Gedraaid op Nationale Molendag

• Rene van der Beek

Je zou het bijna niet geloven maar de omgevingsfactoren bij de Witte Molen bij Glimmen zijn niet best. Bij Zuid- Zuidwesten wind wordt de molen afgeschermd door een ondoordringbare wand van groen. Deze wand is zelfs instaat om bij windkracht 6 de molen volledig stil te laten vallen.

Probleem is deels dat de molen net over de provinciegrens met Drenthe staat, de molen is Gronings het groen Drents . Misschien moet ik een referendum overwegen net als in Oekraïne en dan toetreden tot Drenthe en dan de bomen gewapend met een kettingzaag te lijf gaan.

• Mario Collombon

Maar Leo, als je het gevlucht wil aanduwen sta je als het goed is niet aan die zijde te duwen, dan gaat ie namelijk verkeerd-om ;) Al komt er een vlaag, dan duurt het nog wel ff voor het volgende end er is, en het end wat je duwt gaat van je weg.

• vluchtje

Welke molen is dat? Als het de poldermolen van Holwerd is maak ik een keer een afspraak!

• vluchtje

De Zwaan heeft de hele dag rustig gedraaid op 2 lange halven. Die zeilvoering eigenlijk vanwege het onstuimige weer van de dag ervoor. Maar zaterdag was het niet onstuimig. Maar de molen draaide er mooi mee, en de hele dag door zijn er wel bezoekers geweest. Meer dan 2 x zoveel als vorig jaar (14 als ik iedereen meetel).

Dat is ook te danken aan de molenaars van Ingen, die de bezoekers van hun molen doorstuurde naar De Zwaan. En andersom natuurlijk!

Ook nog interessant bezoek gehad van een leerling uit Cabauw.

Bij het uitspannen heb ik weer aan mijn leermeester kunnen denken. van hem is de uitspraak: als je met regen afzeilt, zul je nog wel wensen dat je maar postzegels was gaan sparen.

En nee, hoor, Rene, als het water in mijn mouwen stroomt, dan wil ik nog steeds niets liever dan volgelopen mouwen (en een mooi opgerold zeil)

:-)

• vluchtje

En Marcel Voorneman toch ook?

• Oane Visser

De Hantumer molen. Bezoek is altijd welkom. Daar moet Niemand het veld dan maar voor ruimen (kwaad wordt hij er trouwens nooit om).

• vluchtje

Bedankt, als ik weer eens die kant op kom, dan breng ik een bezoek aan de Hantumer molen!

• Meelmuisje

Regenachtige maar wel succesvolle Molendag gehad in Weesp!

Ikzelf heb vrijwel de gehele dag op de maalzolder gestaan, maar er waren zeker niet minder pannenkoeken gebakken dan in de vorige jaren. Bij elkaar denk ik toch nog wel zo'n 250/300 bezoekers mogen verwelkomen. Ook hadden we dit jaar een leuk poppentheater op de builzolder. Elk uur was er een voorstelling waar veel kinderen op af kwamen. Groot deel van de dag ook kunnen malen met 2 lange halven en 1 hogelijn. (ja.. hij liep gewoon nét niet lekker met 2 halven..) D'Eendragt ging ook de hele dag lekker in de rondte met 4 half.

Ondanks de regen dus toch een geslaagde Molendag!

Groetjes, Thomas

• Rob Pols

Het kan zo mogelijk nóg slechter, Frans. De Wippersmolen heeft alleen op zaterdag meegedaan. Ik had welgeteld drie bezoekers (die nog bij elkaar hoorden ook) en een fotograaf van het AD (editie Waterweg). Deze was op pad gestuurd om bezoekers bij de molen te fotograferen. Bij gebrek daaraan heeft-ie mij maar op de foto gezet terwijl ik de molen aanhield. De foto met een leuk stukje tekst erbij stond afgelopen maandag in het AD-editie Waterweg.

Tijdens een harde windvlaag brak ook nog eens de houten vlaggenmast achterop de kap finaal af. De blauwe wimpel hoefde ik niet meer naar beneden te halen, dat was namelijk al gebeurd. Nadere inspectie wees uit dat de mast van binnen verrot was (na precies zes jaar!). Op dit moment staat er dus een soort satéprikker van een meter of vier achterop de kap. Er zal snel een nieuw exemplaar besteld worden. Op zondag heb ik niet gedraaid, want dan krijg ik verontwaardigde mensen uit het ietwat stijve Maassluis op de werf.

Groeten, Rob P.

• Judith Brandon

Zeg Meelmuis, de bezoekers van dit jaar hebben jullie grotendeels aan mij te danken want ik heb alle bezoekers doorgestuurd naar Weesp. :)

Oostzijds heeft 8 uurtjes gedraaid met een mooie wind. Na de buien ruimend.

Bezoekers ontvangen in het molenhuisje en werd erg gezellig daar.