Nationale Molen- en Gemalendag

• Marcel Stroo

Ook ik (signalement: kaal, bruin hoofd, op de fiets) was nog aanwezig bij de molen van Beesd en het was een prachtig gezicht om die te zien draaien. Ik kwam er niet aan toe om iemand te spreken. Ik hoop dat de buren niet boos zijn geworden. Vanwege een afzetting door een draaiend wiekenkruis moest ik door de tuin van het naastgelegen huis en over een hek om een goede foto te kunnen maken.

Marcel Stroo

• Cees de jong

Hey Marcel,

Ik geloof dt ik je in een ooghoek voorbij heb zien fietsen. Was je in de omgeving molens aan het bekijken?. Een nadeel van de Vrijheid is dat je hem vrij moelijk veilig af kunt zetten. Gelukkig zijn de mensen in het nabijgelgen huis de eigenaar en heel vriendelijk. Ben wel benieuwd of de foto's leuk zijn geworden.

groeten,

Cees

• Tom Blaak

Vrijdagavond de molen nog even schoongebezemd en nog wat dingen klaargezet voor Molendag en bij het afzeilen vast aan ieder end een vlag bevestigd. De molen heb ik die avond nog, 2,5 uur laten draaien.

Zaterdag om 8.00 de vang opgetrokken de molen begon gelijk te draaien, uiteraard rond vol. Vandaag verkochten we buiten, broodproducten van de bakker waar wij voor malen en verder bakte 1 van onze bestuursleden heerlijke wafels, die ook goed verkocht werden. Rond de middag kwam TV Rijnmond opnamen maken ivm molendag. Ook werd ik nog geinterviewd en 1 van onze bestuursleden ook. Als het goed is wordt dit vandaag uitgezonden vanaf 17.00 uur. Ook de plaatselijke pers en radio kwamen nog op bezoek en ook hier weer een interview.

Verder behoorlijk wat aanloop gehad, ruim 150 bezoekers wisten de molen te vinden. De molen viel soms even stil maar kwam vervolgens weer op gang, er stond een vlagerige wind, die tegen het eind van de middag volledig wegviel.

Met onze bestuursleden hebben we na 17.00 uu nog gezellig wat zitten drinken bij de molen, op mijn voorstel, als afsluiting van een geslaagde dag, en de inzet van alle betrokkenen.

Ondanks dat de wind wegviel heeft de molent och nog bijna 4000 omwentelingen gemaakt.

Groetjes,

Tom

• Stefan Teeling

Gisteren op twee molens gedraaid, vlak onder Leeuwarden, de spinnenkoppen Hoogland en Kramer.

Zo rond een uur of tien begonnen met opzeilen. Tegen een uur of elf kwam Sjerp ook nog even langs. Deze is tot een uur of twaalf gebleven. Verder bijna de hele middag bezig geweest met grasmaaien. Ook nog wat foto's gemaakt. En af en toe moest er wat bijgekuid worden, omdat de wind niet echt van plan was om uit één vaste richting te komen. Om het dan nog maar over de bezoekers te hebben, op Sjerp na, geen. Dit vond ik op zich wel jammer.

Hier ook de foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/HenK?authkey=Gv1sRgCOSk3O2uxIDkDw&feat=directlink

Mvg. Stefan Teeling

• Meelmuisje

Vandaag ook weer molendag gevierd! Nadat ik even wat uitgeslapen had.. was ik om half 1 op De Onrust ( was gisteren laat geworden..:D)

De molen zelf stond op het NO met 1 vol zeil stil. Waar was de wind ?? Toen ik er eenmaal was dat ding meteen rondvol gelegt waarmee ie het toen erg rustig deed.. Verder was het net zoals gisteren weer erg mooi weer! Geen vuiltje aan de lucht. Dus ook goed voor eigelijk continu doorlopend bezoek. Later op de dag de molen nog naar het noorden verkrooien waarmee het wel best deed:) Rond 3 uur maar van 4 vol naar leeg gegaan aangezien we onze vlaggelijntjes nog wat langer willen behouden dan vandaag.. ( malen hoeft toch niet dus dan maakt het geen bal uit dat ie wat zachter gaat. ) Om 5 uur de molen ingehaald en vandaag toch 90 man mogen ontvangen! Gisteren waren het er trouwens 73.

