Liever geen bezoekers? Doe dan je molen op slot!

  • Bart Aertgeerts

    Afgelopen zaterdag hebben we met de molenaarsploeg van Den Steenen Molen een zeer interessante voormiddag doorgebracht op de pas gerestaureerde molen De Hoop in Elen. Een aanrader!

    Na een korte stop voor een broodje in Maaseik hebben we in de namiddag koers gezet naar de Limburgse Hompesche Molen in Stevensweert. Van ver zagen we de molen heel stilletjes zijn rondjes maken, in een bijna windstille omgeving. Van malen zou ook hier niets in huis kunnen komen, maar ja, aan de weergoden heb je natuurlijk niets te zeggen!

    De mooi gelegen molen biedt toch een aantrekkelijk plaatje en we verheugden ons op een gezellig bezoek. Maar dat viel -eerlijk gezegd- toch wel even tegen! Nadat we eerst de ingang niet direct vonden, geraakten we toch binnen via de aangesloten brasserie. Onderweg kruisten we de twee molenaars die blijkbaar meer interesse hadden in hun consumptie dan in die vier Belgen die even op de molen wilden… We mochten zelf -onbegeleid- verder naar de molen. En dat lieten we ons geen twee keer zeggen natuurlijk. Al gauw waren we op de meelzolder en de galerij. Op de steenzolder lag de steenkist open want alles was mooi zuiver gemaakt. Verder gaan mocht niet, hogerop was begrijpelijkerwijs afgesloten voor bezoekers.

    Groot was echter onze teleurstelling toen de beide molenaars terug op de molen kwamen. Verschillende malen hebben we -tevergeefs- getracht om een gesprek aan te knopen. Maar de interesse bleek enkel van onze zijde… Nadat we verschillende vragen hadden gesteld waarop enkel met een nors ja of neen werd geantwoord was het voor ons wel duidelijk en hebben we een verder bezoek gelaten voor wat het was…

    Snel opnieuw de auto in en koers gezet naar de Napoleonsmolen in Hamont, waar zaterdag een olieslag demonstratie aan de gang was en waar we wél hartelijk ontvangen werden!

    Het is de eerste maal dat we op een molen zo'n negatieve ervaring hebben opgelopen. In Nederland worden we steeds heel erg hartelijk ontvangen, dikwijls zelfs nog hartelijker dan in eigen land (echt overal in Nederland wordt ons lekkere koffie aangeboden, daar kunnen wij in Vlaanderen nog iets van leren…).

    Spijtig dat deze uitzondering de regel moet bevestigen!

  • Ruud.v.d.Aakster

    Hallo Bart, ik heb nog even gekeken, het was de eerste zaterdag van de maand?

    Was het ook tussen 10.00 en 15.00 ?

    Dat zijn, zie ik net, de bezoekuren van deze patient…..geen reclame voor ze.

    Ik kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk weg gaat.

    Gelukkig zijn er ZAT andere molens in ons platte landje die het wel op prijs stellen als er belangstelling getoond wordt.

    Sucses bij verdere bezoeken, gewoon mee doorgaan.

  • Bart Aertgeerts

    Ja hoor Ruud. Het was op 6 februari zo rond 14u.

    Ik had al op voorhand via molendatabase gekeken welke molens in de buurt van Maaseik open waren. Met De Hompesche mollen hadden we geluk. Dachten we…

    We laten er ons zeker niet door ontmoedigen hoor, de andere bezoeken waren steeds meer dan positief!

  • JDC restauratie

    komt eens bij ons in Knesselare… hier zijn we de koffie-fase al ruim gepasseerd :)

  • Bart Hoofs

    Helaas blijken er nog collega's zijn die denken dat als ze zelf geen koffie drinken de bezoeker of examinatoren geen koffie behoeven. Dat kwam jaren geleden bij een examen voor toen de heer Vellekoop c.s. op een Oost-Brabantse molen geen koffie kreeg omdat er enkel cola werd geserveerd. (inmiddels is de gastvrijheid daar op een beter niveau).

