Op molendag een fietstocht gemaakt door de Alblasserwaard. Met fiets en al gedropt in Molenaarsgraaf voor een heerlijk dagje. Onderweg alleen de Goudriaanse molen zien bewegen.
Rond een uur of 10 was ik bij De Kerkmolen. Daar was de vang net opgehaald en werden de vlaggen gehesen. Op m'n gemakkie de molen bekeken en wat staan kletsen met de molenaar. Ik ben benieuwd hoeveel dat enorm brede scheprad geeft bij 80 einden!
Door naar Bleskensgraaf. Onderweg geen beweging te bespeuren bij de Middelmolen, en ook bij Hofwegen was het stil. Beide i.v.m. restauratie.
Een van de mooiste korenmolens uit de regio stond ook stil. Later hoorde ik dat hij klaar was. Het nieuwe riet op de kap ziet er fantastisch uit!
De volgende halte was Streefkerk. Van daar zag ik De Wingerdse wip en De Hoop al lekker karren. Eerst dat lieve meulenke aan de lekdijk bezocht. Die draaide lekker door met 3 vol en 1 duikert. De molen ziet er na een opknapbeurt weer erg fraai uit. Prachtig gelegen aan de dijk, vrij in de wind en van verre zichtbaar (je kunt hem op De Vriendschap al zien!) In de polder liep het wat minder vlot. Het ging op en af. De Kleine, Oudewetering en de 8kanter maalden rustig. Leuke foto's kunnen maken. De 8kanter ook van binnen bekeken. Molenaar Cor Noorlander heeft mij de hele molen laten zien. Cor woont al zijn hele leven in Streefkerk en heeft het hele complex daar zien malen en bemalen. Hij heeft gewoond op het 8kant waar zijn vader molenaar was. Boeiend verhaal met prachtige foto's uit de tijd dat er nog gemalen werd. Toen hij 17 was heeft hij gemalen met de Sluismolen (herbouw) omdat de molenaar dienstplicht had.
In de verte stond de korenmolen van De Groot al lekker door te karren.
Deze molen is nog vol in bedrijf. Molenaar Evert de Groot ging net een stukkie kruien. Elektrisch met rondgaande ketting. Een druk op de knop en de molen gaat om. Nog een pakje cakemix gekocht en naar de buren gegaan.
Natuurlijk moest ik even op audientie bij Ridder Aad. Met 4 volle ging het daar moeizaam rond. Het Haantje, bemalen door Jannick, wilde maar niet rondgaan. Samen met Jannick eerst bij het Dieselgemaal van Sliedrecht geweest en toen nog boven in de Wingerdse wip. ook de molenaar van Zoutelande nog ontmoet.
Een maal terug in Leerdam (met de trein vanuit Sliedrecht) nog even aangewaaid op Ter Leede en toen naar huis. Filmpjes zie je van de week wel verschijnen op YouTube en de foto's plaats ik hier nog wel.
Justin vd Heuvel