Groetjes, Thomas

• Aad Schouten.

Al met al een mooie molendag gehad.

de molen deed het nog aardig zo uit zijn werk .

er zijn zo n 30 bezoekers geweest ook het gemaal van sliederecht maalde mee ook daar was leuke belangstelling voor.

dit gemaal is de afgelopen jaren prachtig gerestaureerd,en de moter loopt dan ook als een zonnetje,dit gemaal verzet 110 kub per min.

ook bij zoon lief was het aardig druk ,molen het haantje ,

en bij de korenmolen de hoop ,oud alblas daar zagen we geregeld bezoekers op de stelling.

veder waren er bijna alle molens los in de buurt op de korenmolen van bleskensgraaf en de middelmolen van molenaarsgraaf en de hofwegesemolen na die in reparatie zijn.

vr gr Aad

• Justin vd Heuvel

Op molendag een fietstocht gemaakt door de Alblasserwaard. Met fiets en al gedropt in Molenaarsgraaf voor een heerlijk dagje. Onderweg alleen de Goudriaanse molen zien bewegen.

Rond een uur of 10 was ik bij De Kerkmolen. Daar was de vang net opgehaald en werden de vlaggen gehesen. Op m'n gemakkie de molen bekeken en wat staan kletsen met de molenaar. Ik ben benieuwd hoeveel dat enorm brede scheprad geeft bij 80 einden!

Door naar Bleskensgraaf. Onderweg geen beweging te bespeuren bij de Middelmolen, en ook bij Hofwegen was het stil. Beide i.v.m. restauratie.

Een van de mooiste korenmolens uit de regio stond ook stil. Later hoorde ik dat hij klaar was. Het nieuwe riet op de kap ziet er fantastisch uit!

De volgende halte was Streefkerk. Van daar zag ik De Wingerdse wip en De Hoop al lekker karren. Eerst dat lieve meulenke aan de lekdijk bezocht. Die draaide lekker door met 3 vol en 1 duikert. De molen ziet er na een opknapbeurt weer erg fraai uit. Prachtig gelegen aan de dijk, vrij in de wind en van verre zichtbaar (je kunt hem op De Vriendschap al zien!) In de polder liep het wat minder vlot. Het ging op en af. De Kleine, Oudewetering en de 8kanter maalden rustig. Leuke foto's kunnen maken. De 8kanter ook van binnen bekeken. Molenaar Cor Noorlander heeft mij de hele molen laten zien. Cor woont al zijn hele leven in Streefkerk en heeft het hele complex daar zien malen en bemalen. Hij heeft gewoond op het 8kant waar zijn vader molenaar was. Boeiend verhaal met prachtige foto's uit de tijd dat er nog gemalen werd. Toen hij 17 was heeft hij gemalen met de Sluismolen (herbouw) omdat de molenaar dienstplicht had.

In de verte stond de korenmolen van De Groot al lekker door te karren.

Deze molen is nog vol in bedrijf. Molenaar Evert de Groot ging net een stukkie kruien. Elektrisch met rondgaande ketting. Een druk op de knop en de molen gaat om. Nog een pakje cakemix gekocht en naar de buren gegaan.

Natuurlijk moest ik even op audientie bij Ridder Aad. Met 4 volle ging het daar moeizaam rond. Het Haantje, bemalen door Jannick, wilde maar niet rondgaan. Samen met Jannick eerst bij het Dieselgemaal van Sliedrecht geweest en toen nog boven in de Wingerdse wip. ook de molenaar van Zoutelande nog ontmoet.

