Oproep om de molens in rouw te zetten

• Aad Schouten

Ja wij staan hierom al een paar dagen in de rouw en nu word er dus vanuit Amsterdam gevraagd om het morgen te doen ivm nationale rouw.

Ja ten eerste wil ik persoonlijk hier graag zo aan mee doen om zo een gebaar van medeleven te tonen aan de mensen die in zware rouw gedompeld zijn,

ja wat een onvoorstelbaar verdriet is er zo in vele families terecht gekomen

Ten tweede denk ik dat wij vanuit de molenwereld er goed aan doen om ook op deze wijze in de maatschappij te staan om zo betrokken te zijn,

in bv grote vreugde en in Nationale rouw.

Hoe dikwijls ik er niet op aan gesproken ben dat wij de molens in de rouw hadden staan voor prins Friso , daar ging een positief geluid vanuit.

en daar moeten wij het uiteindelijk toch van hebben dat de molens niet alleen een internationaal symbool is voor Nederland, maaar juist ook Nationaal symbool IS

Maar even voor alle duidelijkheid , Ik ben absoluut geen voorstander om om de haverklap en elk akkefietje de molen te laten vreugde en rouwen .

en het moet ten alle tijden dan ook door de molenaar gedragen worden.

dus niet verordineert door wie ook !!!!!

dus laten we deze vrijheid elkaar gunnen.

vr gr Aad

• Martin E. van Doornik

Er zijn ook veel molenaars met vakantie, want wij zitten midden in het hoogseizoen.

• Thijs van Hoof

Woensdag zal ik de Vlietmolen ook in de rouw zetten, zo gezamelijk geeft het ook aan dat dit een ramp is die door de hele natie gevoeld wordt..

Thijs

• Bart Hoofs

Dat heb je mooi geschreven Aad. Zalvende woorden vanuit de mooie Alblasserwaard.

• Willem Huizenga

Er zijn ook molens die in restauratie zijn of een draaiverbod hebben.

Molen Eva in Usquert is in restauratie. (Nu pelwerk, in september vervanging gevlucht) en

mag even niet draaien of kruien. Maandag worden de werkzaamheden aan het pelwerk

hervat, in augustus kan de molen nog een paar weken rustig draaien met het huidige gevlucht.

Dus deze keer geen rouwstand, wel op het voorterrein de vlag halfstok.

Willem.

• Martin E. van Doornik

Vandaag op weg naar m'n werk per trein gezien welke molens in de rouw stonden:

+ wel in rouw

– niet in rouw

x niet waargenomen

Pieterburen –

Den Andel –

Mensingeweer x

Eenrum x

Beide molens in Winsum +

Hunsingo Onderdendam –

Feerwerd –

Garnwerd +

Koningslaagte +

Noorderhoogebrug +

Krimstermolen x

't Witte Lam x

Adorp en Wetsinge zijn wegens verval niet draaivaardig.

• Lolke Rang

http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/07/25/679209.jpg

• Margreet

Volgens mij was het erg mooi en breed gewaardeerd! Ik vond het juist een ramp waarbij het leed erg dichtbij kwam. Je was steeds maar twee handen verwijderd van de getroffenen. Het is een veelgebruikte vliegroute. Ook mijn jongste zoon vloog naar Azië, voor wereldreis/tussenjaar en met hem vele anderen aan het begin van hun zelfstandige leven. Dat was de manier waarop ík het als erg dichtbij ervoer. Ik ben daarnaast erg bang voor de politiek consequenties van de oorlogshandelingen waardoor het vliegtuig geraakt werd. juist het in de rouw zetten was een mooi niet-aggressief gebaar,

• Johan van Dijk

De reactie kon niet treffender!!