meelstofexplosies

  • Rolf Peter

    Beste kollegamolenaars,

    sind weken heb ik behoorlijk last van ambtenaren, die hooguit meelstofexplosies van mijn molen vrezen. Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord van een dergelijke gebeuren in een ouderwetse windkorenmolen. Is er ooit iets iets gebeurd or werd er onderzoek aan gedaan? Ik heb waargenomen, dat er meerdere keren met bepaalde molens discussie over war, ook met juridische gevolgen. Waar was dat, wat waren de uitspraken.

  • JS

    Rijnenberg, de grootste kenner van korenmolens en malen die in Nederland geleefd heeft, oud-redacteur van het vakblad ‘De Molenaar’ heeft er in zijn blad ooit over geschreven en stelde dat er nog nooit een stofexplosie in een windmolen was geweest. Let wel, dat was in een tijd dat er nog volop met windmolens werd gemalen.

    Met vriendelijke groeten,

    Johan Bakker

  • Lolke

    Dit onderwerp is, zoals te verwachten valt, al eerder op het prikbord aan de orde geweest en ook toen is, analoog aan wat de heer Bakker schrijft, vastgesteld dat de praktijk heeft aangetoond dat stofexplosies op klassieke windmolens, door hun open, ‘tochtige’ bouw, zelfs bij stenen molens feitelijk niet mogelijk zijn. Zelfs op de Schiedamse brandersmolens, waar door het karakter van het werk vaak zo ruig werd gemalen dat men elkaar op de zolders door het zwevende meelstof niet meer kon zien en die dus qua risico op dit punt wel als de ‘recordhouders’ beschouwd kunnen worden, is in al de eeuwen van hun werkzame bestaan een dergelijk spectaculair ongeluk nooit voorgekomen. De door Rolf Peter genoemde overijverige en betweterige ambtenaren zouden dus hun huiswerk eens moeten doen!

    Overigens, het enig bekende geval van een windmolen die verloren is gegaan door brand na een stofexplosie, is de pelmolen De Grootvorst in Zaandam in 1928; echter niet na een stofexplosie in de molen, maar na een in de belendende en toen eveneens afgebrande fabriek De Haan die in de plaats was gekomen voor de afgebroken oliemolen De Vergulde Haan! Op het erf van De Grootvorst (ik ga nu afdwalen, excuus daarvoor) staat nu De Gekroonde Poelenburg; de fabriek is, helaas anders dan De Grootvorst, destijds herbouwd na de brand en begin jaren 60 bij het ontstaan van De Zaanse Schans vrijwel gelijktijdig met de herbouw van De Poelenburg afgebroken; zijn daarna lange tijd leeg gebleven erf ligt tussen De Poelenburg en De Huisman in, aan de rand van het ‘dorp’. Zie de satellietbeelden achter Allemolenskaart, alsook onderstaande luchtfoto, waarop van onder naar boven links langs de Zaan zijn te zien: de net herbouwde De Duinjager / De Kat, het nog lege erf van De Grootvorst waar kort daarna De Poelenburg zou komen, de fabriek De Haan en de herbouwde Huisman (op een ter plaatse al bestaand oud pakhuis dat ook Haan heette). Van de woonbebouwing van De Zaanse Schans is afgezien van één huisje aan de Zaan nog niets te zien. Voorbij de Julianabrug staan de nog vrijstaande De Ooievaar en de nu verdwenen fabriek De Wachter, resultaat van de ‘verstoming’ van de vroegere molen van die naam.

    http://www.allemolens.nl/detail.php?id=1206359

    Op onderstaande foto uit 1963 is de fabriek De Haan nog te zien achter de in herbouw zijnde Poelenburg. Er zullen ongetwijfeld genoeg hedendaagse ‘monumentenzorgers’ zijn die betreuren dat dit gedrocht indertijd is gesloopt!

    http://www.allemolens.nl/detail.php?id=137767208

    Post was bewerkt op 17-05-2017 23:25 door Lolke