Zomaar een heel duur boek

  • bea tilanus

    Vanwege andere interesses, bladerde ik door het bestand van een BErlijnse antiquarische boekhandel.

    Trof ik zowaar een heel duur molen boek.

    Groot volkomen Moolenboek; of Naauwkeurig Ontwerp. Van Allerhande tot nog toe bekende Soorten van Moolens, met haare Groonden en Opstallen, en al het geene verder daar toe behoort.

    van Natrus, Leendert van, e.a.

    2 Delen in 1 Band.

    voor E 4.450,00

    Kan iemand hier iets meer over dit boek vertellen?

    Is het bekend in molenaarskringen?

    Is het de prijs waard?

    http://www.zvab.com/displayBookDetails.do?itemId=90333762&b=1

  • Rob Simons

    Toch wel een bekend boek. In de film “Stoere Werkers” komt het zelfs voor. Telkens voor er een molentype getoond wordt, laat de dochter van Roosdorp een tekening van het betreffende molentype zien uit dit boek.

  • Aad Schouten

    Zeer zeker een prachtig boek

    Of het te duur is weet ik niet , maar wel dat het voor mij als armlastige waterpezer ver boven het budget gaat .

    vr gr Aad

  • Jos van Schooten

    Dit boek is absoluut bekend in de molenaarskringen en vooral bij de molenmakers.

    Voor deze prijs moet het wel een origineel exemplaar zijn.

    In de uitgave van 1981 zijn deze twee delen ook opgenomen.

    het eerste deel is gedateerd MDCCXXXIV ofwel 1784 het tweede deel is gedateerd MDCCXXXVI ofwel 1786.

    Er is in deze replica ook nog een derde deel opgenomen:

    Architectura Mechanica of MOOLENBOEK van eenige opstallen van MOOLENS nevens hunne GRONDEN getekent door PIETER LINPERCH moolenmaaker van stokholm.

    ondertekend in 1767.

    Maar het boek is ook in gebruik bij PENTERBAK want de tekeningen van Het Amsterdamsche Wapen staan hierin.

    De replica's zijn gelukkig aanzienlijk goedkoper maar evengoed moeilijk te vinden.

    Het Groot Volkomen Moolenboek is zoiets als de Bijbel van de molenmaker.

    Groet van Penterbak.

  • Oane Visser

    Als je prijs stelt op een origineel boek i.p.v. een facsimile uitgave; ja dan zal het boek, mits in (zeer) goede staat, de prijs vast wel waard zijn vanwege de antiquarische waarde. Als het je daarentegen om de informatie die zo'n boek geeft te doen is zou ik om een facsimile-uitgave rond gaan kijken, hoewel die denkelijk moeilijk te vinden zal zijn. Zelf heb ik de facsimile-uitgave van 1969 maar verkoop die, mogelijk jammer voor jouw, van mijn leven niet en zo zullen andere bezitters van dit boek er vast ook over denken.

    Om je alvast bij het zoeken naar een facsimile-uitgave op weg te helpen: het boek wat ik heb is in 1969 opnieuw uitgegeven door P. N. van Kampen & Zoon te Amsterdam. De drie delen die Jos van Schooten noemt zijn ook in de uitgaven van 1969 opgenomen.

    Oane Visser

  • Fisher

    Bij Antiqbook te koop vanaf € 250.00, dit is wel de versie van 1969. Er zijn ook verkopers die een veelvoud van dit bedrag vragen.

    Het originele boek uit 1734 kost wel een paar duizend euro's. Ik heb voor mijn exemplaar uit '69 “amper” 125 euro betaald.

    Verder bezit ik ook het Theatrum Machinarum Universale of “Groot Algemeen Moolenboek” uit 1979, het origineel is uit 1761.

    En dan heb ik nog een repro van het “Volledig molenboek” van Harte uit 1979 en het originele boek uit 1849. Dit laatste kostte

    wel een veelvoud van wat ik voor de andere drie samen heb betaald.

    Dus als het een eerste uitgave is dan is het zijn prijs zeker waard, al zijn er ook te koop aan lagere bedragen (vanaf € 2500.00).

    Groeten, Marc.

  • Martin E. van Doornik

    Bij een bekende molenboekenverzamelaar thuis in Scheemda heb ik het originele exemplaar van het Groot volkomen Moolenboek eens in handen gehad en voorzichtig doorgebladerd. Geen idee hoeveel hij hiervoor heeft neergeteld.

  • sadeler

    Een vraag die bij mij opkomt is de volgende: hoe zit het eigenlijk met het copyright (auteursrecht) op boeken uit 1700? Dat moet toch al lang vervallen zijn? Waarom wordt de inhoud van die boeken dan niet vrijgegeven? Bijv. via Googlebooks…

    Iemand een idee?

  • Andre Koopal

    Omdat niemand de moeite neemt het te digitaliseren?

    Groetjes,

    Andre

  • Fisher

    Nou Andre indien jij groter kan inscannen dan A3 kom ik wel eens

    naar jou toe met het origineel van J. Harte's, “Volledig Molenboek”.

    Kan het vlug effen op het net gegooit worden.

    Laat maar weten wanneer ik langs kan komen.

    Groeten, Marc.