Het molenseizoen werd al rond 1870 geopend….?

• Mike Ekelschot

Leo,

passeer een aan de Luizenmolen in Anderlecht..

Kan je met je neus naar voren en ogen dicht van de trap af!

• Fisher

@robert, ik denk niet dat het deze molen is om hij is opgericht in 1900

(20ste eeuw) en het schilderij dateert van het 4de kwart van de 19de eeuw.

Dus ik denk niet dat hij geschildert is voor hij gebouwd was.

Mvg. Fisher.

• Jaap van Driel

De links in mijn bericht van 29-04-2009 13:05

( www.prikpagina.nl/read.php?f=355&i=70364&t=70338 )

zijn nu (4-5-2009 18:38) weer toegankelijk (tijdelijk?).

Hopelijk blijft het goed gaan…

::: JaaP >>>

• Rob Pols

"De “Moulin Galette” Misschien mag je wel stellen dat juist dáárdoor deze molen behouden is gebleven, nota bene in maalvaardige staat!

Heeft enkel en alleen een molen ‘in oude glorie’ toekomst? De geschiedenis van de ‘Blute Fin’ leert dat een zijstapje van pakweg 70 jaar ook wel ‘s in het voordeel kan werken."

Nou HvdB, ik kom eigenlijk regelrecht uit Parijs na een weekendje plezier & vertier in die adembenemende stad (letterlijke en figuurlijk). Omdat ik toch bij de Sacre Coeur en Place du Tertre was heb ik ook even de twee ‘Moulin de la Galettes’ opgezocht.

Erg maalvaardig zijn ze allebei niet (niet eens DRAAIvaardig) en als ze dat al zouden zijn kunnen ze geen slag maken omdat de molens totaal staan ingebouwd. Met de Galette - die aanmerkelijk hoger staat dan de Radet - zou het misschien nog mee kunnen vallen als de bomen rondom zouden worden gekapt. Helaas kon ik het systeem Berton niet van dichtbij bekijken omdat de Galette/Blute Fin totaal onbereikbaar is achter de hoge begroeiing en afgesloten, hoge hekken. Zodoende kon ik ook de steilheid van de trap niet beoordelen! :) Het wiekenkruis van de molen is erg krom getrokken en ook de beplanking van de kast is niet best. De Radet ziet er iets beter onderhouden uit, maar ook dat is maar schijn, denk ik. Rust roest, zo blijkt weer.

Tip voor foto's als je een weekend Parijs doet: boek een tocht met de Batobus of iets vergelijkbaars bij de Notre Dame en je kunt Parijs op z'n mooist fotograferen vanaf de Seine zonder al die massa's mensen ervoor.

Groeten, Rob P.