Lucifer-molens

  • Fietsende

    Gisteren heb ik de ANWB-Kampioen ontvangen. Staat er op pagina 51 een collage van de bekende molen-luciferdoosjes. Hank wordt hier twee maal afgebeeld, maar ik heb nog nooit van het Brabantse Niftrik (linksboven) gehoord…. Gekeken naar de Verdwenen Molendatabase. Er verscheen een zeer summiere pagina: de standerdmolen zou al voor 1832 verdwenen zijn! Bovendien hoort Niftrik bij Wijchen in Gelderland. De afgebeelde standerdmolen herkende ik onmiddelijk als Batenburg. Overigens een leuk artikel om de Nationale Molendag onder aandacht bij de lezers te brengen!

    =12pt

  • Henk Klöpping

    Tijdens een excursie kwamen wij ooit een verzamelaar van die lucifermerkjes tegen.  Die had een heel plakboek vol van die dingen, dus ja, Charles, er zijn dus mensen die die serie compleet hebben. Hij had meen ik zelfs 2 keer de hele verzameling en bood die te koop aan.  Maar zo'n liefhebber ben ik niet.

    Ik heb toen wel wat in die boeken zitten snuisteren en tot mijn blijdschap stond ook de molen van de Groote Polder er ergens tussen. Ik heb er na toestemming zelfs nog een foto van gemaakt. Die heb ik later fors uitvergroot en bewerkt en toen geplastificeerd.  Wat opmerkelijk was: de molen staat er op met op de achtergrond de gemaalschuur - met mooie rode pannetjes en witte windveren. Ook opmerkelijk is dat de biotoop er nu ongeveer weer zo uitziet als hij er op dat luciferdoosje ook al uitzag.. 

    Ik kende de gemaalschuur uit mijn jeugd niet anders dan met zwarte (beton)pannen en zo trof ik het dan ook aan toen ik er in 1994 ging wonen.  Instinctief vond ik dat nooit passen in de streek. Die betonpannen zijn ook nog eens veel te zwaar voor de dakconstructies hier. In 2005 heb ik het dak van die schuur laten repareren en heb er gelijk oranjerode pannen op laten leggen.  En de biotoop was in 1994 ook heel slecht: het was letterlijk compleet verbost, met als “kroon” een vijftal 30 meter hoge bomen. Alles inmiddels weer gerooid.

    Gek genoeg ziet de boel er hier dus - op de zelfzwichting na - weer net zo uit als op dat luciferdoosje van Mennen en Keunen uit Eindhoven, ik vermoed gedrukt in de jaren 1960. Misschien was die artiest wel paranormaal begaafd en kon hij in de toekomst kijken :) 

    Overigens heeft de molenstichting Weerterland ooit eens on-line positief gereageerd op een aanbod van een verzamelaar  / kringloopwinkel om de hele collectie kostenloos af te halen - wie weet leest hier iemand mee die dat nog heeft meegemaakt (het was in 2012). Is die collectie ooit afgehaald en wat is er dan mee gebeurd?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Lolke

    Ik heb die molen-lucifermerken destijds als tiener ook gespaard, en heb zodoende nog steeds een incomplete verzameling liggen waarin de latere uitgaven en dus de hogere nummers ontbreken. (Tot welk nummer gaat de complete collectie eigenlijk?)

    Voor zover ik weet hoefde de tekenaar van de betreffende plaatjes niet paranormaal begaafd te zijn, maar hoefde hij in alle gevallen alleen maar de afbeelding na te tekenen van in die tijd uitgegeven (hoogstwaarschijnlijk steeds kleuren-)ansichtkaarten, inclusief de identificatie, en zelfs inclusief de fouten daarin. Behalve ‘Niftrik’ herinner ik me wat dat betreft in de collectie ook een wipmolen ‘in Hoenkoop (U)’ die in werkelijkheid de Gelkenesmolen of Peilmolen in Groot-Ammers bleek te zijn, zoals De Hollandsche Molen in Molennieuws 56 van augustus 1971 (pag. 34) in een bespreking van die toen net uitgegeven serie kleuren-ansichtkaarten reeds constateerde (welke correctie vervolgens de uitgever van die lucifermerken destijds kennelijk niet bereikt heeft).

