Geachte heer Straver, hartelijk dank voor deze duidelijke toelichting en voor het feit dat u de moeite hebt willen nemen om ook ‘de wal’ volledig in te lichten. Er valt weinig aan toe te voegen of op af te dingen (of het zou moeten zijn dat volgens de database de molen niet al in de jaren 50, maar, na een restauratie in 1953-54, ‘pas’ in 1969 definitief is stilgezet) en ik ben het geheel eens met de algemene strekking van uw laatste alinea. U zult echter wel weten dat er elders, met name onder de invloedrijke aanhangers van de ‘materialistische school’ binnen de monumentenzorg, zoals de bedenkers van het ‘nieuwe molenbeleid’, niet zo gemakkelijk over dat weggooien gedacht en geredeneerd wordt: voor hen betekent het afdanken van ‘authentiek materiaal’ ook meteen een evenredige vermindering van de monumentale waarde van het betrokken object, zodat zij bijvoorbeeld een molen veel liever zien stilstaan met onbruikbaar geworden oude roeden uit de bedrijfstijd, dan draaien met nieuwe.
Mijn excuses aan de betrokkenen dat ik wat fel reageerde op de foto's, maar ik zou aan Bart en Thijs willen vragen: wees heel eerlijk, hoe zouden JULLIE hebben gereageerd op beelden waarop als eerste stap van een demontage een Potroede in stukken wordt gezaagd, als jullie niet meteen hadden kunnen denken ‘O, De Jongh, dus daar zal vast wel een goede reden voor zijn.’ Bovendien wil ik het volgende tot mijn ‘verdediging’ aanvoeren: ik heb in al mijn jaren als molenliefhebber deze hardhandige werkwijze nog nooit zien toepassen bij het begin van een restauratie, ook niet bij de meest ingrijpende, maar ik werd bij het zien van deze beelden wel direct herinnerd aan de, laten we zeggen, niet erg professionele manier waarop na de brand van de molen van Cadzand in 1974 de (eveneens Pot-)roeden werden verwijderd, zie Molennieuws 67 van april 1974, pag. 31-32.
En tot slot, ten overvloede, moet ik nog zeggen dat ik me net zo verheug over en dankbaar ben voor deze reddende restauratie, het eindelijk verdwijnen van dit krepeergeval van de lijst en het vooruitzicht van een in volle glorie draaiende Hertogin van Brabant als de anderen?
P.S. Heer Straver, weet u wellicht wat er gebeurt / is gebeurd met de betreffende Potplaatjes (welke vraag voor mij bij het schrijven van mijn gewraakte bijdrage ook meespeelde)?