Statistiekje

  • karel

    Onlangs plofte weer een gezellige Gildebrief op de mat. Daarin stond het aantal geslaagden voor het najaarsexamen “wind”. Dat waren er 26, het laagste aantal in 10 jaar. Met dit tempo duurt het 20 jaar om het molenaarsbestand te verversen. Dat is een beetje lang, want de gemiddelde molenaar is de zestig gepasseerd. Bovendien is de helft van de nieuwe molenaars ook zestig jaar of ouder. Zij lossen dus de vergrijzing niet op, maar dragen eraan bij. Natuurlijk kun je niet malen op de wind van morgen, maar misschien moet er toch eens worden nagegaan hoe opleiding en examen toekomstbestendig gemaakt kunnen worden. Niet makkelijker natuurlijk, maar mogelijk zijn er wel een paar verbeterpuntjes te vinden.

  • Piet

    Karel, 54 jaar geleden ben ik begonnen om het vak van molenaar te leren.

    We hebben 50 jaar geleden het Gilde opgericht, volgens mij een gouden idee!

    In 1969 heb ik o.a. op het internationale molensymposium in Kopenhagen het plan om Vrijwillig Molenaars met de gerestaureerde molens te laten malen naar voren gebracht, het idee is omarmd, stilstaande molens werden toen weer levende molens.

    De huidige Vrijwillige Molenaars hebben het stokje overgenomen.

    Kunnen de mensen van jouw generatie niet het beste anderen enthousiast maken om Vrijwillig Molenaar te worden?

    Piet Groot

  • karel

    Dag Piet,

    Wat leuk om een reactie te krijgen van één van de oprichters van het Gilde. Je zult toen zo ongeveer 24 zijn geweest. Inmiddels is dus, zoals gezegd, de helft van de nieuwe molenaars niet meer piepjong, maar van onze generatie (wij schelen 8 jaar). Aan enthousiasme ontbreekt het denk ik niet. Het aantal aanmeldingen heeft zich dit jaar ook weer wat hersteld. Maar ook dit jaar zijn er weer bijna net zoveel mensen die de opleiding afbreken, als dat er slagen. Dat is voor een opleiding nog steeds niet heel goed. Het is wel beter dan het geweest is. Soms stoppen mensen om redenen waar wij met z'n allen niets aan kunnen doen. Soms ligt dat stoppen aan dingen waar wij met z'n allen wel wat aan kunnen doen. Misschien moeten we dat wel doen ?

  • Henk Klöpping

    Allereerst, zoals het hier wordt gezegd: “Veul haail en zegen!” - gelukkig nieuw jaar!

    Karel, je stond - ik denk totaal onbedoeld - gelijk aan het begin van dit jaar 2019 met twee grote modderlaarzen in mijn open zenuw. Auw. Ja, inderdaad, de opleiding.

    Wat een leerling wil is eenvoudig, en precies wat wij ook willen: die molen laten draaien!

    Maar tegenwoordig krijgt hij of zij de sleutel van de molen pas als-ie - gemiddeld - 3 jaar lang is opgeleid, twee examens heeft gedaan en ondertussen zoveel onnodige ballast heeft opgedaan dat hij zelfs op dit molenprikbord mee kan praten. Mooi hoor. Maar wat gaat de poldermolenaar te Groningen DOEN met die kennis? Wat moet die nog met  paltrokken, wippen, maalstoelen en watermolens? Wat doet die nog met wat hij of zij weet van oliemolens, zaagmolens, twaalf- en zestienkanten en zo voort? De meeste molenaars: niets. Ze kennen hun eigen molen meestal nog wel vrij aardig, daar kunnen ze op draaien en de rest is bij de meeste molenaars al heel snel vergeten. Maar je moet het wél allemaal “even” leren. Dat schrikt mensen af.

    In mijn ogen omvat de opleiding momenteel te veel voor de meeste molenaars overbodig materiaal. Maar compleet is het ook niet: gek genoeg doet de opleiding dan weer NIETS aan dingen als “omgaan met gasten”, “betrekken van mensen bij de molen”, “fondsenwerving”, “archiefonderzoek”, “molenbestuur” etc. etc. - toch ook dingen die ook belangrijk zijn. Willekeur regeert. In Groningen is de helft van de molens zelfzwichter, maar iedereen moet leren zeiltjes voorleggen. En tout molinarisch Nederland weet wat een dekkerlager is, maar .. wie heeft er ook één in zijn molen? En zo voort.

    Ik denk daarom dat - maar dat weten jullie al van me - modulair onderwijs moet worden geïntroduceerd, met doel: “zo snel verantwoord mogelijk is de leerlingen zelfstandig met de molen laten werken”. En dat is in mijn ogen eerder binnen een half jaar dan binnen 3 jaar. En ja, dan kan het maar zo zijn dat er mensen zijn die dan niet verder gaan dan leren werken met één molen(type). Bijvoorbeeld: alleen een poldermolen met zelfzwichting. Hoeven nooit te leren over zeilvoering, dat doet dat ding helemaal vanzelf, o wonder der techniek! Die zelfzwichter draait dan wel regelmatig. En de man of vrouw die hem draait zal er evenzogoed plezier in hebben en helpt zo het molenbestand in stand te houden. Mogelijk gaat hij of zijn dan wel verder en leert ook andere typen kennen en bedienen. Maar zelfs als niet: er draait dan een molen die nu stilstaat.

