Stormschade Konijnenbelt

• TvdM

Wonderlijk dat een bijna nieuwe roe knikt, maar dit lijkt ook wel een uitzonderlijke situatie. Op de foto's valt geen springbeugel te zien, of hij moet het begeven hebben. En dan krijgt een roe die aan de stelling is vastgemaakt het dubbel voor z'n kiezen. Bij wind van voren wil het wiekenkruis natuurlijk weer gaan draaien. Dat moet tegen gehouden worden. Maar zonder springbeugel wil de bovenas ook nog in het horizontale vlak draaien, met halssteen als draaipunt. Je ziet op de foto's dat de pen een eind richting rechter voeghout ligt. Die laatste beweging gaat ook met erg grote krachten gepaard. En dan is de roe niet sterk genoeg om die beide krachten te weerstaan.

Zou dit zo kunnen kloppen? Het ontbreken, of een defecte springbeugel als boosdoener?

TvdM

• Leo Middelkoop

Het is wel pech met een net opgeleverde molen. Springbeugel gebroken?

De bovenas heeft zo te zien een iets ingekorte pen. Tweedehands?

Groet,

Leo

• Lolke Rang

Op de foto's op de molendatabase van na het ongeluk zijn beide zeilen van de geknikte roede verwijderd, maar op de eerste twee foto's van de beschadigde molen op de site van de Ommer Molens is te zien dat er een vol zeil op het bovenste end ligt. Het ongeluk is dus gebeurd tijdens het draaien, wat het knikken van de roede een stuk begrijpelijker maakt.

• Johannes Kooistra

Klopt, vernomen uit betrouwbare bron.

groeten Johannes Kooistra

• Martin E. van Doornik

Nee, de springbeugel ontbreekt niet, hij is als een paperclip opengesprongen. Zie foto hieronder, let op de gele handjes die ik erop heb geplakt.

Wat dat betreft moeten de springbeugels op degelijkheid eens gecontroleerd worden.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-WYDY7KKA.jpg

• Martin E. van Doornik

Zouden de flats naast de molen voor ongewenste turbulentie gezorgd hebben? Ik moet nog steeds denken aan De Otter in Amsterdam. Stof tot nadenken….

• Leo Middelkoop

Op de foto's hangt de pen nog steeds boven het lager. Is de as niet gestabiliseerd na het ongeluk?

Misschien is de bovenas te licht aan de achterzijde. De molen heeft jarenlang Potroeden gehad en pas sinds kort een gelaste stalen buitenroede. Die verplaatst het gewicht duidelijk meer naar voren.

Hoe heeft men dat ene zeil eraf gekregen? De molen, met de geknakte roede, over de kop gehaald en daarna het beschadigde end weer beneden gezet?

Groet,

Leo

• TvdM

Inderdaad. Dit maakt veel duidelijk. Ik zag op een van de latere foto's een spanband ten onrechte voor een roeketting aan.

TvdM

• Gert Klijnstra

Ik blijf dit een heel vreemd ongeluk vinden. Het zwaartepunt van een oudhollands opgehekt wiekenkruis ligt toch ruimschoots achter het halslager. Ik zie 2 mogelijke oorzaken van uit de pen springen. Wind van achteren en meest waarschijnlijk tijdens het vangen. Het blijft vreemd dat de penbeugel gesprongen is!

• Mario Collombon

Het zwaartepunt ligt dan wel achter de hals, maar als je een vrij lichte of korte as hebt dan kan deze bij een flinke gang toch aardig tegen de beugel springen. Dat hebben wij in Nuenen ook met onze as die zelfs nog verzwaard is. Het is speculeren wat precies gebeurd is natuurlijk, maar als deze molen met een bui aan de haal gegaan is of gewoon flink rond ging dan zou de bout van de springbeugel het zomaar begeven kunnen hebben met dit tot gevolg.