Beste mede prikkers,
Er wordt heel wat gerestaureerd momenteel. Hier wil ik even een aantal herbouwde/gerconstrueerde molen (rompen) op een rijtje zetten die ik al spittende vond. Graag jullie suggesties; het is altijd goed als we beweging zien op het Prikbord!
Gerestaureerde/ gecompleteerde en herbouwde molens in 2016:
1. Damwald, De Sukerei, (Voormalige De Mearmin) gered, verplaatst, herbouwd en heropend op 14 oktober 2016.
2. Kampereiland, reconstructie kleine watermolen bij museum boerderij. (Staat deze al in de database?)
3. Kilder, De Rembrandt, gerestaureerd en heropend (?) in 2016.
4. Kootwijkerbroek, De Puurveensche Molen, nieuwbouw (achtkant De Vrees Winterswijk), en geopend in september 2016
5. Leuth, De Thornsche Molen, Nieuwbouw wipkoker korenmolen, geopend 15 juli 2016.
6. Winterswijk, watermolen “Helder” gerestaureerd/ gereconstrueerd (met waterraderen voor electriciteits opwekking, binnenwerk ontbreekt), geopend 10 oktober 2016.
7. Reek, De Hellemolen, opgeleverd juni 2016 (nog ?) geen binnenwerk (was een crepeer geval).
In Restauratie/ herbouw:
8. Nauerna, De Paauw, completering molen schuur met platting en achtkant vm. molen De Haan uit Benningbroek (Bart Nieuwenhuijs).
9. Egmond a/d Hoef, Koffiemolen, restauratie achtkant en kap in volle gang (Poland).
10. Keldonk, Keldonkse Molen, herbouw met nieuw achtkant (in eigen beheer).
11. Vinkel, De Zwaan, herbouw (verplaatste) molen. In oktober is de nieuwe belt gerealiseerd. (Het origineel staat in Michican, en de replica komt op de oorspronkelijke plaats, dat lijkt me wel een unicum!)
12. Gemert, De Volksvriend, restauratie kap/romp in volle gang. (Beijk).
13. Katwijk-Linden, Restauratie in volle gang. (Beijk) (was een soort crepeergeval).
14. Oosteind, Victoria (romp en stelling gecompleteerd in eigen beheer).
Plannen:
15. Alblaserdam, De Souburgse Molen (kap gerestaureerd in 2013).
16. Delden, Eschmolen, plan herbouw in 2017.
17. Dokkum, plan tot reconstructie standerdmolen op bolwerken.
18. Elahuizen, reconstructie Tjasker met staart. Zijn hier nog kansen?
19. Schijndel, Koeveringse Molen, plan herbouw.
20. Sint Laurens, Romp De Hoop, Plan restauratie.
21. Streefkerk, Hoge Tiendwegsemolen (Ondertoren geplaatst in 2015).
22. Uitgeest, Plan tot nieuwbouw paltrokmolen in vm erfgoedpark De Hoop (nieuw inititief 2016).
23. Vianen, Reconstructie wipkoren molen (locatie gerealiseerd).
24. Zaandam -De Hemmes- Plan tot reconstructie molen De Zaadzaaijer (en andere molens??).
Op afstand, heb ik veel respekt voor het vakmanschap waarmee veel van deze restauraties is uitgevoerd. (Nauerna, Reek, Gemert, katwijk-Linden, Damwald), maar ben ook enigszins teleurgesteld met het gebrek aan authenticiteit van andere projekten (bv. Kootwijkerbroek, Leuth, Winterswijk).
Soms moet een commercieel passend plaatje worden gerealiseerd (het restaurant onder de Thornsche Molen, woningen in de watermolen Winterswijk), maar de Puurveensche stelling had er wat mij betrefd toch echt wat Gelderser uit kunnen zien.
Bemoedigend is altijd hoeveel met plaatselijk enthousiasme en een flinke dosis doorzettings vermogen gerealiseerd kan worden! Alle respekt voor wat ze in Vinkel en Keldonk aan het opbouwen zijn. Dat geeft ook perspectieven voor projekten in Dokkum, Delden en Vianen. Het Hemmes plan (hemmesgroep.nl) lijkt me zeer visionair, met enorme uitdagingen wat betrefd de bodem vervuiling.
Groet,