    Recentelijk was er weer een voorval maar gelukkig had een der examinatoren er lucht van gekregen en nam zelf een koffiezetter mee. De aanwezigen konden genieten van een stevige tas koffie :)

    Maar koffie is voor veel molenaars de motor om op te draaien bij het draaien en malen.

    Jammer van de molen van Stevensweert. Een mooi complex die beslist beter verdient mijns inziens.

  • Louis en Maartje

    Beste Bart Aertgeerts,

    Het is zeker niet de bedoeling dat dit gebeurd is. Wij ervaren onze molenaar(s) juist als uitleggend en gastvrij.

    Wij hebben tot dusver ook nog nooit anders vernomen. Vandaar ook onze verbazing. Wat betreft de toegang, de molenpoort heeft bij

    ons weten de hele dag open gestaan. Deze is echter aan de andere zijde op de onverharde weg en alleen open wanneer de molenaar aan het werk is.

    Op alle andere momenten (vooral in de winter) is de poort dicht. Verder is de molen inderdaad wel altijd toegankelijk via de brasserie op de benedenverdieping.

    Ondanks dat de werking van de molen losstaat van de brasserie excuseren wij ons ,ook namens de molenaar en hopen dat je bij een volgend bezoek een betere gastvrijheid ervaart.

    Doch hadden wij het op prijs gesteld als je ons hiervan persoonlijk op de hoogte had gebracht.

    Vriendelijke groeten,

    Louis en Maartje

    Exploitanten van de Brasserie grenzend aan de molen.

  • Bart Aertgeerts

    Beste Louis en Maartje,

    Klopt ook wel hoor, de aan de achterzijde gelegen poort stond wel degelijk open. Was ook geen probleem, het is winter voor iedereen, dus warmte houden we best binnen! ;-) We zijn door de brasserie in de molen geraakt (waar iemand ons trouwens op vriendelijke wijze de weg naar de trap heeft getoond, enkel positieve ervaring daar) en na ons bezoek door de openstaande poort achteraan terug naar buiten.

    Laat me duidelijk stellen, om misverstanden te vermijden, we hoeven zeker niet overal koffie hoor. Dar is het ons niet om te doen. Maar een beetje uitleg, of de aanbieding om wat verder -onder begeleiding??- de molen te kunnen bekijken, was toch wel welkom. Zeker als op de website duidelijk vermeld staat dat het die dag de maandelijkse openingsdag is…

  • Leo Palmen

    Beste Bart Aertgeerts

    Ik vind het spijtig dat U niet doorgereden bent naar de Leonardusmolen in Maasbracht op ca 5km van de

    Hompesche molen.

    Deze is iedere zaterdagmiddag open van 13.00 tot 16.00 uur en bij geinterresseerde bezoekers

    wordt de sluitingstijd ruimschoots opgerekt.

    Tijdens de zomertijd is de molen ook op de donderdagmiddag open.

    Op die zaterdag heb ik niet gedraaid omdat we bezig waren om de steen open te leggen.

    Met vriendelijke groeten

    Leo Palmen

  • L.v.d.W.W.

    Dat dachten wij dus ook Bart:) Denk je op een zondagmiddag een molenaar in Hilvarenbeek te gaan verassen, eerst helemaal daarheen gereden, is er vervolgens niemand:?. Deur op slot en geen hond te bekennen. Nouja, dan maar weer naar huis…

    Neehoor we waren toen toevallig in de buurt na het ophalen van een maalmolentje:) Dat was trouwens op 31-1-2010

    Volgende keer beter..

  • Leo Middelkoop

    “Verassen”? Ik hoop dat je toch iets beters met de molenaar(s) in Hilvarenbeek van plan bent geweest!

    N.B. Ik heb, geloof ik, meer verstand van taal dan van rekenen.

    Groet,

    Leo