Laatste dag schriftelijke aanmelding Nat. Molen- en Gemalendag 2009

• Hans de Kroon

Ter herrinnering:

Vandaag heeft u voor het laatst de gelegenheid om uw volledig ingevulde aanmeldingskaartje in te sturen voor komende Nationale Molen- en Gemalendag(en) 2009. Alleen mensen die zich schriftelijk of digitaal aangemeld hebben voor 2009 krijgen in 2010 een gratis Molendagpakket toegestuurd.

Op http://www.nationalemolenengemalendag.nl/activiteiten.php kunt u zich ook digitaal aanmelden. Daar staan nu 308 aanmeldingen. Waar blijven de andere 300 actieve molenaars?

Lees goed de aanwijzingen bij uw aanmelding op de website. Nat. Molen- en Gemalendag wordt gezamelijk georganiseerd door het Gilde van Vrijw. Molenaars en vereniging De Holl. Molen en u dient daarom molennummers te gebruiken op www.molens.nl, Molendatabase.nl is van andere molenliefhebbers en hebben niets van doen met Nat. Molen- en Gemalendag.

• leo middelkoop

Tja, dat laatste moest er weer even uit.

Al ben ik lid: ik hoef GEEN gratis molendag-pakket van DHM.

Onnodig te zeggen dat ik wèl draai op Nationale Molendag en dat iedere molenliefhebber welkom is. In ieder geval mag iedereen het molenerf op; of zij ook de molen van binnen mogen bekijken kan alleen na overleg met de bewoners.

Als je inderdaad van plan bent om de bovenmolen van Leidschendam op Molendag te bezoeken: mail me van tevoren. Dan is het waarschijnlijk ook niet al te moeilijk om de molen in te komen.

Maar ik doe, op mijn manier, altijd mijn best die dag.

Groet,

Leo

• Margreet

Eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat Leo zich een beetje ergert aan bovenstaande….En ik ben dol op die pakketten, hoor. Ben benieuwd of kinderen begrijpen dat je zo'n ansichtkaart uit dat kleurboekje met een postzegel erop kun sturen aan je oma, maar het is een leuk boekje, mensen in mijn omgeving die zo'n pakket overhebben mogen dat best afstaan aan Woldzigt en die poster daar weten we ook wel een plekje voor.

Het was overigens leuk geweest als de poster wat ruimte bood voor eigen activiteit, zo'n witregel eronder net als met Blazen voor de molens in 2007, dan kun je aangeven wanneer je molen open is en wat er te doen valt. Zo los je ook het probleem van de twee molendagen en of de molen zaterdag en/of zondag geopend is op. Groet,Margreet

• Marit

Margreet,

Ik zal die witregel in ieder geval meenemen in mijn evaluatie van dit jaar en voor volgend jaar.

Mijn opmerking over de tekst van Leo (wat ik me overigens ook kan voorstellen maar hopend op een ander inzicht) is in het kort:

De NMGD kan alleen blijven bestaan als er geld is. Geld komt alleen als er veel (lees: landelijk) molens aan meedoen.

Er kan ook vermeld worden dat de molen niet van binnen te bezichtigen is maar men wel welkom is op het erf.

Ik hoop dus alsnog dat de 300 resterende molens zich massaal gaan opgeven op www.nationalemolenengemalendag.nl

Grote groet,

MaritMargreet schreef:

>

> Eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat Leo zich een

> beetje ergert aan bovenstaande….En ik ben dol op die

> pakketten, hoor. Ben benieuwd of kinderen begrijpen dat je

> zo'n ansichtkaart uit dat kleurboekje met een postzegel erop

> kun sturen aan je oma, maar het is een leuk boekje, mensen in

> mijn omgeving die zo'n pakket overhebben mogen dat best

> afstaan aan Woldzigt en die poster daar weten we ook wel een

> plekje voor.

>

> Het was overigens leuk geweest als de poster wat ruimte bood

> voor eigen activiteit, zo'n witregel eronder net als met

> Blazen voor de molens in 2007, dan kun je aangeven wanneer je

> molen open is en wat er te doen valt. Zo los je ook het

> probleem van de twee molendagen en of de molen zaterdag en/of

> zondag geopend is op. Groet,Margreet

• Justin vd Heuvel

Ik hoop dus alsnog dat de 300 resterende molens zich massaal gaan opgeven op www.nationalemolenengemalendag.nl "

En gister werd vermeld dat aanmelden niet meer mogelijk was?!

De NMGD kan alleen blijven bestaan als er geld is. Geld komt alleen als er veel (lees: landelijk) molens aan meedoen.

Er zijn natuurlijk ook molens die niet geopend zijn omdat ze bijvoorbeeld bewoond zijn. In andere gevallen is de molen in onderhoud (mijn geval) of word gewoon niet opgegeven, maar doet wel mee (zal geen namen noemen…)

Veel succes verder met de organisatie en natuurlijk hoop ik op een geslaagde dag!