    Overigens Henk, het bovenstaande kan alleen maar betekenen dat er ongetwijfeld een met het bewuste plaatje identieke kleuren-ansichtkaart uit de jaren 60 of 70 van ‘jouw’ molen moet bestaan waar die gemaalschuur en biotoop dus op staan zoals jij ze beschrijft. Het ‘verzamelaarscircuit’ weet daar vast meer over!

    Post was bewerkt op 13-04-2018 20:20 door Lolke

  • Fietsende

    Er bestaat, los van die serie, ook een grote luciferdoos met een Zaanse houtzaagmolen erop. Weet niet of die nog in de markt is.

  • Lolke

    Die afbeelding van de Zaanse houtzaagmolen is het algemene beeldmerk van Molen Lucifers en staat ook rechtsonder op alle plaatjes uit de bewuste serie, Martin, kijk maar op de afbeelding die je zelf in deze draad hebt geplaatst.

    Overigens, de molen is De Wildschieter in Zaandam West, gesloopt 1916, Ten-Bruggencatenummer 06393 X :

    https://www.allemolens.nl/detail.php?id=80321

    en verdwenen-molendatabase nr. 2290 :

    http://www.molendatabase.org/molendb.php?step=details&nummer=2290

    Zie onderstaande afbeeldingen.

    https://assets.catawiki.nl/assets/2012/10/4/f/c/b/fcb45970-f026-012f-2d47-005056942d16.jpg

    https://www.allemolens.nl/detail.php?id=1281359

    Post was bewerkt op 14-04-2018 04:55 door Lolke

  • Lolke

    Overigens heeft de molenstichting Weerterland ooit eens on-line positief gereageerd op een aanbod van een verzamelaar  / kringloopwinkel om de hele collectie kostenloos af te halen - wie weet leest hier iemand mee die dat nog heeft meegemaakt (het was in 2012). Is die collectie ooit afgehaald en wat is er dan mee gebeurd?

    Hier is je antwoord, Henk! (En tegelijk dat voor mij op mijn vraag tot welk nummer de complete collectie ging.)

    https://www.nederweert24.nl/2018/04/24/360-flippos-van-molens/

    Post was bewerkt op 24-04-2018 11:43 door Lolke

  • Dick

    De oude opmaak van de plaatjes bleef gebruikt worden tot nr. 360, maar daarna was er ook nog een nieuwe opmaak verkrijgbaar die doornummerde. Mijn hoogste nummer daarvan is 370 (oliemolen Rijssen). De laagste nummers waren slechts bedoeld als afbeelding van molentypen, zo was nr. 1 Standerdmolen en nr. 10 Industriemolen. Daarna gingen de plaatjes benoemde molens voorstellen.

    DMB

  • Lolke

    Bedankt voor de informatie, Dick. Kan jij (of iemand anders, Martin bijvoorbeeld) niet eens een webpagina aanmaken met HR-gescande afbeeldingen van ALLE bestaande molen-lucifers-plaatjes? Je zou zoiets tegenwoordig toch op het internet verwachten, en ik zou (ongetwijfeld niet als enige) die complete collectie nog steeds net zo graag willen zien als 50 jaar geleden!

    Post was bewerkt op 30-04-2018 01:47 door Lolke

  • Fietsende

    Lolke

    Bedankt voor de informatie, Dick. Kan jij (of iemand anders, Martin bijvoorbeeld) niet eens een webpagina aanmaken met HR-gescande afbeeldingen van ALLE bestaande molen-lucifers-plaatjes? Je zou zoiets tegenwoordig toch op het internet verwachten, en ik zou (ongetwijfeld niet als enige) die complete collectie nog steeds net zo graag willen zien als 50 jaar geleden!

    Kan niet, ik heb alleen maar een paar exemplaren van die nog verkrijgbare houtzaagmolen-lucifers in huis…. De grote foto die ik heb gepost komt van ANWB Kampioen.