wiggen van heklatten.

• nathan voogd

hallo allemaal.

vandaag heb ik op de binnenroe wiggen er in geslagen.

de hekken zaten erg los en de wiggen waren ook erg kapot.

maar er zitten wel wiggen in de roe.

enig idee hoe ik die wiggen eruit kan halen.

grt van nathan voogd

de molenaar van molen de hoop te ouddorp

• Andre Koopal

Hoi Nathan, behalve van een beetje herrie als hij langzaam draait heb je er volgens mij weinig last van, gewoon eruit laten slijten dus.

Groetjes,

Andre

• Rob Simons

Onder aan de roede zit een plaatje. Dit zit meestal vast met schroeven aan de zijkanten van de roede.

• Meelmuisje

Yup, Laatst hebben we hier ook de wiggetjes nagelopen. De gene waar de wig er gewoon al helemaal uitgerot was of er al helemaal niet meer in zat hebben we gewoon een nieuwe in geslagen:)

• Ruud van den Aakster

En dan flink draaien, komt er vanzelf uit ;-)

Via Jos van Schooten kregen we de tip om de wiggen in lijnolie te leggen voor gebruik.

Dat maakt ze beter bestand tegen krimpen en uitzetten door water.

Ook een kleine zaagsnede in het midden van de hoge kant, om de borgspijker te verstoppen en “wegdraaien”te voorkomen.

• Mark den Boer

Wij hebben een klosje gemaakt met een inkeping in het midden. Die inkeping houden we voor de borgspijker en dan slaan we op het uiteinde van het klosje. Als de wig dan opschuift blijft de borgspijker staan en kun je er heel makkelijk bij om hem er uit te halen. Bovendien sla je geen ‘pruik’ op de wig.

En dat van de lijnolie onderschrijf ik natuurlijk helemaal. Wij drenken de wiggen echt een paar weken, Drogen doen ze wel in het gevlucht.

Groeten,

Mark den Boer

• Maarten van Scheppingen

Hallo Nathan,

op een van mijn lesmolens ,Kriemhild Mühle, zitten alle wiggen geborgd met een kram. Het voordeel is dat ze niet verdraaien en niet snelsplijten als je ze volgend jaar weer een zetje geeft. Ook kan je zeil nooit haken, maar echt fraai ziet het er neit uit.

Groeten Maarten

• Willem Bever

Hekwiggen borg ik altijd door het spijkertje door het wiggetje te slaan, en niet ervoor.

Door het spijkertje c.a vingerdikte vanaf de zijkant van de roe door het wiggetje te slaan, hecht je het wiggetje vast aan de hekstok,zodat als het wiggetje in de zomer bij drogend weer los zit, deze blijft zitten aan de hekstok.

Als het spijkertje voor het wiggetje zit, en bij drogend weer ‘rammelt’ het wiggetje nog wat verder de roe in, dan draait het wiggetje naast het spijkertje, en weg is het wiggetje.

In mijn beginperiode als (aankomend) molenmaker, sloeg ik de spijkertjes ook altijd voor het wiggetje, totdat we ééns een molen opnieuw opgehekt hadden, en de molenaar na een tijdje opmerkte dat hij in de zomer regelmatig hekwiggen opraapte.

Sindsdien ben ik de spijkertjes door de wiggetjes gaan slaan.

Wel is het zaak om het spijkertje eerst even met de hamer een tik op het puntje te geven, zodat het puntje wat ‘stomp’ wordt en zodoende het splijten van het wiggetje tegen te gaan.

Ook het voordeel van het spijkertje door het wiggetje is dat de kans op slijtage van de zeilen doordat spijkerkoppie, veel kleiner wordt, omdat het spijkertje dichter bij de roe zit.

Wat betreft dat zaagsneetje in de kop van het wiggetje, tja, Bij de molenmaker waar ik werk moeten de hekwiggen voorzien zijn van afgestoken hoeken aan de kop voordat ze de deur uitgaan, en als daar ook nog zaagsneden in moeten, vind ik het wel een heel gedoe worden…..

Wat mij ook wel ééns opvalt is dat er molenaars zijn die in de zomer bij drogend weer éérst de hekwiggen moeten aanslaan alvorens zij gaan draaien/malen.

Als het in de zomer droog is, is het normaal dat de hekstokken wat los komen in de roe, maar als het weer geregend heeft, zit het spul meestal weer vast.

Bij houten roeden gaat dit uitdrogen meestal dubbel op, zodat de hekken dan nog losser zitten.

Groet van de Bever.

• Andre Koopal

Hoi Bever,

Is een nadeel van een spijker door het wiggetje niet dat je hem dan niet meer kan aanslaan? Elke week aanslaan is natuurlijk overdreven, maar eens per jaar even nalopen kan toch geen kwaad lijkt me?

Groetjes,

Andre

• Willem Bever

Dag André,

Dat valt wel mee hoor, bij het wat aanhalen van het wiggetje buigt dat spijkertje wel mee.

Als de wiggen zover aangehaald moeten worden dat het spijkertje niet meer houd, dan trek je met een nijptangetje het nageltje eruit , en slaat iets verder een nieuwe erin.

Maar als je de hekkewig zover aan moet halen, is of de hekstok,of het wiggetje, of beide niet zo best meer lijkt me.

Groet van de Bever.