Vriendelijke groeten,

Justin vd Heuvel

• Barend Zinkweg

Ik heb me maar snel nog opgegeven, want anders weet ik volgend jaar niet wanner het Nationale Molendag is, omdat ik anders geen pakketje meer ontvang!

Wil je iets organiseren waar zoveel mogelijk mensen mee meedoen, dan zal je vooral aan alle kanten “open” moeten zijn, zodat zoveel mogelijk mensen zich ten alle tijden kunnen aansluiten.

Wil je iets “exclusiefs” dat over een tijdje afgeschaft wordt vanwege gebrek an animo dan moet je met een sluitingsdatum werken en mensen die dit jaar niet mee doen, geen internet hebben, het vergeten om op tijd aan te melden het jaar erna uitsluiten.

't Is maar wat je wil.

• Stefan Boumans

En, voor degenen die wel internet hebben en dan nog het prikbord lezen, plaats je dan uiteraard op de laatste dag, ergens in de middag, een bericht dat de sluiting zeer nabij is.

• Peter van Kuik

Als ik het goed gelezen heb kan je nog steeds via internet opgeven, alleen niet meer via het briefje.

Het is zo langzamerhand wel geheel omgekeerd van vroeger. Toen werd de molendag georganiseerd zonder deelnemerslijst en achteraf werd geteld wie er mee hadden gedaan. Op een geen moment is het activiteiten programma erbij gekomen voor molenaars die iets extra's deden.Nu moet je je bijna een maand van tevoren opgeven, anders doe je officieel niet meer mee. Ik begrijp de wil om zoveel mogelijk in het programma te drukken, maar de vrijblijvendheid om gewoon de molen los te hebben op molendag zonder verdere poespas is voor vele molenaars en eigenaren kennelijk nog steeds gewenst.

• Mopperende Molenaarsvrouw

Misschien moet DHM gewoon gaan werken met regiocoordinatoren, zoals de organisatie van Drentse Molendag doet.Ik krijg altijd vroeg in het jaar, zo ongeveer februari/maart altijd de vraag van m'n regiocooordinator of we nog iets bijzonders gaan doen met Drentse Molendag, 4e zaterdag van augustus. Nou ja, olieslaan dus. Omdat het dit jaar 25ste editie wordt was de vraag of er verder nog creatieve plannetjes waren, die worden dan natuurlijk ter plekke ontwikkeld door molenaarsvrouw, waarom ook niet? Vervolgens merk ik dat regiocoordinator zelf vooral opteert voor gewoon draaien. M'n eerste Drentse molendag hier vertrouwde ik erop dat al die coordinatoren dan ook persberichten zouden doen uitgaan, de mijne zit erg dicht bij het vuur, maar nee er was niks over te lezen in de regionale blaadjes. Gemiste kans voor immer vlijtig persberichtjes rondstrooiende molenaarsvrouw. Kortom, wees dankbaar dat er bij DHM een professional op zit en als je ‘ gewoon’ draait en daar verder geen ruchtbaarheid aan geeft lift je heus ook wel mee op alles wat Gilde en DHM aan publiciteit doen. (Al moet me van het hart dat ik die twee en/of molendagen niet erg handig vind) Groet,Margreet

• Andreas de Vos

Misschien is het jullie (de molenaars) ontgaan dat de NMGD organisatie een envelop per post naar de molenaars (of moleneigenaar/beheerder/contactpersoon of wie dan ook die regelt dat die spullen op de juiste plek komen) wil sturen. Daarvoor heb je dus een correct adres nodig. Er bestaat natuurlijk wel het ledenbestand van DHM, GVM en wie weet nog meer, maar dat is niet hetzelfde. Uiteindelijk gaat het om een behoorlijk bedrag aan drukwerk en portokosten om die handel gemaakt en verzonden te krijgen. Daarom is het misschien niet zo gek dat de organisatie gebruik maakt van deze aanmeldingen om dat adressenbestand actueel te krijgen/houden. Dan wordt er tenminste gericht post verstuurd, en dat scheelt toch weer in de kosten.

Bovendien is een lijst van molens die zich hebben aangemeld voor deelname betrouwbaarder als indicatie voor het aantal molens dat deelneemt aan NMGD. Fondsen vergaren hangt samen met sponsors die graag willen zien hoeveel effect hun bijdrage heeft gegeven, in de zin van landelijke deelname.

Wat betreft de respons na afloop van NMD, in de zin van molenaars die het evaluatieformulier invullen en naar DHM terugsturen: dat is de laatste jaren dermate terug gelopen dat je niet meer kunt spreken van een accuraat beeld van de deelname/bezoekersaantallen. Het is een indicatie. De meeste molens waarvan deelname achteraf wordt gemeld gebeurt via het evaluatieformulier van een molenaar in de buurt die weet dat zijn buurmolen(s) gedraaid heeft.

Ik snap dat wel, na afloop van Molendag denk je niet meer zo snel aan een formuliertje. Maar waterdicht is dit dus absoluut niet.

Groetsels,

Andreas de Vos