Er moet mij toch iets van het hart.
Sinds een aantal jaren malen we weer met een gerestaureerde korenmolen met een koppel stenen weer voor de bakker.
We moeten per week een aardige hoeveelheid op vloer zetten, en- - - - - - -ALLES OP DE WIND en ook nog naast ons eigenlijke werk.
Dat er zoveel motoren in molens gekomen zijn is M.I een gevolg van Onder andere concurrentie,en ik snap dat best wel
Ieder wilde tenslotte proberen om te overleven.
Maar toen het Ambachtelijk Korenmolenaarsgilde in het leven geroepen werd was het volgens mijn bescheiden mening toch de bedoeling
dat er toch zoveel mogelijk met de wind gemalen zou worden,of zie ik dat verkeerd?
Als ik zo hier en daar is rondkijk krijg ik de indruk dat er wel erg gauw op het knopje gedrukt wordt.
MOET JE NIET MALEN ALS ER WIND IS,DAN?
Recentelijk is er in een molen een motor op de spil geplaatst om de koppels stenen aan te kunnen drijven,terwijl
er beneden al heel lang een motorsteen staat
De ondernemer in kwestie heeft wel gekijk dat hij dat doet omdat hij heel veel maalgoed heeft,waarschijnlijk zoveel
dat de wind tekort schiet.
De vraag die dan bij mij opborreld is:Waarom draaien er dan nog zoveel korenmolens uit z'n werk?
Hier in de buurt wil er ook weer een molen gaan malen
Er is een nieuwe exploitant voor de molen gevonden,en die ging bij een andere eigenaar van een werkende korenmolen
eens vragen hoe het een en ander daar werkte.
Hij werd nog net niet als misdadiger behandeld.
Ik vraag me dan af: Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?
We willen met z'n allen proberen om zoveel mogelijk molens in bedrijf te hebben of te krijgen, het geeft voor de molenaars volgens ook meer voldoening
als er met zo'n molen gemalen word,mits de miolenaar dat zelf wil.
Is het dan niet mogelijk om voor een ondernemer meerdere molens te laten malen?Al dan niet op vrijwillige basis?
Ik besef dat ik me eigen op heel glad ijs begeef,en dat er misschieneen aantal collega,s met dikke enkels rond gaan lopen.
Maar dit wilde ik even kwijt.
Rob van Zijll.
( De molenaar die van twee walletjes eet)