PK voor het gaande werk (korenmolen)

• flourpower1980

Dorpsmulder Schreef:

——————————————————-

> Tja, dat heb je met die drukknopmolenaars. Je kunt wel zien dat dit zijn favoriet is.

> Wij doen het wel op de ouderwetse manier Zonder ptortje.

>

> De DM=Dorpsmulder=George Middendorp.

Tussen die motoren staan er af en toe anders die soms bijna even behoudenswaardig(er) zijn als (dan) de molen waar ze in/naast staan…

Gezien de jaartallen waarop er soms al een andere krachtbron bij kwam kan je de vraag stellen: wat maakt een molenaar? Is dat het malen op de wind of het malen?*

Persoonlijk ligt de belangstelling dan ook zeer ruim (maar ik heb dan weer totaal niets met water opmalen..) op dat vlak. Ikzelf maal het liefst op de wind, daarvoor koop je tenslotte een windmolen, maar we leven niet meer in de economie van vroeger. En ja, voor een vrijwilliger ligt dit per definitie anders..

*) in de jaren 30 vorige eeuw hadden ze daar in Wateringen ook een andere visie op. ;-)

• Luc Ruijgt

Niet alles is natuurlijk verdwenen wat betreft motorische hulpaandrijvingen. Hier in de provincie staat ergens een grote witte stenen molen waar de hulp (nouja, hulp?) aandrijving nog volledig in tact is. Het bevalt aldaar zodanig goed dat er ook veel gebruik van gemaakt wordt, waardoor er geen ruw olie, geen diesel en geen petroleum motor meer voldoen, maar er maar liefst 380V nodig is om al dat ambachtelijk gemalen meel op de vloer te krijgen..

Ga er eens kijken zou ik willen zeggen! Met een beetje geluk stelt de vriendelijke molenaar de molen ook nog even in bedrijf.

Groeten, Luc

• Niek van Eekelen

Nog even een aanvulling: Hoeven molen“de toekomst” 22KW bijna 30 PK voor een koppel 17 der kunststenen. Snaaraandrijving via riemschijf.

In Wouw, Nispen en Halsteren ligt op de begane grond in een aanbouw een elektro motor welke via conische tandwielen een lange spil aandreef,welke via een rondsel het spoorwiel aandreef. Door in het bovenwiel enkele kammen uit te halen,kon men het spoorwiel elektrisch aandrijven en had men tevens de beschikking over het luiwerk. Niek van Eekelen.

• Rob van Zijll

Er moet mij toch iets van het hart.

Sinds een aantal jaren malen we weer met een gerestaureerde korenmolen met een koppel stenen weer voor de bakker.

We moeten per week een aardige hoeveelheid op vloer zetten, en- - - - - - -ALLES OP DE WIND en ook nog naast ons eigenlijke werk.

Dat er zoveel motoren in molens gekomen zijn is M.I een gevolg van Onder andere concurrentie,en ik snap dat best wel

Ieder wilde tenslotte proberen om te overleven.

Maar toen het Ambachtelijk Korenmolenaarsgilde in het leven geroepen werd was het volgens mijn bescheiden mening toch de bedoeling

dat er toch zoveel mogelijk met de wind gemalen zou worden,of zie ik dat verkeerd?

Als ik zo hier en daar is rondkijk krijg ik de indruk dat er wel erg gauw op het knopje gedrukt wordt.

MOET JE NIET MALEN ALS ER WIND IS,DAN?

Recentelijk is er in een molen een motor op de spil geplaatst om de koppels stenen aan te kunnen drijven,terwijl

er beneden al heel lang een motorsteen staat

De ondernemer in kwestie heeft wel gekijk dat hij dat doet omdat hij heel veel maalgoed heeft,waarschijnlijk zoveel

dat de wind tekort schiet.

De vraag die dan bij mij opborreld is:Waarom draaien er dan nog zoveel korenmolens uit z'n werk?

Hier in de buurt wil er ook weer een molen gaan malen

Er is een nieuwe exploitant voor de molen gevonden,en die ging bij een andere eigenaar van een werkende korenmolen

eens vragen hoe het een en ander daar werkte.

Hij werd nog net niet als misdadiger behandeld.

Ik vraag me dan af: Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?

We willen met z'n allen proberen om zoveel mogelijk molens in bedrijf te hebben of te krijgen, het geeft voor de molenaars volgens ook meer voldoening

als er met zo'n molen gemalen word,mits de miolenaar dat zelf wil.

Is het dan niet mogelijk om voor een ondernemer meerdere molens te laten malen?Al dan niet op vrijwillige basis?

Ik besef dat ik me eigen op heel glad ijs begeef,en dat er misschieneen aantal collega,s met dikke enkels rond gaan lopen.

Maar dit wilde ik even kwijt.

Rob van Zijll.

( De molenaar die van twee walletjes eet)

• Dorpsmulder

Luc Ruijgt Schreef:

——————————————————-

> Ga er eens kijken zou ik willen zeggen! Met een

> beetje geluk stelt de vriendelijke molenaar de

> molen ook nog even in bedrijf.

Niet allemaal tegelijk, anders raakt ie overwerkt.

Groeten, DM

• flourpower1980

Rob van Zijll Schreef:

——————————————————-

> Is het dan niet mogelijk om voor een ondernemer meerdere molens te laten malen?Al dan niet op vrijwillige basis?

> Ik besef dat ik me eigen op heel glad ijs begeef,en dat er misschien een aantal collega,s met dikke enkels rond gaan lopen.

Rob, ik kan hier alleen in mijn eigen situatie spreken:

Maalgoed uitbesteden betekend hier een ‘productie-site’ creëren (zo noemen ze dat mooi), want ‘gewoon’ ergens anders laten malen mag van de voedselinspectie niet (is dan officieel niet traceerbaar). Hiervoor moet je (jaarlijks, maandelijks, ..) dus betalen aan de provincie (belasting), gemeente (belasting), voedselagentschap (controle, registratiekost), verzekering(en), .. eventueel dan nog de certificering voor het BIO label, .. de lijst is eindeloos. Komt er gelijk bij dat je dus een pak meer administratief werk hebt én je boekhouding veranderd. Los daarvan weet de fiscus je dan weer vinden.

Een ‘andere aandrijving dan de wind’ is dé oplossing vermits geen loonkost of overige kosten (logistiek!) en werkt altijd. Het is dus gewoon een realistische keuze, net zoals ze vroeger werd gemaakt..

> MOET JE NIET MALEN ALS ER WIND IS,DAN?

Antwoord reeds gegeven.. ;-)

mvgr.

Mike