Laatste dag schriftelijke aanmelding Nat. Molen- en Gemalendag 2009

• Mopperende Molenaarsvrouw

Grappig in dezen is dat draaiuren en omwentelingenkaartjes wel weer heel uitnodigend zijn om ieder kwartaal op te sturen, waarom? Ik denk omdat wij vrijwillig molenaars dat een leuker meetbaar resultaat vinden. Heerlijk om aan het eind van het kwartaal de balans op te maken, draaiuren en omwentelingen te vergelijken met vorig kwartaal.

Wij zijn door ons Gilde ook ‘opgevoed’ met het idee dat molens moeten draaien omdat het goed voor ze is, net als bij mensen een rondje sportschool, zeg maar.

Grappig is wel dat ik een keer een erfgoedmevrouw op de molen had om over lesprogramma's en zo te praten. Ze wist niet van het bestaan van deze kaartjesbusiness. Het mooie was dat zij juist focuste op de beleving: een draaiende molen is voor het publiek veel meer de moeite van behoud waard.

Molendagen worden bij ons afgesloten met een nazit met bestuur en kwartalen met de gang naar de brievenbus. Dan hebben wij nog het gemak van afgescheurde kaartjes, want bezoekers tellen is ook een kunst die je moet verstaan (kaartjes scheuren overigens ook, vooral als er echte vrijwillig molenaars in de buurt zijn),Margreet

• Andreas de Vos

“…focuste op de beleving: een draaiende molen is voor het publiek veel meer de moeite van behoud waard. ”

Dus al dat draaien (en dat registreren van omwentelingen) blijkt dus wel zinvol voor de beleving.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Mario Collombon

kaartjesbusiness?

Ik registreer alleen het hoognodige, verder geen poespas. Dus alleen aan het eind van het jaar de omwentelingen op de teller en als ik op de molen ben ga ik ook geen kaartjes scheuren van bezoekers, ik sta niet aan de kassa van een pretpark, ik maak gewoon een ruwe schatting :)

• Barend Zinkweg

Beste Andreas,

ik wil best begrijpen dat het niet eenvoudig is bij te houden hoe je efficient met je geld omgaat. Maar ….. ik vind het “dreigement”, dat je zonder aanmelding het volgend jaar geen posterpakket mee zou krijgen erg onprettig. Dat is een uitsluiting in plaats van een uitnodiging. Bij het organiseren van welk evenement ook en dus ook van de NMGD moet je m.i. accepteren dat een deel van je investering niet direkt tot rendement leidt. Doorlopend mensen uitnodigen ergens aan mee te doen, kan er toe leiden dat iemand metterdaad tot meedoen overgaat. Als je mensen gaat uitsluiten als er niet op de voorgeschreven manier en voor een bepaalde datum wordt aangemeld, zal er toe leiden dat mensen niet meer meedoen of dat onbekend zal blijven dat iemand heeft meegedaan. Mensen enthousiast maken zal meer resultaten hebben, is veel prettiger, op de langere duur effectiever en ga zo maar door.

• Andreas de Vos

Hoi Barend,

Dat klopt. Maar kun je je voorstellen dat je als “uitvoerend orgaan” achter zo'n organisatie elk jaar geconfronteerd wordt met een niet te overziene berg gewijzigde contactadressen waar zo'n pretpakket naartoe gestuurd moet worden? En hoeveel je er wilt hebben?

Voor die mensen moet het ook leuk blijven. Leuk is als je post op het juiste adres komt, je geen (of minder) kwaaie mails of telefoontjes krijgt omdat men niks ontvangen heeft en ga zo maar door. Is het dan zoveel gevraagd om jaarlijks effies kenbaar te maken dat je meedoet en naar welk adres dat pakket gestuurd moet worden? Zodat men dan ook jaarlijks met de juiste adresgegevens kan werken? Dat het dan uitdraait op het gebruiken van de nieuwe aanmeldgegevens, dus als je niet aanmeldt zit je adres er niet meer bij.

Je kunt het als dreigement beschouwen, maar da's ook een negatieve insteek. Als waarschuwing/herinnering beschouwen kan immers ook en zal dichter bij de werkelijke intentie liggen.

Vergeet niet: je krijgt het gratis!

Groetsels,

Andreas de Vos

• Barend Zinkweg

Ik begrijp heel goed, dat het een hele klus moet zijn, maar ik ben er van overtuigd dat je die niet makkelijker en prettiger (!) maakt door daar “straf” mee om te gaan. Dat “deelnemers” ook een bijdrage moeten leveren, daar heb ik geen enkel probleem mee. Wel dat er maar één mogelijkheid zou zijn. Er zijn vele mogelijkheden om de “boekhouding” op orde te hebben.

Dat het pakket gratis is, vind ik een wat lastige opmerking. Ik ben al vele jaren lid van DHM, heb er voor gezorgd dat de eigenaar van “mijn” molen ook lid geworden is en dan mag ik er van uitgaan dat “wij” een financiële bijdrage hebben geleverd voor het organiseren van de NMGD. Buiten dat: ik denk dat het tot de kerntaken behoort van DHM om de NMGD te organiseren. Ik vind echt, dat het veel beter is zo veel mogelijk mensen in te sluiten i.p.v. uit te sluiten. Dat betekent ook dat mensen zich willen laten insluiten, als je begrijpt wat ik bedoel.