Herstel molen Rembrandt Kilder

• Lolke Rang

Inderdaad had ik Egmond a.d. Hoef over het hoofd gezien (heb ik inmiddels ook toegevoegd); de andere drie vallen in de categorie ‘echte’ rompen, al dan niet met kap, terwijl ze bovendien voor de rest in veel te goede staat verkeren om als ‘krepeergeval’ te kunnen gelden.

• Lolke Rang

Leo, helaas is er ook na 1956 nog heel wat verdwenen of in (verder) verval geraakt, vooral in Groningen en Brabant. Je kunt daar nog rustig zo'n 15 jaar bij optellen; het dieptepunt lag maar iets meer dan 40 jaar geleden, zo rond 1970. (Maar toen is er in de jaren 70 wel meteen een enorme eerste inhaalslag gemaakt, zowel via vele restauraties als door het zeer nadrukkelijk op het toneel verschijnen van de vrijwillig molenaars!)

• Lolke Rang

Tussen haakjes Peter, even een mug ziften: het land van H en A en dus Werkendam valt (sinds de Franse tijd) niet onder ZH, maar onder NB.

Wat betreft de water(rad)molens hoop ik dat jij de complete lijstjes wilt maken!

Te vrezen is overigens dat bij de a.s. completering van Den Helder (prachtig project, complimenten!) die ‘vrij opvallende*]’ ramen van na de watermolentijd in beide molens wel zullen blijven, al dan niet als ‘onderdeel van de bouwhistorie’.

*] afgrijselijke

• Andre Koopal

Maar waarom moet je met het dieptepunt vergelijken. Juist vergelijken met een tijdje ervoor geeft aan dat we het tij echt hebben kunnen keren. Mij verbazen nog altijd de getallen dat we van ruim 900 draaivaardige molens naar ruim 1200 zijn gegaan in de afgelopen jaren.

Groetjes,

Andre

• Leo Middelkoop

Ooit had DHM een folder met de veelzeggende titel: “Nog ruim 900”. Het getuigt van een soort berusting in het toenmalige dieptepunt.

Ik weet ook dat DHM iedereen verzocht, die folder niet meer uit te delen. Ik kon het terugvinden via ‘Allemolens’: het is in Molennieuws 8 van 1979 geweest. De tijden waren inderdaad veranderd en DHM had een nieuwe folder die van iets meer optimisme getuigde!

Groet,

Leo

• J.S. Bakker

Jarenlang heb ik een soort molenstatistiek bijgehouden, waar helaas om diverse redenen na 2007 de klad in is gekomen. In dat jaar stond de teller op 1044 uiterlijk complete windmolens. Dat er nadien nog zo'n 150 bijgekomen zijn belief ik niet te geloven. Wel geloof ik dat toen de watermolens er niet bij opgeteld worden en nu wel. De genoemde ruim 900 waren dus alleen windmolens en zelfs dat getal is aanvechtbaar. In absolute aantallen is 1976 het dieptepunt geweest met 935 windmolens. Omdat dit een momentopname is heb ik ook het vijfjaarlijks gemiddelde bijgehouden en dan scoort 1977 het laagst met 939. Als ik naar indexcijfers kijk, waarbij ik 1968 als 100 heb aangehouden dan zie je pas echt een duidelijke stijging vanaf rond 1990. Ook de provinciale cijfers had geïndiceerd met 1968 als 100. Dan doet in 2007 Noord-Holland het ‘t best met indexcijfer 123 en Zeeland het ’t minst met 98.

• Peter van Kuik

De Hollandsche molen laat Kilder wel in haar eigen bestand zien en ook alle andere molens zonder roeden. Hij staat er dan wel in onder de categorie restant, maar dat kunnen jullie ook doen als je dat belangrijk vindt. Ik blijf het vreemd vinden dat een molen die vrijwel compleet is en ook als molen op de monumentenlijst staat in een verdwenen molen database gezocht moet worden. terwijl het niet minder is dan een molen met achterstallig onderhou en zeker niet verdwenen.

• Andre Koopal

Hoi Johan,

Ik was inderdaad iets te optimistisch met die ruim 1200. Op wikipedia heb ik 1193 artikelen van complete molens, maar daar zitten ook windmotoren bij. Even naar Friesland gekeken, en als ik het goed tel staan in die lijst 75 windmotoren, dus als je een 100 windmotoren rekent heb je krap 1100 windmotoren. Het getal dat ik uit mijn hoofd noemde zitten inderdaad waarschijnlijk watermolens bij. Op Wikipedia hebben we daar 95 artikelen van, dus dat klopt met het getal in mijn hoofd.

Het betekent in ieder geval toch dat er zeker 200 molens zijn bijgekomen/gerestaureerd.

De getallen waar je het over hebt klinken trouwens wel interessant. Ben je van plan die te publiceren?

Groetjes,

André

• Peter de Vries

Bedankt Lolke,

In elk geval had ik er één goed ;) En mag Gapinge niet verhuizen naar het bovenste lijstje?

Werkendam moet onder Noord Brabant, natuurlijk: ZH kent helemaal geen andere krepeer gevallen! Volgens de molendatabase is de kap in niet al te beste toestand, en zijn er weinig kansen voor dit toch wel unieke molentje. Mijn bedoeling was om dit “geval” aan te halen als een toekomstige mogelijkheid (mits het bos wordt gekapt). Zo ook Zuidwolde en Schoonoord, als ooit nog een keer een (nieuwe?) eigenaar enthousiast wordt.

Wat betreft “Den Helder”, ik ben met je eens dat de ramen en het nep-vakwerk niet op een watermolen passen, maar zijn wel heel karakteristiek voor deze bekende plek, waar menige oud-Winterswijker heeft leren zwemmen. De keuze die men daar moet maken is of men terug wil naar de situatie van voor 1921. Geen idee overigens of dit project nog kansen heeft.

Wat wel heel duidelijk is, dat er weinig overblijft voor de molenmakers, en dat is toch wel een grote zorg!

Groet, Peter

• C. van Tilburg

Geen krepeergeval, wel jammer dat hij incompleet is en in het Molenprikbord nooit wordt genoemd: De Os aan de Zaanse Schans.