gevaar van stofexplosie

  • J.S. Bakker

    Dat heeft niets met een stofexplosie van doen. Ik herinner mij het verhaal dat een controleur van de brandwaarborgmaatschappij op een molen kwam en daar aanmerkingen maakte op de vele spinnenwebben. De molenaar haalde daar zijn schouders over op. De controleur pakte toen een aansteker en hield die brandend bij de webben. De molenaar schrok zich werkelijk ongelukkig vanwege het zeer kortstondig oplaaiende en gelukkig gelijk weer uitdovende vuur. De molenaar had zijn lesje wel geleerd, maar dit is geen stofexplosie. Een meelfabriek ziet er na een stofexplosie heel anders uit dan ervoor.

  • Leo Endedijk

    Ik ben een aantal jaren lid geweest van de klankbordgroep van het vakblad De Molenaar. Bij het diner na afloop kwamen de verhalen over stofexplosies soms over tafel. Ongevallen met soms dodelijke afloop. De experts uit de mengvoederbranche merkten dan op dat explosies in molens niet voorkwamen vanwege de ventilatie in molens als gevolg van de open constructie.

    Leo Endedijk

  • Bart Hoofs

    Ik denk Harmannus dat op die molen het met de hygiëne ook niet zo best is of was. Dit is waar Rob Simons het terecht over heeft. We zullen geen plaatsnamen noemen van molens waar het droevig is gesteld met de hygienecode. Een ondergeschoven kindje lijkt het wel.

    Het heeft ook met de instelling van de molenaar te maken. De molenaarsfamilie Nijs in Strampoy waren altijd zeer secure molenaars. Jacques Nijs vertelde me laatst dat in de tijd van zijn vader de kap werd gepoetst er een doek over de hals van de as ging om stof in de reuzel e.d. te vermijden. Maar ook een hoge graad van perfectie in het gangwerk. Het moest binnen soepel lopen en alles, en dat is nu nog bij Jacques Nijs, is tip top in orde. Er hangt een bordje “Het stemt ieder tot verheugenis wanneer een molen mooi proper is”.

    Wijlen Piet Snoep uit 's-Gravenpolder was ook altijd erg zuinig op zijn molen en het was er om van de vloer te eten. Piet had op elke zolder een bezem en handveger en blik. Maar ook de stenen waren perfect gescherpt en uitgericht. Zelfs collega s roemde het vakmanschap van Piet! Een collega vertelde me eens dat Piet het liefst s avonds de molen binnen op de schouw wilde zetten zodat de molen niets leed.

    Overigens vrijwillig molenaar Toon Hendrikx die de molen nu veelvuldig laat malen houdt het ook prima schoon en in orde. Piet zou dit enorm waarderen hem kennende.

    Maar ook in Budel mogen de molens gezien worden. De Gebroeders Kees hebben het perfect voor elkaar en Rob houdt voor Edie Kees de molen mooi zuiver en toch wordt er op beide molens volop gemalen.

    Waarvan akte!

  • Willem van Breenen

    sfeer is authentiek, hygiene niet

  • Bart Hoofs

    En Lolke vergeet niet de schors- of runmolens.

  • Rob Simons

    Het eerste wat ons opviel bij deze en ook bij andere Groningsche molens was de buitengewone netheid, orde, en zindelijkheid van het bedrijf. Overal stonden de koeken mooi opgestapeld, de gevulde zakken ordelijk getascht, de leege zakken op een hoop, de te gebruiken zakken netjes bij elkaar, kortom het scheen alsof de geest van de beroemde Hollandse zindelijke huisvrouw steeds op den molen huisde, want alles was kraak zindelijk en helder blank. Voor den Zuidelijken molenaar, die zich deze speciale deugden niet allen hebben eigen gemaakt was het iets om van te watertanden.

    Citaat uit “de Molenaar”, 1934

  • Rob Simons

    Rogge en boekweit stuiven ook heel erg.

  • Peter van Kuik

    Voor een stofexplosie heb je minimaal 2 factoren nodig, namelijk een voldoende hoge concentratie stof in lucht en een voldoende grote ontstekingsbron. Een voldoende hoge concentratie stof is normaal niet in de lucht aanwezig, ook niet als het stoffig lijkt tijdens het malen. In bepaalde delen van de installatie kunnen die concentraties wel ontstaan, bijvoorbeeld in een elevator. Als er al een explosie plaats vind binnen een betrekkelijk kleine installatie dan is dat op zich meestal nog niet zo'n groot probleem. Het probleem ontstaat als het gebouw vol met dikke lage stof ligt. De eerste kleine explosie laat het stof opdwarrelen, waarna er in het hele gebouw een voldoende hoge stof concentratie komt, waarna dan vervolgens het hele gebouw explodeerd. Door ervoor te zorgen dat er geen dikke stoflagen in de molen zijn kan je ook het hele stofexplosieverhaal vermijden.

  • Andreas de Vos

    Ook door die ventilatie, want daarmee beperk je het bestaan/ontstaan van dat explosieve lucht/stof-mengsel, waarmee een lokale stofexplosie (bijvoorbeeld in die hamermolen of elevator, waar de kans uit de praktijk toch al heel klein is) de mogelijk geboden wordt zich uit te breiden door het hele bouwwerk.

    Overigens, dat verhaaltje van die spinnenwebben vol stof: dat is geen stofexplosie maar illustreert wel het belang van het regelmatig rond je vang en tussen de vangblokken verwijderen van spinrag vol stof. Dat zou bij een keer heel straf vangen WEL aanleiding kunnen zijn voor een korte felle steekvlam, en dan staat gelijk je rieten kap in de fik!

    Groeten,

    Andreas de Vos

  • Martin E. van Doornik

    Wijlen Bernard Dijk, mijn vroegere instrukteur, heeft mij ook gewaarschuwd voor de stofexplosies in korenmolens. Hij liet daarbij een foto zien uit een oud nummer van De Molenaar (van die vroegere gele weekbladen) waarop een graansilo in Frankrijk stond afgebeeld. Die was door een stofexplosie uit elkaar gespat en de betonnen wanden lagen als bananenschillen radiaal over de grond.