Zuid Afrikaanse mosterdmolen (4 foto's)

• Rob Pols

Er heeft ook een artikel in het blad van DHM gestaan, met een verslag over een molenaar uit Dalfsen die mensen tot molenaar opleidde. Als ik de foto's bekijk denk ik niet dat dit een doorslaand succes is geworden. Volgens mij staat het molentje altijd stil.

Gr. Rob

• Jacob Dekker

Dag Rob,

Als ik de berichten uit het verre Zuid-Afrika moet geloven worden er wel degelijk activiteiten ontwikkeld bij deze molen. Surf maar eens naar:

www.sa-venues.com/attractionswc/mowbray.php

Daar kun je o.a. de volgende tekst lezen:

Mostert's Mill

Mosterts Mill is open to the public most Saturdays when volunteer millers operate the mill. If you would like to see the Mill in operation or purchase some flour, the “Millers” would be delighted to see you and show you around this delightful example of “Living Heritage”. Tel: 088 129-7168 to see if open.

Dat wijst er volgens mij niet op dat dit molentje altijd stil staat.

Groet, jAAp

• Bart Hoofs

Het was een Fries die afreisde naar Zuid-Afrika. Andre F. Bakker uit Dalfsen van de Westermolen hielp deze mensen. Ben Kloosterman kan ons meer vertellen.

• Rob P.

Een Fries uit Dalfsen?

• Rob Pols

Klopt inderdaad, je ziet ook een klein fotootje van de molen draaiend met twee witte halve zeilen. Leuk als je er toch bent op vakantie. Helaas een brug of wat te ver voor mij en vele anderen….

Groeten, Rob.

• Jacob Dekker

Rob,

Friezen mogen tegenwoordig emigreren.

Groet, jAAp

• pieter breeuwsma

Mosterd molen betekend hier dat die de eigenaar is geweest.Meneer Mosterd.

Ik ben al twee keer gastmolenaar op deze molen geweest in Kaapstad.

Er zijn genoeg artikelen van deze molen. Het meest uitzonderlijke van deze molen is dat de koningsspil ook de steenspil is. En dat de koningspil van een mast van een voor de kust vergaand schip van de VOC is gemaakt!

Een heel verslag staat in de Ûtskoat ( Friese molenblad) nummer 120

Pieter Breeuwsma

• Rob P.

Tegenwoordig wel, maar vroeger niet?

Gr. Rob

• Martin E. van Doornik

Fout! De molen is in 1995 gerestaureerd door Fa. Dunning te Adorp. Vroeger gerestaureerd door Fa. Bremer, welk bedrijf nu Dunning heet. Het bovenwiel en andere onderdelen heb ik daar in Adorp zelf echt aangeraakt. Op een van de foto's staat het jaartal 1995 in een van de plooistukken.

• Rolf

De restauratie door Bremer in 1935 wordt ook vermeld in bovengenoemde literatuur.