Het molenseizoen werd al rond 1870 geopend….?

• Martin E. van Doornik

Je bedoelt die achtkante molen, welke jaren geleden op een poster van Nationale Molendag afgebeeld heeft gestaan? Die was écht rechtsomdraaiend. Er bestaat n.l. een oud schilderij van Amsterdam in vogelvlucht. Terwijl het straten- en grachtenpatroon hierop normaal herkenbaar kloppen, staat die molen heel duidelijk erop aangegeven, met dat typerend huisje ernaast, met hetzelfde gevlucht rechtsom. Dit schilderij heb ik in de jaren '80 gezien maar weet niet meer waar.

• Jaap van Driel

Mooi gedaan Martin, maar hoe moeten toekomstige generaties nog DE waarheid vinden? :D

::: JaaP >>>

• Rolf

Henk, Martin,

het ging niet om de ets (overigens ook een rechtsomdraaiend geval) maar om dit schilderij, dat wordt toegeschreven aan Rembrandt :

www.nga.gov/cgi-bin/pimage?1204+0+0

Een rechtsomdraaiend standerdkastje. Aangezien Rembrandt verder niet onverdienstelijk en tamelijk waarheidsgetrouw schilderde zie ik geen reden om aan de weergegeven draairichting te twijfelen. Ze bestonden kennelijk in die tijd.

• Rolf

Jaap,

je hebt gelijk, op de oude foto's is nergens een dwarsgetuigd gevlucht te zien.

Twee mogelijkheden blijven over : de artiest heeft tamelijk waarheidsgetrouw de molen weergegeven met een alreeds door de uitbater van de moulin verrabbezakt vlindergevlucht, ofwel de artiest heeft er naar eigen inzicht iets wiekachtigs aan geschilderd. Ik opteer voorzichtig voor de eerste mogelijkheid, omdat het hele tafereel verder toch wel vrij realistisch aandoet. Ook dat tafeltje met dat ene omgegooide stoeltje intrigeert … wat is daar gebeurd ? Daar had Martin Bril vast een interessant stukje over kunnen schrijven …

En hartelijk dank voor de linken naar de schitterende oude foto's.

• Robert Van't Geloof

ik heb sterk het vermoeden dat het om de volgernde molen gaat > http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=649

. Het 1 en ander is het zelfde

zouals de trap op de grond en de enden.

grt robert

• leo middelkoop

Het is een simpel gegeven: kunstenaars, in het bijzonder schilders en dichters, LIEGEN de waarheid. Zo ook op dit schilderij.

Een trap van een standerdmolen beklimmen en (vooral) afdalen is geen vanzelfsprekende zaak. Alleen al het idee dat een deftige dame dit in een dergelijke jurk zou kunnen, en dan nog wel met haar rug naar de trap, is volslagen belachelijk. Het minste dat er zou gebeuren is dat haar - ongetwijfeld dure - jurk vuil zou worden.

Gezien de foute ophekking had de kunstenaar meer oog voor de tuigage van de dames dan van de molen.

Het levert in ieder geval een vermakelijk plaatje op.

Groet,

Leo

• Barend Zinkweg

Ik moet nogal vaak mensen waarschuwen de trap achteruit naar beneden te gaan. Ik heb boven ook een pictogram met die inhoud opgeprikt. Het zou mij helemaal níet verbazen als de schilder op dit punt níet liegt.

• Jaap van Driel

Bovendien was de (molen) trap toen al van de molenaarsmodus omgevormd naar de bezoekersmodus (burger-steilheid en dubbele leuningen).

Helaas zijn de meeste (Spaanse) links in mijn bericht van 29-04-2009 13:05

( http://www.prikpagina.nl/read.php?f=355&i=70364&t=70338 )

op dit moment (1-5-2009 14:05) niet (meer?) toegankelijk (tijdelijk?).

Misschien te veel bezoek vanuit Nederland? :-)

::: JaaP >>>

• Rolf

Ik herinner me dat de trap aan de standerdkast in museum Bokrijk ook vrij gemakkelijk is te beklimmen, voor een molen : breed en niet zo steil. Deze zal toch niet voor museumbezoekers zijn aangepast ? Alhoewel … in musea gebeuren soms rare dingen …

• Barend Zinkweg

Overigens: voor belangstellenden heb ik dat pictogram wel digitaal beschikbaar. Laat maar weten en dan stuur ik het je.