Jij ook bedankt voor je hulp, Peter. Gapinge heb ik inmiddels verhuisd.
Wat betreft ‘Werkendam’: ik heb ooit gehoord dat dat bos zou gaan verdwijnen in het kader van de verbreding van de brug bij Gorkum en het aansluitende stuk snelweg, maar ook weet ik dat dat molentje nu als recreatieverblijf in het bezit is van iemand die, zacht gezegd, nogal gesteld is op zijn privacy. Te vrezen valt dus dat voor een betere toekomst ook daar eerst een andere eigenaar nodig is. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom de molenstichting Land van H en A een aantal jaren geleden, toen het molentje volkomen verweesd was en leeg stond (en zelfs nog even diende als schuilplaats voor een inbrekersbende!), niet heeft toegeslagen en het eigendom heeft zekergesteld met de gedachte ‘je weet nooit of completering nog ooit lukt.’ Precies zoals de Rijnlandse indertijd heeft gedaan met 't Poeltje.
De reden dat ik deze molen en jouw andere voorbeelden niet heb opgenomen in mijn lijstje is zoals gezegd dat het qua onderhoudstoestand geen echte krepeergevallen zijn, maar bovendien zijn er in den lande nog heel wat meer gevallen van wat jij noemt ‘toekomstige mogelijkheden’. Bijvoorbeeld, in Overijssel alleen al vier fraaie rompen met kap (Wijhe, Olst, Elshof en Lutten), waarvan ik niet begrijp dat er nooit actie op is ondernomen. Ik heb vier jaar geleden onderstaande lijst op het prikbord gezet van alles wat mijns inziens zonder meer completering waard is, maar nogmaals, ‘krepeergevallen’ zijn toch wel iets anders. Gezien de huidige mentaliteit bij de RCE zijn mijn verwachtingen in dezen overigens niet al te hoog gespannen meer; gelukkig zijn er de laatste jaren op de valreep nog wel heel wat completeringen gelukt.
http://molen.startpagina.nl/prikbord/10961559/minimumlijst-van-te-completeren-molenrompen#msg-10961559
Voorts: als Amsterdams monumentenliefhebber kan ik het woord ‘karakteristiek’ niet meer horen. Deze dooddoener wordt door de Rijksdienst al decennia lang gebruikt om de meest afgrijselijke verminkingen van prachtige architectuur ‘behoudenswaardig’ te verklaren en om particuliere initiatieven te blokkeren die die verminkingen, zoals bijvoorbeeld verdwenen stoepen en/of geveltoppen, ongedaan willen maken. Ik blijf zeggen dat alleen de eigen inhoudelijke kwaliteit van een monument, of van een onderdeel of aspect daarvan, van belang zou moeten zijn bij de bepaling van de (fysieke) behoudenswaardigheid. En eigen inhoudelijke kwaliteit hebben die ramen in Den Helder werkelijk voor geen meter, hooguit negatieve! Ik weet overigens ook niet hoe het met dit prachtige project staat, ik dacht en hoopte dat jij er meer van wist. Wie kan ons meer vertellen?
En tenslotte, mogelijk loopt de tijd van de echt grote molenrestauraties nu dan inderdaad op zijn eind (je zou kunnen zeggen: gelukkig maar, het echt reddende werk is nu eindelijk voltooid), maar ik ben ervan overtuigd dat als het huidige (en vergeleken met 40 jaar geleden een stuk groter geworden) molenbestand voortaan maar goed wordt bijgehouden, de molenmakers daarin ook voldoende emplooi zullen kunnen blijven vinden.