Valt me van u tegen heer visser, altijd wijze teksten plaatsen en dan nu met deze bekrompen mening komen
Maar mag iedereen dat medeleven dan tonen op zijn eigen manier, in plaats van “van bovenaf” opgelegd te krijgen hoe hij (of zij) dat moet doen?
Ik ben het met Oane eens, als er een slachtoffer is in de plaats of buurt waar de molen staat, of een andere persoonlijke betrokkenheid, is dat een reden om hem in de rouw te zetten. Maar in de rouw zetten “omdat iedereen het doet” is inderdaad vals sentiment.
Uit medeleven voor een omgekomen gezin uit mijn woonplaats én alle overige slachtoffers staat de molen van Bavel ook in de rouw.
Of een ander de molen in de rouw zet of niet is aan desbetreffende molenaar zelf. Wel vind ik het erg jammer dat er vervolgens op deze manier wordt gediscussieerd en vergelijkingen worden gemaakt, lijkt mij erg ongepast gezien de situatie..
Met vriendelijke groet,
Mark Heutink
Beste Arnold,
Wat ik probeer is de (deze) zaak om perspectief te zien. Naar ik via internet begrepen heb is het betreffende vliegtuig met een raket uit de lucht geschoten. Deze ramp had daarom niet gehoeven (in tegenstelling tot natuurrampen waar niets tot nauwellijks iets tegen te doen valt) wanneer de schuldigen andere mensen boven zichzelf gesteld hadden (zoals het Kristendom en het Boedhisme leert). En natuurlijk vind ik het ook een ramp en dan met name voor de omgekomenen en hun families, etc.
Om deze ramp nu echter een nationale ramp te vinden? In verhouding tot het aantal inwoners van Nederland is het dat zeker niet. Wanneer een “nationale ramp” daarentegen gedefineerd wordt naar het aantal inwoners van Nederland dat van die ramp weet, dan zou je van een nationale ramp kunnen spreken. Maar… ook het aantal verkeersdoden per jaar en in Nederland kan een ieder van weten (staat o.a. zo nu en dan wel in kranten) en dat wordt niet als een nationale ramp gezien of ervaren.
Om deze ramp nu als nationale ramp aan te merken komt, mijns inziens, voort uit de emoties omtrent het aantal op hetzelfde moment omgekomenen en is daarmee subjectief en niet objectief. Een ieder is er evenwel vrij in om dergelijke zaken subjectief of objectief te bezien of te ervaren. Probeer echter niet een ander (min of meer) te dwingen de zaken die je zelf subjectief beziet, ook subjectief te zien (samenscholing leidt tot middelmatigheid).
De verkeersdoden staan bij iedere ongeval op zichzelf verspreid op verschillende locaties. Vandaag twee verkeersdoden en morgen een dode ergens in een andere provincie. Maar de ramp met MH17 gebeurde in één klap en dan is het impact op onze bevolking veel groter. Zo ook de stormvloed in 1953, de treinramp van Harmelen in 1962, Tenerife in 1977, de Bijlmerramp, Faro in Portugal, enzovoorts. Daar kun die met de bovengenoemde strekkingen niet mee vergelijken. Alles wat op landelijke niveau ons iets ernstigs raakt, mogen de molens wat mij betreft in de rouw. Vandaag verscheen een krant met de Goliath bij de Eemshaven in rouwstand op de voorpagina.
molenknecht Schreef:
——————————————————-
> er is morgen een dag van nationale rouw, dit lijkt
> mij een goed moment om alle molens in de rouw te
> zetten
Lijkt mij ook, al heb ik nog niks gehoord van de landelijke en regionale molenclubs. Ik zet morgen de Hemriksmolen en de Olifant in de rouwstand, of andere molenaars meedoen mag eenieder voor zichzelf uitmaken.
Gr. Jacob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?