Zuid Afrikaanse mosterdmolen (4 foto's)

• Kees Vanger

Vandaag van Harm-Ydo Hilberdink, molenaar van Krijtmolen d’Admiraal in Amsterdam-Buiksloot, nog een hele reeks foto's via e-mail binnen van deze Zuid-Afrikaanse molen ontvangen. Veel foto's van het binnenwerk!

Ik heb ze bij de andere vier foto’s geplaatst.

Onderstaande uitleg is van Harm-Ydo

Vorig jaar was ik bij de molen omdat er schilders aan het werk waren ook al had ik geen toestemming toch ben ik naar binnen geweest om gauw wat foto's te maken.

De molen is ooit gerestaureerd door de firma Bremer uit Adorp en draagt sindsdien het Bremer/Dunning haantje op de vangstok. Weet niet of ze die de molen nog steeds in onderhoud hebben.

De molen staat langs een snelweg en draait nooit en is zelden open.

Zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=XYVT3FLI

Groet Kees.Vanger

• vluchtje

daar moest ik ook meteen aan denken

;-)

• Rolf

En ook dit is correct, het is geen mosterdmolen. Zie

www.mijnalbum.nl/Album=Y8G8VUCG

hopelijk is het leesbaar.

• Gerben D. Wijnja

André F. Bakker was, voor hij naar Dalfsen "afreisde, inderdaad molenaar in Friesland. Hij deed zijn opleiding op Penninga's Molen in Joure. Maar dat is al weer zo'n 30 jaar geleden. Hij kwam daarna op de molen van Langweer terecht. Over die molen schreef hij een boekje De Sweachmer mole. Hij had een bijzondere band met Zuid-Afrika en bezocht geregeld de Mosterds molen. Daarover schreef hij ook een artikel voor De Utskoat. Hij leidde daar de mensen zowaar op om met de molen te kunnen werken! In Dalfsen is hij ook enige tijd instructeur geweest. André was een vriendelijke molenambassadeur met een goed hart. Helaas is hij al geruime tijd geleden overleden.

Gerben D. WijnjaBart Hoofs schreef:

>

> Het was een Fries die afreisde naar Zuid-Afrika. Andre F.

> Bakker uit Dalfsen van de Westermolen hielp deze mensen. Ben

> Kloosterman kan ons meer vertellen.