gevaar van stofexplosie

  • Wibo2

    Gemeente Roermond is eigenaar van de “Kepelse Meule” (een elektrisch aangedreven molen) wil n.a.v. de RI&E weten wat ze aan het punt “stofexplosie” moet doen. Zijn hier richtlijnen voor?

    Zijn hier al eerder ongelukken voorgekomen in een gewone molen, veroorzaakt door stofexplosie, en hoe vaak is dat voorgekomen?

    Wim Bongaerts.

    vrijwillige molenaar Kepelse Meule.

  • flourpower1980

    Hier zijn richtlijnen voor maar deze zijn zeker niet van toepassing voor de machines die ik zie staan op jullie site (inventaris) wegens “van voor de invoering van deze wetgeving”.

    Voor alle nieuwe machines is ‘in pricipe’ de atex-richtlijn van toepassing.. en dat is een kostelijke hobby..

    Stofexplosie op molens? Ik denk dat de kans om aangereden te worden groter is, zeker als men maar “af en toe” maalt.

    Explosie is een combinatie van stof + lucht + ontsteking. Oude motoren zijn niet altijd vonk-vrij, stof maken doen maalderij-installaties altijd..

    Een goede afzuiging kan helpen (is ook leuk voor de eigen gezondheid) en verder gewoon de molen schoon houden door regelmatig te stofzuigen.

    mvgr.

    Mike

  • Rob Simons

    …en verder gewoon de molen schoon houden door regelmatig te stofzuigen

    Aan dat punt mag echter wel eens wat meer aandacht besteed worden als je zo eens rondkijkt.

  • J.S. Bakker

    Volgens Rijnenberg, oud redacteur van het vakblad ‘De Molenaar’, uiterst deskundig en gedurende tientallen jaren het eind van alle tegenspraak op molen- en maalderijgebied is er nooit een stofexplosie in een windkorenmolen geweest. Dat was dan ook nog eens in een tijd dat er nog volop op de wind werd gemalen, pak weg tien, twintig ton in de week en soms zelfs nog meer, waarbij de stofontwikkeling dan ook navenant was.

  • flourpower1980

    Stofexplosie en molenstenen is/lijkt mij ook quasi onmogelijk.. een hamermolen daar in tegen..

    In de genoemde molen staat er ene dus:

    Ja ,een (stof)explosie in een hamermolen behoort tot de mogelijkheden, maar de eerlijkheid gebied dat ik dat maar één keer heb meegemaakt over miljoenen tonnen, dus ook verwaarloosbaar.

    (en destijds is gewoon één van de inspectieluiken er af geknald en dat was het dan) Brandje in de hamermolen ook al eens meegemaakt.. niet alles is maal-baar..

    Als je deze vraag natuurlijk aan een ATEX-mannetje stelt lijkt het wel of een molen zo ongeveer zo gevaarlijk is als een kerncentrale (BTDT) ;)

  • Lolke Rang

    Rob, ik heb het wel eens meegemaakt dat een collega-molenliefhebber van een molen vol spinnewebben vol stof zei dat hij dat beeld zo ‘authentiek’ en ‘sfeervol’ vond!

  • H.Noot

    Beste Johan,

    Een stofexplosie in een korenmolen is wel degelijk mogelijk. Ik was eens tijdens een festiviteit op bezoek in een korenmolen waar ze op de begane grond pannenkoeken stonden te bakken. Opeens sloeg de vlam vanonder de pan naar de naastgelegen muur die vol zat met spinnenwebben. Een enorme steekvlam tot het plafond van de eerste zolder was het gevolg. Wonder boven wonder gebeurde er verder niets. Ik neem aan dat een spinnenweb ook onder de categorie stof valt. Dus erg belangrijk om de molen vooraf spinnenwebvrij te houden als men pannenkoeken wil bakken.

    Harmannus.

  • Gert Klijnstra

    En hygiene dan?

  • Lolke Rang

    Geachte heer Bakker, als ik de verhalen mag geloven kwam het op de Schiedamse brandersmolens voor dat er zo ruig werd gemalen dat men elkaar op de zolders door het zwevende meelstof niet meer kon zien, alleen horen door het gekuch. Dus: als er, indien dat werkelijk mogelijk was, ooit ergens stofexplosies op windmolens hadden moeten voorkomen, dan daar!

  • Lolke Rang

    Het was een korenmolen waar niet meer werd gemalen en die alleen voor de prins draaide, maar wel met een volledige inrichting.