Stormschade Konijnenbelt

• H.Noot

Op de foto lijkt het alsof de penblalk in niet al te beste staat verkeert. De springbeugel lijkt vnl aan de bovenzijde verkankerd.

• Lolke Rang

Wind van achteren is onmogelijk, gezien de richting waarin de roede geknikt is, ofwel de richting waarin het kruis dus draaide op het moment van het ongeluk.

Bovendien draaide het kruis gezien de schade op dat ogenblik behoorlijk hard en ‘ongeremd’, wat het ook onwaarschijnlijk maakt dat het ongeluk tijdens het vangen is gebeurd.

• Lolke Rang

Hoe heeft men dat ene zeil eraf gekregen? De molen, met de geknakte roede, over de kop gehaald en daarna het beschadigde end weer beneden gezet?

Over de kop halen lijkt me onwaarschijnlijk met een ontspoord penlager, Leo. Ik denk eerder dat er wat waaghalzerig alpinisme is gepleegd!

• Mario Collombon

Het kan natuurlijk zijn dat de molen aardig aan de haal is gegaan o.i.d. en men pas net is gaan vangen. Tijdens vangen wil de as zichzelf altijd omhoog (rollen) en in de richting van de vangbalk, dat kan net teveel druk op de bout van de springbeugel veroorzaakt hebben. Het is maar een theorie want er zijn meerdere mogelijkheden, maar wind achter het gevlucht lijk me gezien de flinke knik ook erg onwaarschijnlijk omdat hij vooruit gedraaid moet hebben.

• Arie Hoek

Klopt Harmannus,

Dat viel mij ook op, de penbalk is, zo te zien, niet echt lekker meer en de springbeugel, althans wat er van over is, is,zo lijkt het, ver heen.

Trouwens; het moet mij van mijn hart dat ijzerwerk in de molen nogal eens wordt overgeslagen bij restauraties,als verspaner zie ik dat nogal eens met gekromde tenen aan.

Arie.

• Martin E. van Doornik

Ongetwijfeld met een hoogwerker, van de gemeente of van de brandweer.

• TvdM

Het is al vaker genoemd op dit prikbord: een Vlaamse vang drukt tijdens het vangen het bovenwiel, en daarmee soms ook de pen schuin omhoog. Hier heeft de springbeugel het zelfs begeven. Misschien is een nieuwe zwaardere buitenroe medeoorzaak, zoals elders genoemd. Of is de vangbalk van de haak geschoten? Dan krijgt zo'n springbeugel nog een veel grotere klap voor z'n kiezen.

TvdM

• molendezandhaas@hetnet.nl

Beste mensen is het niet handiger om bij de betrokkenen mensen te informeren.

vr gr jos kors

• Marc van Buren

Er viel mij iets op. Op de eerste grote foto op de Molendatabase zijn er 3 windborden uitgehaald. Echter op de rechtse wiek die horizontaal staat zit die er nog in? Zie ik het verkeerd? Wat kan hier de reden van zijn?

Groet

Marc

• Lolke Rang

Marc, ik vermoed net als Martin dat, omdat het kruis niet meer rond kon, het zeil op het bovenste end èn de windborden op het bovenste en linkse end met behulp van een hoogwerker zijn verwijderd, maar dat die hoogwerker, doordat hij op de straat moest staan, niet bij het rechtse end kon komen.