Rijnlanders in Friesland

• Ruud Bax

Afgelopen zaterdag was het weer het dagje uit voor de Rijlandse molenaars, deze keer zouden we weer richting Friesland gaan. De eerste molen die we aan zouden doen was de Nylânnermole in Workum deze vrij grote mounts stond al te malen met 4 volle, daar aan gekomen werden we getracteerd op koffie met koek. Toen de molen uitgebreid bekeken en foto's gemaakt (er zouden nog vele volgen).

De volgende molen was een amerikaanse windmotor in Kouddum te weten Molkwar, deze grote windmotor (diameter van het wiekenrad is 12 meter) hij stond lekker te malen met de vijzel erbij, het is intresant te zien hoe die werkt.

De volgende molen stond in Koudum zelf dat was de Stellingspinnenkopmolen De Vlijt. Het is een korenmolen met 1 koppel maalstenen, Toen we daar aangekomen waren, werden we eerst getracteerd op een lekkere spekpannekoek, na het eten de molen uitgebreid bekeken en een praatje gemaakt met de molenaar. de volgende doel was een fotostop bij weer een windmotor te weten it

Skar in Koudum.

De volgend molentje was de tjasker Het Heidenschap in Workum, de stond lekker te malen met 4 volle, Hier kregen we ook wat te drinken aangeboden, de volgende molen stond ook in Wokum het was een mounts genaamd De Snip deze molen stond te draaien want helaas de vijzel heeft zijn beste tijd gehad. na ook deze molen beken te hebben was het tijd om had de herbouwde spinnenkop in Nijhuizum genaamd De Monnikenburenmolen Deze molen met een achtkantige ondertoren ziet er werkelijk uit als een plaatje, hij stond lekker te malen rondvol. Na de molen bekeken en een bakkie gedaan te hebben was het tijd voor de laatse molen van de dag.

Dat was de kleie mounts bij Workum Ybema' s Mole. Deze molen is echt een plaatje om te zien, met zijn vlucht van iets meer 10 meter hij stond te malen met 4 halve.

Ik wil hierbij alle molenaars bedanken voor de geslaagde dag.

Voor de foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=S68IXH6N

Namens de Rijnlandse molenaars Ruud Bax

• Stefan Teeling

“de Nylânnermole in Workum deze vrij grote mounts”

Dat moet zeker een grap zijn….:D

Gr. Stefan Teeling

• Gerben D. Wijnja

De schrijffout van mounts voor muonts, ooit in het verleden een keer gemaakt, is hardnekkig. Het is dus M U O N T S en betekent monnik.

Gerben D. Wijnja

Die verder te melden heeft dat het nieuwste nummer van De Utskoat inmiddels bij de drukker ligt.

• Rob Pols

Ik zeg gewoon dat het een achtkante met riet gedekte molen is, is dat ook goed?

Wij krijgen hier op school namelijk geen Fries! :D

Groeten, Rob P.

• Margreet

Beste Rob, Sommige muontsen zijn niet rietgedekt, ontdekte ik vorig jaar tijdens deeerste avondexcursie,Margreet

• Martin E. van Doornik

Ik heb hier een oude straatnaambord liggen: Muonewei. Waarom niet Mountswei?

• Jelmer Talsma

omdat molen in het fries ook wel muone wordt genoemd

• leo middelkoop

Sommige muontsen zijn wel rietgedekt, maar hadden eigenlijk met hout gedekt moeten zijn. Dat had meer recht gedaan aan de proporties en de geschiedenis van die molens.

Neem nou de Beintemapoldermolen. Toch best wel een geval van jammer.

Groet,

Leo

• Rob Simons

Of de Bijenkorf in Gemert…

• Gerben D. Wijnja

Je bedoelt moune. Thans spelt men mûne en een nog oudere spelling gaf mounle aan. In Fryslân is de benaming mole overigens ook zeer gangbaar. Denk aan de provinciale stichting De Fryske Mole.

Toen het Gild Fryske Mounders werd opgericht was de spellingwijziging er nog niet. Die dateert van 1980. Vandaar ook dat de Friese molenaarsvereniging de oude spelling met ou hanteert.

Ik realiseer me opeens dat de spelling van mounts wel eens niet gebaseerd kan zijn op een spelfout met o u verwisseling, maar dat men gemakshalve de muonts heeft afgeleid van moune met als gevolg de foutieve schrijfwijze mounts. Wie zal het zeggen. Maar laten we in het vervolg nou maar mooi M U O N T S schrijven voor een zeer kenmerkend molentype in Fryslân.

Gerben D. Wijnja