    Anderzijds kun je met modulair onderwijs nog steeds dezelfde dingen leren die we nu moeten leren - en meer! Maar dan alleen voor die mensen die er ook iets mee gaan DOEN.

    Afijn, de oplossing voor al uw problemen, inclusief het herstellen van de wereldvrede volgens mij :-) is dus modulair onderwijs. Zo lang we dat niet hebben gaat het geriatrisch gehalte in de molenwereld omhoog en het aantal molens dat regelmatig draait omlaag. Don't shoot the messenger.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Piet

    Henk, volgens mij heb je de vinger op de zeere plek gelegd!

    Ik ben het helemaal met je eens, vergelijk het met autorijden, ik rij met een personenwagen, heb later in de praktijk geleerd om met een busje of een terreinwagen te rijden wanneer dat nodig was.

    Piet

  • Teun

    De molenwereld richt zich in haar opleiding nog steeds teveel op feitenkennis. De herziening van de Blauwe mappen enkele jaren geleden heeft daar weinig aan verbeterd. De Universiteit van Maastricht wordt geroemd om haar vernieuwende aanpak. Werken in projectgroepen, in teamverband, inplaats van colleges volgen, luisteren naar wat de professor zegt en kennis op je zolderkamertje in je kop op stampen.

    Nieuwe media zoals internet, YouTube etc. zijn aan het GVM voorbij gegaan. Waarom moest ik alles moeizaam uit mijn hoofd leren, terwijl ik nu op mijn mobieltje zowat alle kennis binnen 10 seconden paraat heb, waar ik ook ben! En het merendeel van wat ik moest leren heb ik ook nog nooit gebruikt!

    De molenwereld moet écht een stevige moderniseringsslag maken, om niet geheel uit de gratie van de huidige jonge generatie te geraken. Men gelooft nog steeds téveel in papier, terwijl de nieuwe media het zoveel beter kunnen. Middelen die ook de nieuwe generatie weer aanspreken.

    Molens zijn natuurlijk relecten uit een andere tijd, en daar doe je niks aan. Maar maak dan wel de opleiding en presentatie weer jong, dynamisch, eigentijds en aantrekkelijk! Voor mij is onderstaand filmpje een écht góed voorbeeld. Opnames gemaakt met drones, perfecte actuele en passende muziek, gecomponeerd in 2014! Prachtig gemonteerd! Hier gaat mijn hart sneller van kloppen! Niet van die Blauwe boeken (of hoe ze nu heten…) Wat let je om als belangrijste onderdeel van de opleiding MIO's een werkstuk te laten maken? In teamverband, net zoals in Maastricht. Iedereen kan wel wat! Die overmaat aan GVM- en DHM-papier vervangen door filmpjes? Er staat rommel op YouTube, maar ook práchtig werk! Als je dát coördineert?

  • karel

    Voor de goede orde ; ik denk dat deze discussie verder binnen het Gilde gevoerd moet worden.

    Ik weet wel dat daar behoudende lieden zitten, maar er is dan ook veel behoudenswaardigs.

  • Piet

    Karel, het Gilde is ook begonnen als een soort actiegroep om de behoudende Hollandsche Molen op andere gedachten te brengen!

    Piet

  • Teun

    @ Piet: leuk om van de oude garde toch wat ruimte voor nieuwe ideeën te krijgen!

    @ Karel: ‘het Gilde’: dat zijn wij, toch? Beetje eng als er besloten wordt wie over wat mag praten.

  • karel

    Teun

    @ Piet: leuk om van de oude garde toch wat ruimte voor nieuwe ideeën te krijgen!

    @ Karel: ‘het Gilde’: dat zijn wij, toch? Beetje eng als er besloten wordt wie over wat mag praten.

    Tijdens de najaarsexamens is het aantal geslaagden op een dieptepunt beland.

    Het is natuurlijk niet de bedoeling om iemand daarover de mond te snoeren; integendeel.

    Dingen roepen op dit forum helpt echter maar beperkt. Om iets te veranderen zijn de organen van het Gilde een beter podium. Kom dus naar de ALV of schrijf een artikel in de Gildebrief. Ik lees daar bijvoorbeeld dat men wel oren heeft naar een basiscursus met kopcursussen. Dat lijkt verdacht veel op een modulaire opbouw van de opleiding. Dat biedt aanknopingspunten. Ik denk dat ik dat maar eens ga uitwerken.

    Tijdens de najaarsexamens is het aantal geslaagden op een dieptepunt beland.