Hertogin van Brabant in Drunen wordt (eindelijk!) gerestaureerd!

• Leo Endedijk

Lolke je gaat nu voor de tweede keer de fout in bij dit onderwerp door dit te koppelen aan het nieuwe molenbeleid. Informeer toch eerst eens naar de feiten alvorens met een wederom te scherp en beschuldigend oordeel te komen.

In het geval van Drunen is het bestek geschreven door Gerrit Keunen, voorwaar toch geen representant van dat nieuwe beleid. Vervolgens is het uitvoerig besproken binnen de Molenstichting Noord-Brabant en met een positief advies voorgelegd aan de provincie, waarna subsidie is toegekend. Daarbij is door de RCE geadviseerd over de subsidiabele kosten. En tenslotte is in het kader van de vergunningverlening het plan ook nog een keer beoordeeld, incl. de wijze van demontage van de roeden. Kortom, er is zeer zorgvuldig gewerkt aan de planvorming, zonder voorop gezette stellingname en uitgaande van de feiten.

Leo Endedijk

• Lolke Rang

Beste Leo, hartelijk dank voor de extra achtergrondinformatie. Het is me echter een volstrekt raadsel hoe JIJ de (onderstaande) passage waarin ik het ‘nieuwe molenbeleid’ nog eens hekelde, kunt koppelen aan mijn commentaar op en oordeel over de restauratie van de Hertogin van Brabant, en dus kunt denken dat ik de planners en uitvoerenden van dat project er van zou beschuldigen dat die restauratie teveel volgens de principes van het ‘nieuwe molenbeleid’ zou worden uitgevoerd. Nog afgezien van het feit dat ik in genoemde passage bewust het woord ‘elders’ heb gebruikt: je zou eerder kunnen zeggen dat ik, met mijn aanval op het ‘vernielen’ van die Potroede, de planners en uitvoerenden verweet NIET GENOEG volgens de principes van het ‘nieuwe molenbeleid’ te werken!

U zult echter wel weten dat er elders, met name onder de invloedrijke aanhangers van de ‘materialistische school’ binnen de monumentenzorg, zoals de bedenkers van het ‘nieuwe molenbeleid’, niet zo gemakkelijk over dat weggooien gedacht en geredeneerd wordt: voor hen betekent het afdanken van ‘authentiek materiaal’ ook meteen een evenredige vermindering van de monumentale waarde van het betrokken object, zodat zij bijvoorbeeld een molen veel liever zien stilstaan met onbruikbaar geworden oude roeden uit de bedrijfstijd, dan draaien met nieuwe.

En voor de rest zul je weinig kunnen afdingen op mijn bovenstaande weergave als zodanig van de opvattingen achter het ‘nieuwe molenbeleid’ en van de praktische consequenties daarvan: op dit prikbord heeft bijvoorbeeld Frank Terpstra er meer dan eens voor gepleit om bepaalde molens veel minder of zelfs helemaal niet meer te laten draaien ten behoeve van de bescherming en het behoud van ‘authentiek materiaal’ dat bij voortzetting van het draaien onmiddellijk of op den duur noodzakelijkerwijs vervangen en dus weggegooid zou moeten worden.

• Thijs van Hoof

Lolke,

Los van de molenbeleids-perikelen hierboven aan gehaald en kijken naar de foto zoals je op het eerste moment deed:

Kijk nu eens goed… zie je hoe ontzettend weinig ruimte er tussen de roe en ashuizen zit?? Die roeden konden al was de staat beter geweest als dat ze nu was geeneens genoeg op en neer bewogen om los te komen. En dit te riskeren in de nabijheid van andere gebouwen en de snelweg is natuurlijk te gevaarlijk.

Verder ben ik heel erg blij dat er bij de restauraties van bijv. Jettens molen in Uden en bij Zandwijk en Uitwijk de roede gerestaureerd zijn… Potroede zijn naast historisch juister ook gewoon veel mooier..

En ik weet wel haast zeker dat als die plaatjes nog op de roede zitten en de nummers achterhaald kunnen worden dat John de Jong dat zeker zal doen en ze bewaren..

Groeten Thijs

• Michel Dellebeke

Voor de stuurman aan de wal, hier een paar foto's van alweer 8 jaar geleden.

Het was toen al niks meer en het zal er ongetwijfeld niet op vooruit gegaan zijn. Maar laten we ze vooral gaan restaureren, misschien is er nog wel een meter te her gebruiken.

>:D<

http://www.mijnalbum.nl/Album=CQ6RXMLJ#D3ZEDQ3P

• Leo Middelkoop

Losbladig systeem. Wordt niemand vrolijk van als je dat gaat restaureren.

Aan alles zit een eind, aan een roede zitten altijd zelfs twee einden. In dit geval definitief.

Geeft niets. Alleen krijgt de houten as met de ijzeren kop het straks iets zwaarder met gelaste roeden. Hopelijk vergeet men de springbeugel niet na te kijken.

groet,

Leo M.

• Lolke Rang

Het lijkt er op foto 3 op dat het Potplaatje, al dan niet door een plunderaar, er met het nodige geweld af is gehaald.

http://www.mijnalbum.nl/Album=CQ6RXMLJ#WSHPIQUF

• Rob Pols

Er zijn toch wel meer molens met houten assen met ijzeren insteekkop die gelaste roeden hebben? 't Vliegend Hert in Brielle is zo maar een voorbeeld.

• flourpower1980

Rob Pols Schreef:

——————————————————-

> Er zijn toch wel meer molens met houten assen met

> ijzeren insteekkop die gelaste roeden hebben? 't

> Vliegend Hert in Brielle is zo maar een voorbeeld.

Vlaanderen staat er zowaar zelfs VOL mee!

Je hebt minder werk de molens te noemen met een volle gietijzeren as en houten gevlucht. ;-)

• Lolke Rang

http://www.youtube.com/watch?v=nq2sLpLDPZo

http://www.youtube.com/watch?v=EiUuIvHnF4I