Toeristen; overdrijven is ook een vak

• L.v.d.W.W.

Vond zojuist een filmpje op internet van een buitenlands programma dat de molen van Piet bezoekt in Alkmaar. Het programma zoekt naar de meest opvallende woningen. Dat filmen ze, maar ook de molen laten ze zien. De molen maalt op dat moment en loopt een leuke gang. Dan opeens mag de intervieuwster de vang lichten en vervolgens zie je bij 6 minuut 40 dat de wieken wel van heel dichtbij bekeken moeten worden, terwijl de molen maalt met die leuke gang, en er gezegd wordt dat je rustig tussen het draaiende wiekenkruis en de romp kan staan.

Leuk programma opzich, maar als het fout gaat???

Nu probeer ik alles van het molenaarsvak zo goed mogelijk te leren, maar een stukje veiligheid hoort hier toch ook bij? Ik mag aannemen dat dit dan een verkeerd voorbeeld is.

Het gehele programma is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=J2Lva9-K5Pw

Gr, Luc Ruijgt

• Robert Van't Geloof

Ik vind dat je heeleaal gelijk hebt, Want bij niet alle molens kan dit,

Denk maar Aan wipmolens en achtkanten en zeskantenmolens Of Herzele molen ter rijst, Waarbij er maar paar centimeters

Tussen romp en roeden zit, Grt robert

• Ruud van den Aakster

En uitkijken voor de binnenroede;)

Cees weet wat hij doet, ook al is het niet een ding dat je leert op de cursus.

De film is al een beetje oud, hij maalt al jaren niet meer.

• Jacob Dekker

Hallo Ruud,

Bij een goed gemaakt wiekenkruis loopt het uiteinde van de binnenroede in hetzelfde vlak als het uiteinde van de buitenroede.

Groet, jAAp

• Andreas de Vos

De top wel, maar de rest niet… Dus je voeten staan veilig, maar je hoofd wat minder. Overigens zijn er maar weinig roeden waarvan de binnenroe zoveel porring heeft dat dit echt klopt, zonder dat het slecht gemaakte roeden zijn. Naar ik heb vernomen zou dit vooral een praktische oorzaak hebben, maar of dat hout snijdt (zelfs met stalen roeden ;) ) durf ik niet te zeggen.

Overigens is dat filmpje inderdaad niet vers meer, maar om nou te zeggen dat er gemalen wordt: molen De Groot heeft al jaren geen zeilen meer (op het filmpje ook niet) en heeft voor de gelegenheid van dat filmpje even wat gemalen. echt veel gang heeft-ie ook niet zo te zien. Endje of 40? (niet geteld, geschat) Normaal gesproken wordt er alleen gedraaid, altijd zonder zeilen sinds een jaar of 10 of zo inmiddels, sinds het laatste stel zeilen is afgenomen.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Waterpezer

Als je het mij vraagt, een beetje ERG geschift om tussen de wieken te staan (:D

Maar goed, ik neem aan dat hij weet wat hij doet..

Zou het maar niet op het examen doen!! hahaha

Toch een erg leuk filmpje om te zien!

Groetjes Jeffrey

• Ruud van den Aakster

Met malen alleen valt ook geen droog brood meer te verdienen op die plaats.

Zijn toegangswegen zijn vrijwel allemaal afgesloten met een beweegbare paal.

De gemeente wil geen bomen snoeien om de molen wat meer lucht te geven, ook hier is men bang voor de groene maffia.

Als hij een afgewaaide tak opruimd, staat de gemeente meteen op z'n stoep.

Een bedrijfsplan werd afgekeurd omdat een paar buren geen verkeer door de enigste aanvoerstraat wilden hebben.

En een poging om een terras te exploiteren eindigte in een ruzie met het college over een bouwvergunning.

Cees heeft wat malen betreft het hoofd laten hangen, het is alleen jammer dat de molen nu helemaal dicht is en het in de molen wat rommelig is.

Hij draaid z'n verplichte rondjes en klaar, en het blijft een vreemd gezicht zonder zeilen

Het Rode Hert maalt nog wel…..

• Andreas de Vos

@Ruud

Ik heb sterk de indruk dat wat jij beschrijft een nogal eenzijdig gekleurd verhaal is… Verder ga ik er op het prikbord niet op in, maar geloof mij maar dat dit niet helemaal de lading dekt m.b.t. de belemmeringen tot malen. Er zijn meer factoren die een rol spelen.

Overigens, wat die takken betreft: het is inderdaad wel een beetje vreemd dat de gemeente moeilijk doet bij een verzoek om ten gunste van de molen (draaien en zichtbaarheid) een paar bomen wat te snoeien, terwijl een buurman met een lichtkoepel in het platte dak van een woning alle medewerking krijgt op grond van wat schaduw door diezelfde bomen. Maar goed, dat soort dubbele moraal is alom bekend. Bomen verwijderen ten gunste van een molen is zo ongeveer onbespreekbaar, maar als een bedrijfspand is gebouwd gaat zonder pardon de zaag erin om die panden in het zicht te krijgen. Rij maar eens een rondje op de westelijke ringweg (Alkmaar)…

Groetsels,

Andreas de Vos

• Jaap de Vries

Dordrechtsche Courant 03-11-1849

Zondag ll heeft te Bleskensgraaf een vreesselijk ongeluk plaats gehad. Een jongeling kwam op de treurige gedachte om den kop van zijn pijp, welke hij in den mond had, door een der roeden van een aldaar staande en in het gemaal zijnde watermolen te laten afslaan, dien ten gevolge gaat hij tot den molen. De eerste roede welke hem passeert is de binnenroede en gaat hem, zonder den kop zijner pijp te raken, voorbij, doch de tweede roede, zijnde de buitenroede, op welker afstand hij zeker niet rekende, nadert hem en slaat in plaats van den kop van de pijp den jongeling zelven dood.

Jaap de Vries.

• Stefan Teeling

Ik heb zelf ook wel eens tussen het gevlucht en molenlijf gestaan. Toen de molen z'n rondjes mooi maakte. En dit was bij een achtkanter. Het enige waar je op moet letten dat je onder de duisplank blijft. Dan sta je altijd veilig. Maar natuurlijk het liefst bij de staart(:D.

Gr. Stefan Teeling