Nationale Molen- en Gemalendag

• Marit Hendriksen

Geachte molenvrienden,

594! molens hebben zich aangesloten bij de 37ste editie van de Nationale Molen- en Gemalendag.

De vele positieve berichten in de pers en het mooie weer heeft ervoor gezorgd dat meer bezoekers dan ooit een of meerdere molens heeft bezocht in het tweede weekend van mei.

Nationale Molen- en Gemalendag 2009 is dankzij u een groot succes geworden!

Graag willen we dan ook van u weten hoe u het ervaren heeft en hoeveel bezoekers uw molen heeft gehad voor een duidelijk overzicht en mogelijke verbeteringen voor 2010

U kunt de enquête invullen en direct versturen op: http://www.nationalemolenengemalendag.nl/enquete

De 157 molens die hun deuren ook zondag openstellen voor publiek wens ik veel succes, goede wind en een lekker zonnetje toe.

Alvast bedankt voor het insturen van uw enquête zodat wij volgend jaar samen met u weer een groot kunnen maken van de Nationale Molen- en Gemalendagen.

Met vriendelijke groet,

Marit Hendriksen

• Mario

Het weekend is toch nog niet voorbij? Morgen nog een dag wat ons betreft!

Hoop alleen wel op meer wind. Vandaag is hij regelmatig stilgevallen. Wat bezoek betreft bleef het maar komen! Van 9:00 tot 17:00 op de molen geweest en naar schatting zo`n 300 man mogen verwelkomen en ook pannenkoeken gebakken die goed in de smaak vielen.

• Rob Simons

In Borkel heeft de Sint Antonius Abt ook gedraaid, maar viel ook hier regelmatig stil. Toch wel aardig bezoek gehad verder (heb 't niet geteld). Verder de kammen van het kroonrad vastgezet.

Wind was Z 1-2 bft. Lekker weertje.

Foto's:

http://picasaweb.google.nl/robsimons88/BorkelMetNationaleMolenDag#

Groeten,

Rob

• Patrick

Kennelijk is gisteren hier in de regio al het startsein voor de molendag gegeven.

Helaas zijn alle uitnodigingen aan de collega's in de regio verloren gegaan en was het een feestje voor alleen BOBO's.

Vandaag alle gasten hier zoals altijd als een koning(in) ontvangen.

En dit werd door iedereen zeer gewaardeerd.

Gratis koek bij de koffie en natuurlijk een rondleiding door een van de enthousiaste (leerling) molenaars.

Helaas liet de wind ons allen in de steek.

Morgen gaan we weer verder om de 3 ton mout fijn te malen en alle gasten zoals hierboven beschreven te ontvangen.

Patrick

Een van de molenaars op de Molen van Jetten in Uden

• Martijn Scholtens

Vandaag niet naar de Grote Geert in Kantens of de Eva in Usquert geweest omdat ik moest voetballen nou net weer op molendag…..maar om half 10 was ik in mijn eigen woonplaats weer eens op de molen De Ster.Eerst een enorme nest uit de kap gehaald toen de molen stuk gekrooien en eerst met de kleppen dicht laten draaien end of 60.Om kwart over 12 moest ik weg om te voetballen wel 2-1 gewonnen:) om 15 uur was ik weer trug op de Ster er zaten inmiddels al 2 volle op.Tegen 4 uur hoorden we enorme gerommel uit de roe of bussels komen een beetje roest is niet erg maar dit was echt veel,de molen staat midden in het centrum van Winsum en staat allemaal auto's onder de molen dus als al dat roest naar beneden komt dat weet je het wel…Dus de molen tot 18 uur in de zeilen laten staan en toen maar afgezeild.Toch redelijk wat bezoek gehad vandaag:)

de molens die we zagen draaien: Garnwerd,Mensingeweer,Eenrum en Kantens waar in morgen wel weer heenga:)

http://www.mijnalbum.nl/Album=PHFUBWOW

Gr Martijn

• M. Sijbom

Op de Weddermarke was het ook goed vertoeven. Het weer begon goed en ook de wind was aardig. De vijzel heeft vandaag de hele dag uit het werk gestaan, maar daardoor kon de molen wel lekker draaien.

