Bovenkruiers met steenrepen

• Jesse in 't Veld

Beste prikkers,

Zijn er nog bovenkruiers in Nederland (of daarbuiten) die nog een constructie bevatten (of resten) om de steen met een steenreep open te trekken?

Bij mij op Puttershoek werden de stenen (van origine 3 koppels) met een “stropketting” opengelegd. Aangezien er in de molen geen oude gebruikssporen van een steenkraan te vinden zijn denk ik dat er tot de restauratie van 1987 nooit een steenkraan in de molen is geweest.

Groeten,

Jesse

• Martin E. van Doornik

De Noordstar in Noordbroek had van de bouw in 1849 tot de restauratie in 1990 ook geen steenkraan, de stenen werden opengelegd met jijnen of hijsblokken.

• Leo Middelkoop

De Valk in Leiden heeft volgens mij nooit een steenkraan gehad, ondanks vier koppel stenen. Of er tegenwoordig een kraan aanwezig is, brengt mij nu aan het twijfelen.

Ik meen dat de brandermolens van Schiedam het ook steeds zonder kraan moesten stellen, dus ging alles met wiggen, koevoeten en takels.

De kleine molen te Den Oever en ‘Sopje’ in Groot-Ammers doen het ook zonder (al heb ik beide nooit bezocht).

Groet,

Leo

• Willem Roose

Den Arend in Bergambacht heeft ook nooit een steenkraan gehad. Bij de net afgeronde restauratie is een nieuwe steenreep geleverd, de oude vond ik destijds onder de halfzolder (uiteraard nog steeds aanwezig).

mvrgr, Willem

• Jesse in 't Veld

Heeft Den Arend nu wel een kraan Willem, of gebeurd het nog steeds met de reep? En zo ja, hoe gaat dat precies in zijn werk?

Groeten,

Jesse

• Willem Roose

Hoi Jesse,

Den Arend heeft nooit meer een steenkraan gekregen. De enkele keer dat een koppel open moet, veel gemartel met wiggen, koevoet en (tirfor)takel, maar dat neem ik voor lief….

Groetjes,

Willem

• Martin E. van Doornik

Kan er geen steenreep om de bovenas heen zoals op standerdmolens? Via een gat in de kapvloer? Heb ik nog meegemaakt op De Hoed in Waarde in 1996.

• J.S. Bakker

Dat lijkt mij lastig; heel veel jaren geleden heb ik wel eens beschreven in ‘De Molenaar’ hoe men dit op een zekere molen deed met de steenreep op de koningspil.

jsb

• Piet Groot

De korenmolens in Nibbixwoud en Beets, beide in Noord Holland, hadden op de steenzolder een vaste windas in het veld tussen twee achtkantstijlen.

beide windassen waren voorzien van een ijzeren pal en twee doorlopende gaten om een spaak in te steken.

De molen in Nibbixwoud had een paar takelblokken met 2 en 3 schijven, de molen in Beets een paar 3 en 4 schijfs blokken.

De blokken uit Nibbixwoud zijn nu in de molen in Pieterburen.

Piet

• J.S. Bakker

Voor ‘Molenwereld’ ligt een artikel over windassen klaar om gepubliceerd te worden.

jsb