij het lelijk “verbouwd”.

In Noordhorn heet De Fortuin eerder Fortuna en nog eerder De Specht. Wat te denken van De Kievit in Grijspkerk, die vroeger De Grijpvogel was genaamd?

• Barend Zinkweg

Toen de Pendrechtse Molen in 1993 verplaatst werd is er bij mijn weten helemaal niemand geweest die de vraag gesteld heeft hoe de molen ná verplaatsing zou gaan heten. Die kwestie zou dan ook voor de nodige hoofdbrekens gezorgd hebben. De molen kreeg een nieuwe plek in de voormalige polder Binnenland van Barendrecht. Precies: de voormalige polder. De verplaatste molen zou dus nooit meer een polder gaan bemalen, want die was niet meer voorhanden. De molen kreeg een circuit in het Zuidelijk Randpark. Dan ligt al gauw de naam “Zuidelijk Randpark Molen” voor de hand, maar of je daar nou de handen voor op elkaar krijgt? Achteraf begrijp ik dus wel dat er niemand de naamskwestie aangekaard heeft.

• klaas zaal

Ook in NH zijn namen die niet of nauwelijks de moeite waard zijn: De Vier Winden op een poldermolen of Nieuw Leven bv, heel jammer. Maar ik ken ook enkele suffige namen die in de Schermer achter de horizon verdwenen zijn, gelukkig maar. Ook de Leonide klinkt on-molens net als Fleur in Brabant. Daarentegen vind ik de jonge naam De Raaf in Ravenstein wel wat hebben, maar deze naam is blijkbaar al weer verdwenen. Klaas z

• Lolke Rang

Niet ‘verdwenen’, Klaas, maar ‘afgeschaft’ door een stichting die het beter wilde weten dan de volksmond, en perse ‘de oorspronkelijke naam in ere wilde herstellen’. Ik heb daar al genoeg over geschreven op dit bord.

• heklat

ik vind dat er nu te veel een naam aan een molen wordt gegeven.

Was het niet zo dat vroeger veel molens niet eens een naam hadden?

vroeger was het zo dat de mensen gewoon naar de molen van..(naam mulder) gingen. Dit vind ik zeker wel zn charmes hebben.

even een voorbeeld: De molen van Asten heeft een paar jaar geleden de naam Oostenwind gekregen. Een prachtige naam, maar bij zoiets komt bij mij weer de vraag omhoog waarom je een molen die al 500! jaar geen naam heeft ineens weer een naam moet geven.

In de volksmond zou deze molen ‘'de molen van Asten’' of ‘' de molen van Van Stekelenburg’' hebben geheten, wat ik toch wel mooier vind dan Oostenwind.

In het geval van Ravenstein vind ik het streven om de historische naam te houden goed, maar ik vind het weer minder dat ze daarmee de volksnaam ‘'de Raaf’' willen doen vergeten.

kortom: gebuik de namen wat meer zoals ze dat vroeger hebben gedaan, en maak er niet zo'n kermis van. De wereld is al gek genoeg zonder.

Gegroet,

JR

• Willem van Breenen

Lijkt me een prachtige naam!

• Lolke Rang

Volkomen mee eens, J.R. Heklat. Een naam is een gebruiksvoorwerp: welk ander doel of nut heeft hij ooit gehad dan gebruikt te worden? Een naam die door niemand wordt gebruikt (hetzij doordat niemand uberhaupt behoefte aan een naam heeft, hetzij doordat die naam niet goed in het gehoor ligt) is dus volkomen betekenisloos en heeft geen bestaansrecht, hoe fraai klinkend of historisch verantwoord hij ook moge wezen. De gedragsregel zou moeten zijn: laat de volksmond beslissen!