Oude molenfilmpjes

• Piet Lodder

Hallo molenvrienden,

Vandaag werd mij door een vriendelijke bezoekster de volgende link verstrekt:

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/42013611/

Hier is een aantal interessante oude molenfilmpjes te zien.

Wat mij opviel is dat bij enkele korenmolens de steenkuip tijdens het malen niet is afgedekt. Ik vraag mij af of dit gebruikelijk was of dat het alleen voor de filmopname is gedaan.

Met vriendelijk groet,

Piet Lodder

• Robert Van't Geloof

Dag Piet, Wat een mooie filmpjes,

Vooral vond ik het mooiste die nijdig malende meules van kinderdijk,

grt robert

• Rob Simons

Schitterende filmpjes!!!

• daan snippe

Sorry maar het filmpje doet het hier niet.

Gr Daan

• Martin E. van Doornik

De kleurenfoto aan de linkerkant met de molenaar met pet, achter hem een steenkraan. Dit moet Lei van de Winkel zijn op de standerdmolen van Stramproy.

• Rob Hoving

Wat een mooie filmpjes.

Daar hou ik van, van zulk beeldmateriaal.

Groetjes Rob.

• Martin E. van Doornik

Een stoomtrein die achter De Adriaan langs rijdt…. met erna de dramatische brand. Wat nieuw is voor me, is het schuine achterkeuvelens.

Een katholieke begrafenisstoet langs een zwarte beltmolen is om een brok in je keel van te krijgen. Kruien met de rouwstand mee. Heel mooi vastgelegd. Welke molen is dit?

• Piet Lodder

Hallo Daan,

Om de filmpjes te kunnen zien moest ik op het scherm een gele balk aanklikken.

Misschien zit daar het probleem.

Gr. Piet

• Rob Simons

Het lijkt inderdaad Lei v.d. Winkel, alleen herken ik de molen in het filmpje niet als de Sint Jan in Stramproy, of die molen moet totaal van uiterlijk veranderd zijn.

• vluchtje

Ik heb een Linux/Ubuntu configuratie, dus bij mij duurde het ook even… Die gele balk is dat er een pop-up wordt geblokkeerd. Door op de gele balk te klikken, krijg je (waarschijnlijk) een suggestie voor het installeren van een tool/applicatie waarmee de filmpjes wel te bekijken zijn.

Bij mij werkt het inmiddels wel, en ik geef toe, het is een buitennissig besturingssysteem…

Nu ga ik ze bekijken

;-)