De bezoekers waren allen geinteresseerd en niet alleen in de molen, maar ook in de demo bierbrouwen. Het aantal bezoekers bedroeg c.a. 40

Met vriendelijke groet

M. Sijbom

foto's zijn te vinden op http://realsite.web-log.nl (een vaste bezoeker van de molen)

• Hans de Kroon

In Veenendaal draaiden vandaag beide molens met vlaggetjes.

Bij ons op De Nieuwe Molen was het dubbel feest: Nationale Molen- en Gemalendag en het slagen van Hans Gijsbers voor zijn landelijk examen afgelopen donderdag in Cothen.

Daarnaast zijn de (M)oliebollen van de 5 kg mix die ik had gemaakt schoon opgegaan. Zeker zo'n 200 bezoekers ontvangen!

Inmiddels het enquetteformulier ingevuld teruggestuurd.

Hans de Kroon, Veenendaal.

• Cees de jong

Ook de Vrijheid in Beesd draaide vandaag sinds jaren weer op de nationale molendag. De voorspellingen voor de wind waren niet echt gunstig maar het viel gelukkig erg mee. Vanaf een uur of 10 draaide de molen met vlaggetjes tussen de wieken op een wind die later wat meer kromp richting zuid-west. Ondanks dat de molen maar 2 zeilen heeft kon deze tot 3 uur aan een stuk door draaien. Daarna viel de wind een beetje weg en werd variabel. De molen trok behoorlijk wat aanloop van toeristen en dorpsbewoners. Ook veel kanovaarders die op de rivier de Linge voeren die pal langs de molen loopt legde aan bij de steiger.

Nadat de wind helemaal was weggevallen rond half 5 uitgespannen.

Een fantastische dag vandaag het was ook molendag in Beesd.

Snel even een paar foto's gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/Album=BR6T8MLH

Morgen nog een molendag op de Hoop in Culemborg.

Nog een heel fijn (molen) weekend.

• leo middelkoop

In Leidschendam begonnen we vanmorgen met zeer weinig wind. Wat er was, kwam ongeveer uit Zuid. Omstreeks 11.10 was de molen een tijdje in staat, water te geven. Daarna was het weer roeren geblazen. In de ochtend ook maar enkele bezoekers en eigenlijk geen sfeer.

In de middag werd het iets beter: meer aanloop en rond 13.30 kwam de molen op toeren. Helaas duurde deze oprisping maar kort. Bovendien zwalkte de wind tussen Z, WZW en zelfs NW. Dus weer roeren.

Rond 16.15 viel de wind geheel weg. Nog nooit een molen afgezeild bij bladstilte; vandaag wèl. Toen ik bij de molen wegreed kwam er weer een beetje wind, nu uit N.

Van de molendagen in de 21ste eeuw was dit stellig de minste.

Groet,

Leo

• Meelmuisje

In Weesp was het ook geslaagd!

'S ochtends was ik er niet omdat ik zeilles moest geven dus was ik pas vanaf 13:00 op De Vriendschap.

Onderweg zag ik De Onrust ook nog draaien. Eenmaal op De Vriendschap was het gezellig druk en zag ik ook dat De Eendragt voor het eerst dit jaar draaide! met vlaggetjes zelfs. Rond half 2 oost-koppel erbij gezet en 200 kg griesen gaan malen dat er rond half 5 doorheen was.. (ging dus niet bepaald hard maar hij deed ut:) ) Dit alles ook weer gebuild zodat de mensen mooi konden zien wat we allemaal met meel konden doen! Verder zijn er harstikke veel pannenkoeken verkocht! Rond 5 uur de vlaggen van de molen verwijderd en nog met 4 volle doorgegaan op het ZW'en (stond ie de hele dag al op trouwens) Om half 8 was het toch echt over en uit met de wind en viel bertha stil….

Het was zeker een geslaagde molendag hier in Weesp! Mooi weer .. Net genoeg wind om te kunnen malen en volop bezoek:) Ik schat dat er zo'n 200 man zijn langsgeweest als het er niet meer zijn..

Hierbij nog een aantal foto's die ik van mijn oom toegestuurd kreeg:

http://picasaweb.google.com/ThomasGriffioen01/Molendag#

Groetjes, Thomas