Gerard de Muyter Van den Borres molen Strijpen (B.) overleden

• Bart Hoofs

Vandaag het trieste bericht ontvangen dat Gerard de Muyter van de watermolen Van den Borres molen in Strijpen Belgie is overleden. Als ik me niet vergis is Gerard 85 jaar geworden. “Maar vroeg gaan we hier niet dood” tekende een journalist op. De vader van de Gebroeders Raphael en Gerard de Muyter werd 99 jaar. De heren hebben hun hele leven gewoond op deze indrukwekkende watermolen in de omgeving van Oudenaarde. Een museum op zich met molenstenen van Jaspers, de Midget en andere maalderij apparatuur. 2 jaar geleden had ik het genoegen de molen te mogen bekijken en de heren waren fier op hun bezit.

Dat de molen op de Open Monumentendag niet open was, was al een veeg teken. Gerard wordt woensdag begraven.

Zijn broer Raphael zal af en toe met de molen malen. Als ik me niet vergis heeft John Verpaalen ooit een interview / artikel over deze maalders geschreven.

In dit artikel meer informatie over de Van den Borres molen met de Gebroeders De Muyter.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0H3DH6MK

• Robert Van't Geloof

Wat een verlies!

Ik heb ze beiden op de mooie film van Jambers gezien.

Triest maar mooie leeftijd

Sterkte aan de nabestaanden !

Namens Robert

• Bart Hoofs

Alain Goublomme schreef indertijd (toen het filmpje van Jambers nog te zien was op Youtube).

Re: molen van Strijpe

Gepost door: alain goublomme ()

Datum: 25 november 2012 10:16

Het is inderdaad een heel mooie film rond een merkwaardige plek. Ik kom er heel vaak voorbij maar ik stap er niet genoeg binnen. Met Gérard gaat het niet zo best.

Ik ken wel een paar jonge molenaars die interesse hebben voor deze molen. Het probleem is dat de molen nog wel redelijk gaaf is maar dat de woning voor een jong gezin nauwelijks comfort biedt. Veel werk en kosten dus.

We waken er uiteraard over dat de molen ook na het overlijden van de beide broers blijft draaien.

Leuk dat ook in Nederland aandacht aan deze plek wordt besteed!

• Rob Simons

http://www.youtube.com/watch?v=ip4sZX8UeH4

Prachtige reportage. Moge hij ruste in vrede.

• Rob Simons

Mooiste blijft nog de vraag “kun je je voorstellen dat de molen ooit stilvalt” en het antwoord daar op…

• Bart Hoofs

Bedankt voor het filmpje Rob!

• Leo Middelkoop

Ik weet nog dat ik dit zag en onder de indruk was van de verpletterende eenvoud van deze mensen.

Te midden van de ‘geschifte Belgen’ die Jambers doorgaans in beeld nam, was dit waarlijk een verademing.

Die oprechte molenaar zal ongetwijfeld rusten in vrede.

Leo Middelkoop

• Martin E. van Doornik

Ik heb het (gelukkig ondertitelde) filmpje bekeken. Om een brok in je keel van te krijgen, echt een levend museum waar de tijd zowat stil heeft gestaan, waar vind je dat nog in deze moderne wereld?

Er moet steeds iemand bij zijn om met de schuiven de waterstanden van de beek te regelen. Ik ben echter niet gelukkig met die hond in een veel te smalle ton, daar zou die een misvormde rug van krijgen.

• Ludo Van de Velde

Alweer een generatie die stilaan aan 't uitsterven is

Hopelijk houdt Rafael voldoende moed over om de molen nog enige tijd draaiende te houden.

Ik heb het geluk gehad de molen een aantal keren te kunnen bezoeken en met de broers een aangename babbel te doen

De molenaars van Boechout en Lille bieden aan Rafael en de familie onze oprechte deelneming aan

Naast de reportage van Paul Jambers bestaat er nog een reportage over de broers in “ Jambers 10 jaar later”, een even uniek stuk

helaas heb ik hier geen link naartoe gevonden

Ludo VdV

• Ruben 4-Gever

Deze molen heb ik meerdere malen bezocht met een groepje molenvrienden, nog nooit iets mooiers gezien dan dit! Die ervaring zal mij zeker bij blijven. Ik hoop van harte dat de molen in goede handen blijft!

Ruben