Gedraaid op Nationale Molendag

• teake

het was inderdaad een mooie (en herfstige) Molendag met gelukkig voldoende wind zodat de molens die los waren volop aan het publiek konden laten zien hoe de molen werkte. hierbij even mijn lijstje van molens die ik gezien heb:

Woudsend: 't Lam maalde met 2 volle , 2 halven , De Jager zaagde met 1 halve

Sloten: De Kaai ging rond met 4 halven

Langweer: de Sweachmermolen stond stil met 2 halven

Scharsterbrug: Skarrenmoune stond stil (wacht op restauratie)

Joure: Penninga's Molen ging rond met 4 halven , Groene Molen stond later op de middag stil maar heeft wel gedraaid / gemalen.

IJlst: Terpensmole ging rond met 2 volle 2 duikertjes , De Rat zaagde zowel overdag als in de avonduren (draaide tot middernacht) zonder zeilen.

groeten van teake

• Pieter

ja, was nu maar naar de Aylvapoldermolen gegaan!

• Swalker

Leo Middelkoop Schreef:

——————————————————-

> Als iemand gisteren een molen heeft moeten duwen

> dan is er iets goed mis met de omgeving!

Ik zag zaterdagmorgen zowel de Victor (Wanswerd) als de Zwaluw (Birdaard) regelmatig stilstaan. Van de laatste weet ik dat dat wegens gebrek aan wind was.

> Afgezien

> van het feit dat het zeer onverstandig is een

> molen te duwen als deze bij buiig weer even

> stilvalt.

>

Kun je uitleggen waarom?

Gr. Jacob

• Frans Kroon

Ook de Etersheimerbraakmolen te Oosthuizen (NH) heeft meegedaan met de Nationale Molendag(en). Zaterdag de hele dag gestage regen bij een matige zuiden wind. Lekker gemalen van 9 tot half vijf met 4 volle zeilen. Slechts 12 bezoekers.

Zondag was het weer nóg slechter. Het leek wel herfst ! Wát een water en wat een wind ! Met twee grote halve de hele dag flink gemalen, hoewel de wind erg onregelmatig was.Helaas moesten bijna alle buitenactiviteiten voor de kinderen afgelast worden. Ondanks alle regen toch nog heel wat jonge gezinnen op bezoek gehad.

Rond half vijf de molen uitgespannen en, over het weekeind, toch weer ruim 14.000 omwentelingen kunnen bijtellen.

• ezwb

Volgens een ANP-bericht organiseerde de Vereniging De Hollandsche Molen voor de 26e keer de molendag.

Pardon? Het was de 42e keer hoor. Wie kan hier niet tellen?

Overigens: ondanks het slechte weer, ondanks de afgelegen ligging, op de Wimmenumer 22 bezoekers gehad. 3x zoveel als vorig jaar!

Eric

• Bram

Over tellen gesproken, 22/3=7,333333333333 personen in 2013? (:D

• ezwb

Hahaha. Wat een slimme opmerking! Ik weet het, maar ik vond dat ik wel mocht afronden.

Eric

• Oane Visser

Alleen zaterdagmiddag, rond twee uur is het eventjes droog geweest. Verder de hele dag van regenachtig naar motregen. Doordat er niet meer water in het poldertjes stond dat wat de molen in een paar uur weg had kunnen malen, maar de molen daar nu de hele tijd over moest doen, begonnen met vier lange halve. Omstreeks half twaalf de zwichten bijgelegd naar vier volle. Rond etenstijd de vang er een poosje op gehad. 's Middags het water dat er nog was met twee halve weg gemalen.

Alleen de bezoeker die ik verwachtte is geweest, namelijk Niemand. Ondanks de bezoeker die nog nooit iemand gezien heeft maar iedereen toch wel kent, was het voor mij een geslaagde molendag: het water was het poldertje uit!

• Bart Hoofs

Op Nationale Molendag kreeg vrijwillig molenaar Michel Strik van de molen in Werkhoven een lintje.

http://www.heuvelrugtopografie.nl/home/20140510/koninklijke-onderscheiding-voor-de-heer-m.-strik-uit-werkhoven#oLQ8ZmtDCBWOAV7LBJIunQ

• Leo Middelkoop

Bij buiig weer kan een molen er bij een vlaag zomaar vandoor gaan en als je dan net staat te duwen… Niet doen.

Ik heb meegemaakt dat een bewoner, ondanks de afzetting, dacht even tussen de stilstaande enden door te kunnen lopen naar het schuurtje. Tja, bewoonde molen bij oostenwind.

Niet dus. De dame kreeg een veeg van het plotseling op gang komende onderste end en kwam boven op een tuintafeltje terecht (dat het prompt begaf). Zij is weggekomen met een week pijn in de rug. Ik was vooral opgelucht dat zij geen tik tegen haar hoofd had gekregen.

Groet en weest waakzaam!

Leo