Een maal terug in Leerdam (met de trein vanuit Sliedrecht) nog even aangewaaid op Ter Leede en toen naar huis. Filmpjes zie je van de week wel verschijnen op YouTube en de foto's plaats ik hier nog wel.

Justin vd Heuvel

• jeroen

Zoals mario hierboven al heeft vermeldt is de eerste dag van het molenweekend een dag geweest van veel bezoek en weinig draaien.

Vandaag (zondag) zijn deze uitersten alleen nog maar erger geworden. Met een zwakke wind uit windrichtingen die nogal uiteenliepen (van Noord via Oost tot Zuidwest) zijn er vandaag denk ik minder omwentelingen gemaakt dan dat er bezoekers waren! Het bezoek bleef maar binnenstromen en daarom waren we wel blij dat Mike, een molenenthousiasteling uit Bakel, ons onverwacht kwam versterken. Om dat we allen op tijd weg moesten en het er niet naar uitzag dat het bezoek minder zou worden hebben we de molen zo rond 3 uur afgezeild. Daarna zijn we alleen maar tot half 4 bezig geweest om al het volk uit de molen te krijgen. Dit viel niet bij iedereen in de smaak, maar we kunnen onszelf nou eenmaal niet verdubbelen…

Buiten dat toch veel positieve berichten over de molen ontvangen en het bezoek ging over het algemeen met een glimlach weer weg.

Naar schatting hebben we in het weekend zo'n 650 paar voeten over de vloer gehad, wat uitkomt op een gemiddelde van 54 bezoekers per uur!!!

Nu maar hopen dat er volgend jaar wel genoeg wind staat om met een malende molen de dag tegemoet te gaan.

Jeroen van Boxmeer, leerling op de Roosdonck

• Martijn Scholtens

Zaterdag had de Grote Geert gedraaid van 10 tot 17 en vandaag waren Gerad en ik om half 11 op de molen,de molen van ZW naar NW tot NO gekrooien maar was totaal geen wind dus het pelwerk maar uit het werk gezet.Toen maar een vlaggenlijn in het gevlucht gemaakt want er is komende week kermis in Kantens,toen dat klaar was nam de wind steeds meer toe tot kracht 4 en de Grote Geert begon lekker te draaien.Ook Bob Poppen kwam langs Gerad was toen net een nest onder de lange spruit aan het weghalen.Veder de molen nog wat aangeveegd terwel de molen soms even 75 enden liep:).De molen om half 5 overhek stilgezet.

Molens die in de omgeving van kantens draaien vandaag Usquert,Onderdendam en Westerwijtwerd.

Ook even wat mooie foto's gemaakt http://www.mijnalbum.nl/Album=FXZM6MC8

Gr Martijn

• Bart Hoofs

Vandaag ook gedraaid op “De Doornboom” in Hilvarenbeek. Dit keer was collega Chiel Treffers zo behulpzaam de zeilen er voor te leggen :-) Pas tegen 17.00 uur nam de Noord-Oostenwind op en liep de molen voor de prins lekker(der).

Gisteren liep de molen al vanaf 9.30 uur tot 18.30 uur. Rond in de top en ook weer voor de prins. Jammer dat we het maalproces niet konden demonstreren.

Er was genoeg maalwerk beschikbaar.

Zo rond 9.30 uur belde een verslaggever van Omroep Brabant Radio voor het programma “Lekker geen Wekker” zodat ik daar mooie reclame kon maken voor molendag en het muldersambacht.

Hier in de buurt draaiden voor zo zover ik weet: Dongen, Sprang, Oisterwijk, Oirschot, Vessem, Hapert en de Spoordonkse watermolen.

Helaas draaide de Couwenberg in Kaatsheuvel niet want er was zogenaamd geen wind… Molendag is er nu juist voor de bezoekers!